RADAR – Historiedidaktisk Tidsskrift formidler viden af relevans for uddannelser og praksis indenfor historiedidaktik, historieformidling og kulturfagsdidaktik.
Skole og undervisning
UCL's forskning inden for skole og undervisning skaber ny viden på flere niveauer, fra grundskolens organisering og undervisning i fag til elevernes faglige, sociale og personlige udvikling. Forskningsresultaterne bidrager både til at styrke kvaliteten i undervisning, uddannelse og skoleudvikling og til at vidensunderstøtte læreruddannelserne på professionshøjskolerne.
UCL's skoleforskere leder eller deltager i en række forsknings- og udviklingsprojekter med særligt fokus på grundskolen og læreruddannelsen. Forskningen favner både den almene didaktik og fagenes didaktikker, og forskningsprojekterne spænder fra store landsdækkende indsatser og undersøgelser til casestudier, policy-analyser, forskningsoversigter og teoriudvikling.
Fælles for tilgangene er vægten på anvendelsesperspektivet og involvering af aktører i og omkring skolen.
Centre og samarbejde
En stor del af forskningen i skole og undervisning er organiseret i Center for Anvendt Skoleforskning, som fungerer som paraply for mange forskellige forskningsaktiviteter inden for feltet.
Desuden er UCL engageret i en række videncentre og tværinstitutionelle forskningssamarbejder, bl.a. Naturfagsakademiet (NAFA); det nordiske forskningssamarbejde Quality in Nordic Teaching (QUINT); Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL); HistorieLab, Læremiddel.dk, Nationalt Center for Frie Skoler (NVFS) og Center for Grundskoleforskning.
Aktuel forskning
Læsekultur
De store undersøgelser af børn og unges læse- og medievaner, senest Børn og Unges Læsning 2021, viser hvordan børn og unge bruger bøger og digitale medier. Se Børn og Unges Læsning 2021 og hent faglige anbefalinger og guides.
Thomas Illum Hansen præsenterer en model for det, der engagerer os, når vi læser. Se omtalen af bogen Læsningens drivkræfter, der også er udgivet til gratis download.
Kvalitet i læreruddannelse
Udvikling af didaktiske designs for læreruddannelse, hvor konkret skolepraksis, pædagogisk og didaktisk teori og viden om kvalitetskriterier for god undervisning smelter sammen. Se Becoming Teacher og Learning to Notice Quality.
Til læreruddannere findes nu et Learning to Notice Quality-forløb, der kan gennemføres sammen med de studerende. Forløbets materialer inkluderer forløbsplaner, spørgeguides og andre ressourcer.
Måling af læseglæde
Vi udvikler et redskab til at måle børn og unges iboende motivation og glæde ved at læse. Det sker som led i den nationale indsats, der skal rette op på børn og unges lave læseglæde
Forskningsområder
Fagfornyelse og skoleudvikling
Center for Anvendt Skoleforskning, ledet af forskningschef og docent Thomas Illum Hansen, skaber ny viden, der styrker kvaliteten i undervisning, uddannelse og skoleudvikling og vidensunderstøtter læreruddannelserne.
Center for Anvendt Skoleforskning
Didaktik i skole og læreruddannelse
Forskning i pædagogisk og didaktisk praksis på tværs af faglige discipliner og institutioner med fokus på skole, læreruddannelse og almene problemstillinger i et dannelsesteoretisk perspektiv. Programmet ledes af docent Stefan Ting Graf.
Didaktik i skole og læreruddannelse
Læremidler
Udvikling og formidling af viden om læremidlers betydning for læring og undervisning. Ved bl.a. docent Stig Toke Gissel og i regi af læremiddel.dk, Nationalt Videncenter for Læremidler.
Teknologiforståelse og teknologididaktik
Forskning og udvikling inden for teknologiforståelse som fag og faglighed i folkeskole, ungdomsuddannelser og læreruddannelse samt teknologiforståelse i et læremiddelperspektiv. Ved docent Rasmus Leth Jørnø.
STEM og naturfagsdidaktik
Forskningstemaet STEM og naturfagsdidaktik ledes af docent Morten Rask Petersen og huser bl.a. Naturfagsakademiet (NAFA), LabSTEM og Smag for Livet.
Historie- og kulturarvsformidling
Forskning og udvikling af historieundervisning og kulturarvsformidling i regi af HistorieLab, Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling ved Heidi Eskelund Knudsen og Marie Bonde Olesen.
Vidensportaler
Naturfagsakademiet (NAFA) er et nationalt program for kvalificering af undervisning i naturfag. Formålet er at fremme motiverende og udbytterig naturfagsundervisning i grundskolen gennem styrket uddannelse af naturfagslærere. På UCL leder vi indsatsen for at styrke den naturfaglige læreruddannelse.
Læremiddel.dk - Nationalt Videncenter for Læremidler er et videncenter og partnerskab, der producerer, omsætter og udbreder ny viden om læremidler, didaktik og didaktisk anvendelse af teknologi til en bred vifte af modtagere med henblik på at sætte dagsordenen for udvikling af læremidler, fag og skole.
HistorieLab - Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling har til formål at udvikle og forske i anvendelse, forståelse og formidling af historie-, kultur- og samfundsfaglige emner i skolen, samfundet og kulturen til gavn for skolen, uddannelsen, forskningen, erhvervslivet og samfundet.
Smag for Livet er et tværfagligt, landsdækkende forsknings- og formidlingscenter med fokus på at indsamle viden om smag og formidle den, bl.a. gennem undervisning og uddannelse. Centrets hjemmeside har dertil en sektion med undervisningsforløb, fagmedsmag.dk.
Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring, (FIIBL), udvikler og formidler praksisnær viden om børn og unges idræt og bevægelse i relation til sundhed, trivsel og læring i et samarbejde mellem UCL, UC SYD og Syddansk Universitet.
Kvalitet i Dansk og Matematik (KiDM) er et landsdækkende forsknings- og udviklingsprojekt, hvis formål er at skabe kvalitet i grundskolefagene dansk og matematik ved at udvikle, afprøve og udbrede en didaktik understøttet af læremidler med en undersøgende tilgang.
Tidsskrifter
Learning Tech
Learning Tech er et peer-reviewed, forskningsbaseret tidskrift, der behandler emner i feltet mellem læremidler, didaktik og teknologi.
RADAR
Skriftserien SMAG
SMAG er en skriftserie, som samler Smag for Livets forskningsresultater, erfaringer, viden og holdninger på tværs af fagligheder, forskning og praksis.
Forskere
Relateret forskning
Find vores øvrige forskningstemaer inden for pædagogik og samfund