PISA: Danske elever næstbedst i finansielle kompetencer

9 ud af 10 danske elever har godt styr på spørgsmål om penge, løn og skat. Generelt har danske unge så gode finansielle kompetencer, at de scorer næsthøjest i den seneste PISA-rapport om finansielle kompetencer. Anders Stig Christensen, lektor og forsker i samfundsfag på UCL, er medforfatter på rapporten

Dato: 27.06.2024 - Forfatter: Eva Rymann

Danske unge forstår sig generelt godt på løn, skat, betalingskort og andet knyttet til privatøkonomi og den finansielle verden. Faktisk så godt, at de indtager andenpladsen blandt 20 lande, hvor elevers finansielle kompetencer er blevet målt.

Det viser nyeste PISA-delrapport, som offentliggøres i dag med særligt fokus på elevernes finansielle kompetencer. Lektor og forsker i samfundsfag Anders Stig Christensen er medforfatter på rapporten, hvor resultaterne fra i alt ca. 3600 elever på 15 år er samlet. 

For første gang har Danmark deltaget i den del af PISA-undersøgelsen, der handler om at teste elevernes kompetence i forhold til at kunne agere i det finansielle landskab og tage beslutninger i forhold til privatøkonomi. Det drejer sig om at kunne forstå finansiel information og eksempelvis kunne læse en lønseddel, forstå hvad skat er og forstå finansielle begreber og produkter.

Med en gennemsnitsscore på 521 er Danmark placeret næsthøjest blandt de 20 lande, der har deltaget i PISAs undersøgelse af finansielle kompetencer. Kun Belgien (527 point) ligger over, mens Canada med en gennemsnitsscore på 519 point tager tredjepladsen. I Norge, der er det eneste andet nordiske land, der deltager, scorer eleverne gennemsnitligt 487 point, mens OECD-gennemsnittet er på 498.

De danske resultater svarer til, at 9 ud af 10 af eleverne er på eller over minimumsniveauet. Det vil sige, at de har de nødvendige minimumskompetencer i forhold til at forstå finansielle begreber og risici samt træffe beslutninger om deres privatøkonomi. PISA måler dog ikke noget om elevernes bredere økonomiske dannelse, f.eks. om de kan forholde sig kritisk til rollen som forbruger.

Arbejder med finansielle spørgsmål i skolen

Undersøgelsen viser, at eleverne i meget høj grad arbejder med finansielle temaer i forskellige fag i de danske skoler. 73 % af de danske elever svarer, at de har mødt finansielle begreber eller opgaver i matematikundervisningen, mens 68 % angiver at have mødt det i samfundsfag. Det er væsentligt højere end gennemsnittet for OECD-landene i undersøgelsen, der ligger på henholdsvis 44 % (matematik) og 30 % (samfundsfag).

Også uden for skolen forholder danske elever sig i udstrakt grad til den finansielle verden. Baseret på PISA-undersøgelsen betegnes de som modne forbrugere af finansielle produkter, og 95 % af eleverne angiver at have adgang til et betalingskort, mens 86 % har en mobilapp med adgang til konto. Der ses en positiv sammenhæng mellem at have og bruge finansielle produkter på den ene side og finansielle kompetencer på den anden.

Drengene scorer højest

Danske drenge scorer i gennemsnit 9 point højere end piger i finansielle kompetencer. Den gennemsnitlige kønsforskel i OECD er på 5 point, også i drengenes favør.

Da PISA også måler elevernes kompetencer inden for matematik og læsning, er det desuden muligt at slå fast, at der er høj grad af statistisk sammenhæng mellem elevernes resultater i finansielle kompetencer og hvor godt de klarede sig i PISA-testen af deres kompetencer i matematik og læsning.

Fakta:

Delrapporten PISA 2022 Finansielle kompetencer er forfattet af lektor Lennart Ravn Heerwagen fra Københavns Professionshøjskole og lektor Anders Stig Christensen fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

PISA 2022 rekvireres af Børne- og Undervisningsministeriet. VIVE har ansvar for den overordnede projektledelse samt analyse af data, og Danmarks Statistik varetager dataindsamlingen, mens UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, VIA University College og Københavns Professionshøjskole deltager med fagdidaktiske eksperter.

PISA står for ’Programme for International Student Assessment’ og er en international undersøgelse, der har som hovedformål at undersøge 15-årige elevers kompetencer inden for matematik, naturfag og læsning. Danmark har som noget nyt valgt også at deltage i PISAs undersøgelse af elevernes finansielle kompetencer (financial literacy). I alt 20 lande deltager i denne del-undersøgelse. Det er resultaterne herfra, som denne delrapport præsenterer og diskuterer.

Cirka 7.800 elever fra 347 uddannelsesinstitutioner deltog fra Danmark i PISA 2022, heraf deltog ca. 3.600 i testen om finansielle kompetencer.

Finansielle kompetencer omfatter viden og forståelse af finansielle begreber og risici samt færdigheder og holdninger til at anvende denne viden. Dette gør det muligt at træffe effektive beslutninger i forskellige finansielle sammenhænge med det formål at øge den finansielle trivsel hos både individer og samfundet som helhed samt at muliggøre deltagelse i det økonomiske liv.