Med bogen "Læsningens drivkræfter. Mellem læselyst og litteraturinteresse" giver forskningschef Thomas Illum Hansen et bredt og nuanceret grundlag til lærere, læsevejledere, bibliotekarer og andre, der ønsker at bidrage til en stimulerende læsekultur blandt børn og unge. Bogen kan downloades gratis fra forlagets hjemmeside.
Det spørgsmål vil forskellige børn og unge svare forskelligt på, og forskningschef Thomas Illum Hansen gør rede for nuancerne i sin nye bog, Læsningens drivkræfter. Mellem læselyst og litteraturinteresse.
I april i år søsatte Kulturministeriet arbejdet med en handleplan for litteraturen i Danmark, der skal præsenteres i 2025. Handleplanen skal blandt andet indeholde initiativer, der fremmer børn og unges læseglæde og litteraturengagement, og det er netop hvad forskningschef, læse- og litteraturforsker Thomas Illum Hansens nye bog kommer med bud på.
I bogen kortlægger han de drivkræfter, der henholdsvis hæmmer og fremmer læsning. Han kombinerer litterære, filosofiske, psykologiske, sociologiske og sociokulturelle studier af læsning og præsenterer en model for, hvordan vi kan tale om det, der engagerer eller bevæger os, når vi læser. Modellen tilbyder et nuanceret sprog om læsningens drivkræfter, der kan bruges til at analysere, igangsætte og evaluere indsatser, der fremmer børn og unges glæde ved læsning og litteratur.
Modellen belyser fire forskellige drivkræfter: Læselyst, læsemotivation, litteraturinteresse og litteraturengagement.
Bogen henvender sig særligt til lærere, læsevejledere, bibliotekarer, forskere og andre fagfolk, der ønsker at bidrage til, at flere børn og unge oplever glæde ved at læse og bliver del af en stimulerende læsekultur.
I et interview med folkeskolen.dk siger Thomas Illum Hansen, at de senere års fokus på læselyst er godt, men også for forenklet.
"Læselyst er ikke bare en volumenknap, man kan skrue op for. Det skal være okay, at vi har lyst til forskellige ting, og det kan være meget intimiderende, hvis man skal have lyst til noget, som man rent faktisk ikke har lyst til," siger han til folkeskolen.dk.
Bogen rummer også en række konkrete forslag til, hvordan man på skoler og biblioteker kan arbejde med flere indgange til læsning og litteratur. Til folkeskolen.dk forklarer Thomas Illum Hansen:
”Når man fx arbejder med booktalks eller guidet fælleslæsning, eller når man indkøber materialer til skolens PLC eller skolebibliotek eller på anden måde arbejder med læsning, så kan det give mening at se på, om man har alle fire felter i spil, eller om man har fortabt sig i fx det lystbetonede. De forskellige drivkræfter er et indspil til, hvordan man kan strukturere skolens arbejde med læsning”.
Læsningens drivkræfter. Mellem læselyst og litteraturinteresse kan downloades gratis fra forlagets hjemmeside.
Se også omtale og interview med Thomas Illum Hansen i Folkeskolen.dk.