Markedsføringsøkonom
- Markedsføring
- Kommunikation
- Salg og Økonomi
Ledige studiepladser til februar 2025
Uddannelsen på 3 minutter
Arbejdsliv og karriereveje
Som markedsføringsøkonom bliver du skarp på, hvordan du sælger og markedsfører produkter og ydelser. Både på nationale og internationale markeder. Du har derfor mange forskellige jobmuligheder som færdiguddannet.
Du kan blive ansat i virksomheder eller offentlige institutioner med opgaver indenfor markedsføring, salg, supply chain, og kommunikation.
- Marketingassistent
- Marketingkoordinator
- Eksportassistent
- Salgsassistent
- Kommunikationsmedarbejder
- Social media manager
- Area sales manager
- Online marketing manager
- SEO-specialist
- Eksportchef
- Konsulent
- Produktchef
- Marketingchef
- Brand manager
- Key account manager
- Salgschef
Når du er færdig som markedsføringsøkonom, har du mulighed for at læse videre på følgende 1½-årige professionsbacheloruddannelser:
International handel og markedsføring
Innovation og entrepreneurship
Mød en markedsføringsøkonom på arbejde
Thomas bruger det han lærer på studiet i sin startupvirksomhed
Thomas Toft har sammen med sin barndomsven Tobias Stanek Petersen skabt en succesfuld solcellevirksomhed. Drømmen om at blive selvstændig fik Thomas til at søge ind på uddannelsen.
Uddannelsesforløb og praktik
Uddannelsen varer 2 år og er struktureret i 4 dele - en fællesdel, en valgdel, en specialedel og et hovedprojekt.
På uddannelsen til markedsføringsøkonom får du et stærkt teoretisk fundament og en god forretningsforståelse.
Sælg til forbrugere og virksomheder
Du lærer at markedsføre og sælge produkter til både den almindelige forbruger (B2C) og til virksomheder (B2B). Du lærer også hvilken rolle økonomi, erhvervsret samt organisatoriske og kulturelle forhold spiller.
Arbejd med hele værdikæden
Du bliver i stand til at analysere, planlægge og eksekvere helstøbte løsninger, der går på tværs af virksomhedens værdikæde inden for marketing, kommunikation og salg.
Få en international profil
Som markedsføringsøkonom får du en stærk international profil. Du har bl.a. mulighed for ophold i udlandet undervejs på uddannelsen, enten som studie- eller praktikophold.
Undervisningen er meget praksisrettet og foregår som en kombination af:
- Klasseundervisning
- Gruppe- og projektarbejde
- Forelæsninger
- Workshops
- Individuel vejledning
Tæt kontakt med erhvervslivet
Du er desuden i tæt kontakt med erhvervslivet under hele uddannelsen, bl.a. igennem projektsamarbejder, gæsteforelæsninger, virksomhedsbesøg og praktikforløb.
Praktisk information
- Praktikken finder sted på 4. semester og har en varighed af 3 måneder.
- Du er selv ansvarlig for at finde en praktikplads.
- Praktikperioden er ulønnet og SU-berettiget.
Om praktikken
Praktikperioden på markedsføringsøkonomuddannelsen er din chance for at få prøvet din nyerhvervede viden af i den virkelige verden, hvor du får mulighed for at varetage samme opgaver som en færdiguddannet markedsføringsøkonom.
Du udvikler dig både fagligt og personligt under praktikperioden og får et godt billede af, hvad du vil med din uddannelse, når du er færdig.
Dine erfaringer fra praksis er meget værdifulde, når du skal ud på jobmarkedet efter endt uddannelse. Du har ikke bare læst en masse teorier, men du har rent faktisk prøvet at arbejde inden for det område, som din uddannelse sigter mod.
En praktikplads er desuden en enestående chance for at udvide dit netværk i erhvervslivet og er ofte en direkte vej ind på arbejdsmarkedet efter studiet.
Som studerende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole har du gode muligheder for at få en international profil på din uddannelse. Afhængig af dit uddannelsesvalg kan du deltage i internationale to-ugers moduler, studere et semester i udlandet, være i praktik i udlandet eller deltage i nogle af vores internationale projekter.
Vi lever i en global verden, og du skal efter afsluttet uddannelse kunne konkurrere i denne verden. International viden og erfaring er derfor til stor gavn for dig, men også for samfundet som helhed. Du får indsigt i andre landes udvikling og kulturer, hvilket kan gøre dig mere attraktiv på det danske og det internationale arbejdsmarked.
