STEM og naturfagsdidaktik
STEM (Science, Technology, Engineering og Mathematics) og naturfagsdidaktik er et fokusområde, hvor der arbejdes med sammenhængskraft mellem fagområderne og en udnyttelse af synergieffekter på tværs af de naturfaglige og det matematiske område. STEM-området adresserer udfordringen med at fastholde den tværfaglige synergi i et felt, hvor undervisningsfagene er monofaglige.
På UCL arbejder vi med STEM-området ud fra en nysgerrighed på, hvordan denne udfordring kan imødekommes både på læreruddannelsen og i grundskolen. Vi arbejder særligt for at skabe en større sammenhæng mellem fagene, uden at fagene mister deres egen identitet. Vi huser bl.a.:
- Naturfagsakademiet (NAFA), der er et nationalt program for kvalificering af naturfagsundervisning i Danmark.
- Programmer for fremme af motiverende, udbytterig og sammenhængende naturfagsundervisning i grundskolen og for naturfagslærere (heriblandt LabSTEM).
- GastroLabCollege - Tværfaglig, praksisnær klimaundervisning i gastrolaboratorier på fødevarefaglige erhvervsuddannelser
Læs mere om vores programmer, projekter og centre nedenfor.
Projekter
Science og teknologi i børnehøjde
Science og teknologi i børnehøjde er et udviklings- og forskningsprojekt, med afsæt i børns nysgerrighed på science og teknologi.
LabSTEM
LabSTEM – Laboratorium for integreret STEM-undervisning og læring er baseret på den grundlæggende idé at den omfattende internationale og nationale udviklings- og forskningsarbejde i matematik- og naturfagsdidaktik skal udbredes og integreres i lærings- og undervisningspraksis på alle niveauer.
Science og Leg
Science og Leg er et forsknings- og udviklingsprojekt der bidrager til, at børn i dagtilbud oplever og udvikler en legende tilgang til udforskning af naturvidenskabelige fænomener og begreber samt teknologi i relation til læreplanstemaet natur, udeliv og science.
Elev-engineering
Formålet med dette projekt er kortlægning af, hvordan eleverne reelt arbejder i engineering design processer (EDP) tilrettelagt efter didaktikken udviklet i projektet Engineering i Skolen samt lærernes stilladsering af disse.
GastroLabCollege
I GastroLabCollege udvikler, afprøver og formidler vi fødevarerelateret klimaundervisning og materialer til gastronomuddannelsen.
-
Videncentre
Naturfagsakademiet NAFA
Et nationalt program for kvalificering af naturfagsundervisning i Danmark. Naturfagsakademiets formål er at fremme motiverende og udbytterig naturfagsundervisning i grundskolen gennem styrket uddannelse af naturfagslærere, kompetenceudvikling i grundskolen, kapacitetsopbygning på læreruddannelsen og naturfagdidaktisk forskning. På UCL leder vi indsatsen for læreruddannelsen.
Smag for Livet
Smag for Livet er et landsdækkende forsknings- og formidlingscenter med fokus på madens smag som central drivkraft for livsglæde, sundhedsfremme, læring, dannelse, madhåndværk og brobygning. Centret blev støttet af Nordea-fonden 2014-2021. Smag for Livets hjemmeside www.smagforlivet.dk og læringsuniverset Fag med Smag tilbyder gratis viden og materiale til både undervisere, andre professionelle og alment interesserede.
Forskere
Relateret forskning
Find vores øvrige forskningstemaer inden for pædagogik og samfund