At studere i en anden kultur er et eventyr, der giver dig erfaringer og færdigheder for livet. Du vil udvikle dig selv, fagligt såvel som personligt, og du vil få venner og kontakter i hele verden.
Se uddannelsens studieordning, semesterbeskrivelser og øvrige dokumenter.
Semesteroversigt
Forretningsforståelse, markedsforståelse og markedsanalyse
Fokus vil her være på at opbygge en grundlæggende forståelse af, hvordan man arbejder analytisk og metodisk med markeder og kunder.
Taktisk og operationel markedsføring
På dette semester arbejder vi med markedsføring og salg til den almindelige forbruger (B2C) og til virksomheden (B2B).
Internationalisering
Der er her fokus på virksomhedens internationalisering, markedsudvælgelse baseret på makroøkonomiske analyser samt international etablering.
Valgfag
Semesteret består af 2/3 valgfag. Her får du mulighed for at tone din uddannelse i den retning, du ønsker.
Valgfagene bliver løbende ændret, så der er mulighed for fordybelse i aktuelle fag. Vi kan ikke garantere, at alle udbudte fag bliver oprettet, og nogle fag vil blive udbudt på engelsk.
Valgfagene kan f.eks. være:
- Brand Management og Content Production
- Driftsøkonomi og statistik
- Bæredygtig Supply Chain
- Creative Digital Tools og No Code
- Grøn Innovation
- Databaseret Kampagneplanlægning og Digital Markedsføring
Praktikforløb
I første del af 4. semester bruger du praktikken til at specialisere dig yderligere ved at gennemføre et praktikforløb i en dansk, udenlandsk eller i din egen virksomhed.
Hovedopgave
I anden del af 4. semester afslutter du markedsføringsøkonomuddannelsen med en hovedopgave.
I hovedopgaven skal du dokumentere dine evner til at bearbejde en kompleks problemstilling, skabe overblik, og lægge en konkret handlingsplan for et problemområde.
Du kan vælge at skrive din hovedopgave for en konkret virksomhed i Danmark eller i udlandet, men du kan også vælge at skrive en teoretisk hovedopgave.
Prøv teorien af i rigtige virksomheder
Vi arbejder tæt sammen med det lokale erhvervsliv – både store som små – for at prøve teorien af i praksis.
Virksomheden Ildbordet, kendt fra Løvens Hule, er bare ét eksempel på en virksomhed, vores studerende har samarbejdet med.
På 3 måneder arbejdede de studerende i grupper med at undersøge markedet og udvikle nye forretningsidéer.
Projekt med Løvens hule-virksomhedArbejd med de nyeste digitale værktøjer i moderne laboratorier
På uddannelsen bliver du introduceret til en bred vifte af digitale værktøjer, og du får de tekniske kompetencer, som virksomhederne efterspørger.
Vi har moderne laboratoriefaciliteter. Her arbejder vi bl.a. med at lave prototyper og digitale mock-ups, og vi tester og forbedrer hjemmesider med eye tracking og andre neuro-metoder.
Kig ind i undervisningen
Byg ovenpå uddannelsen og bliv bachelor
Når du er færdig som markedsføringsøkonom, kan du læse videre på en overbygning og blive professionsbachelor på kun 1½ år. Se dine muligheder i kassen til højre.
Top up uddannelser (1,5 år)
Studiested og studieliv
Campus ligger tæt på både centrum og havneområdet og lige ved banegården og Storms Pakhus.
UCL Seebladsgade
Seebladsgade 1
5000 Odense C
Adgangskrav og ansøgning
Vi optager 65 % i kvote 1 og 35 % i kvote 2.
Uden en gymnasial uddannelse, skal du altid søge i kvote 2.
Adgangskvotient ved seneste optag
Vi tager forbehold for oprettelse af uddannelsen ved for få ansøgere.
I kvote 1 sker optagelsen alene ud fra dit eksamensgennemsnit fra én af følgende eksamener:
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.
Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.
I kvote 2 bliver du optaget på en samlet vurdering af dine kvalifikationer – eksamen, erhvervserfaring, motivation m.m.
Adgangsgivende uddannelse
Gymnasial eksamen
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.
Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.
Erhvervsuddannelse på mindst 3 år
Alle fuldførte erhvervsuddannelser på min. 3 år.
Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.
Adgangseksamen til markedsføringsøkonom
Specifikke adgangskrav: Bestået Matematik B og Engelsk C.
Udenlandsk eksamen
Udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen (inkl. IB), der kan sidestilles med en dansk adgangsgivende eksamen.
Ingen adgangsgivende eksamen
Har du ikke en adgangsgivende eksamen eller opfylder du ikke de specifikke adgangskrav, kan du få foretaget en individuel kompetencevurdering (IKV).
Individuel kompetencevurdering
Kvote 2 kriterier
Vi lægger vægt på:
- Karaktergennemsnit adgangsgivende eksamen.
- Karakterniveau specifikke adgangskrav.
- Motiveret ansøgning.
- Relevant erhvervserfaring, fx. butikmedhjælper, kontorassistent mv. min. 3 mdr. 20 t/u.
- Anden erhvervserfaring, min. 3 mdr. 20 t/u.
- Højskoleophold, min. 3 mdr. i sammenhæng.
- Udlandsophold, min. 3 mdr. i sammenhæng.
- Militærophold, min. 3 mdr. sammenlagt.
- Frivilligt arbejde.
Motiveret ansøgning
Vi anbefaler, at du udarbejder en motiveret ansøgning (max 1 A4-side) med fokus på følgende punkter:
Din vej til Markedsføringsøkonom: Beskriv, hvordan du har fundet frem til, at du gerne vil være markedsføringsøkonom.
Relevante kompetencer: Fremhæv de færdigheder og erfaringer, du har, som er relevante for markedsføringsøkonomiuddannelsen.
Forventninger til uddannelsen: Del dine forventninger til undervisningen og studiemiljøet.
Fremtidige karrieremål: Forklar, hvad du ser frem til at arbejde med som færdiguddannet markedsføringsøkonom.
Din motivation: Uddyb, hvorfor du ønsker at blive markedsføringsøkonom.
Sådan søger du ind
Du skal søge ind via optagelse.dk.
Her finder du også vejledning til ansøgningsskema.
optagelse.dk
Svar på din ansøgning
Du får svar på nemStudie 28. juli. Dog fredagen før, hvis 28. juli er en lørdag eller søndag. Følg din ansøgning på nemStudie.dk
FAQ om svarAnsøgningsfrister
Kvote 1: 5. juli kl. 12.00
Kvote 2: 15. marts kl. 12.00
Bilag skal vedhæftes inden fristens udløb sammen med ansøgningen.
KOT-nr. til ansøgning
Odense
september 79210
februar 79212
Kontakt og vejledning
Optagelsesvejledning
63 18 33 33Mandag og onsdag kl. 13-15 Torsdag kl. 10-12 Lukket 20/12 til og med den 5/1
optagelse@ucl.dkOptagelse fra A til Z
På siden optagelse og vejledning har vi samlet al information om optagelse.
Du kan altid kontakte os på mail, chat eller via din ansøgning på nemStudie.dk.
Optagelse og vejledningBook en vejledning
30 minutters face to face vejledning om optagelse og adgangskrav.
Seebladsgade 1, Odense C.
Book vejledningSpecialpædagogisk støtte
Der er særlige muligheder for støtte, hvis du har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Besøg uddannelsen
Studerende for en dag
Studerende for en dag er for dig, der går på eller har afsluttet en ungdoms- eller erhvervsuddannelse - og går med seriøse overvejelser om en af UCL’s uddannelser.
Studerende for en dagStudiepraktik uge 43
Studiepraktik er for dig der går på sidste år på en gymnasial uddannelse eller har afsluttet en gymnasial uddannelse. Eller en erhvervsuddannelse, som giver adgang til en videregående uddannelse.
StudiepraktikÅbent Hus
Til Åbent Hus møder du studerende, undervisere og vejledere. De fortæller om uddannelsens indhold, praktik, karriereveje, studieliv, optagelse samt økonomi og støttemuligheder.
Åbent HusFor virksomheder
Få en praktikant
Som virksomhed kan du få en studerende i praktik i din virksomhed i 3-12 måneder afhængig af uddannelsen.
Den studerende skal i praktikken indgå i den daglige drift og være med til at løse arbejdsopgaver i din virksomhed.
Fordele for virksomheden
- Få tilført ny viden til din virksomhed
- Prøv en potentiel kommende medarbejder af
- Få en eksra ressource i en travl hverdag
FAQ
Hvad laver en markedsføringsøkonom?