International handel og markedsføring
- Handel og logistik
- Ledelse og organisation
- Markedsføring og økonomi
Arbejdsliv og karriereveje
Som professionsbachelor i International handel og markedsføring har du kompetencer inden for salg, markedsføring, ledelse, jura og økonomi, der gør dig i stand til at varetage mange typer af jobs inden for salg og markedsføring samt ledelse.
Uddannelsens internationale perspektiv gør dig derudover attraktiv på både danske og udenlandske virksomheder.
Du kan finde arbejde inden for stort set alle brancher som har internationalt perspektiv. Det kunne være:
- Produktionsvirksomheder
- Handelsvirksomheder
- Konsulentvirksomheder
- IT
- Transport og shipping
- Reklame, marketing og medier
- Mfl.
Dit første job som professionsbachelor i International handel og markedsføring kan fx være:
- Juniorkonsulent
- Marketingkoordinator
- Salgskoordinator
- Projektleder
- Marketingassistent
- Salgsassistent
- Indkøbsassistent
Efter nogle år på arbejdsmarkedet kan du udvikle dig til:
- Salgschef
- Marketingchef
- Indkøbschef
- Key account manager
- Direktør
- Senior konsulent
Drømmer du om at læse videre kan du have mulighed for at videreuddanne dig på kandidat- eller masteniveau på universiteter i Danmark og udlandet.
Du kan tjekke op med de enkelte universiteter, hvad der er af muligheder.
Uddannelsesforløb og praktik
Top up-uddannelsen i International handel og markedsføring tager 1,5 år og er fordelt på 3 semestre.
På professionsbacheloruddannelsen kommer du bl.a. til at arbejde med fag inden for salg og handel på det globale marked, ligesom du opnår viden inden for områder som ledelse, jura og økonomi.
Du vil opleve, at underviningen er vekslende mellem fx:
- Skemalagt undervisning
- Undervisningsforberedelse og fordybelse
- Skriftlige arbejder
- Studietur
- Projekter i virksomheder
- Øvrige studieaktiviteter.
En del af undervisningsmaterialer er på engelsk men undervisningen vil primært foregå på dansk.
Uddannelsen består af 3 fagelementer
- Internationale relationer
- Salg og markedsføring
- Forretningsudvikling og værdiskabelse
Du bliver klædt på til at foretage strategiske analyser af virksomhederne, herunder strategiske retninger, forretningsmodeller, ressourcer og kompetencer.
Du får bl.a. et vigtigt indblik i og viden om:
- Analyse af virksomhedens datagrundlag og digitale udvikling samt avanceret databehandling
- Virksomheders økonomiske grundlag
- Omkostningsforståelse
- Forsyningskæder – supply chain
- Distributionskanaler
- Outsourcing
- Juridiske aspekter ved international handel – herunder ansættelsesret
- Marketingstrategier
- Analyse af virksomheders salgs- og marketing organisation
- Internationale strategier
- Supply chain.
- Brancher og konkurrenter
- Generel ledelse – med fokus på salg og markedsføring
- Bæredygtighed og grøn omstilling
- Salgs- og marketing ledelse og virksomhedens salgsudvikling
- Organisationsudvikling og forandringsledelse
Efter praktikken på 3. semester, afslutter du din uddannelse med dit bachelorprojekt.
Det afsluttende bachelorprojekt tager udgangspunkt i en praksisnær problemstilling og udarbejdes i samarbejde med en relevant virksomhed.
I projektet skal du bruge din viden og dine erfaringer fra uddannelsen til at løse en afgrænset og relevant problemstilling i praksis.
Kombinationen af praktikken og bachelorprojektet sammen med de obligatoriske og valgfrie temaer giver dig mulighed for at give din samlede kompetenceprofil en individuel toning.
Praktisk information
- Praktikken finder sted på 3. semester og har en varighed af 3 måneder.
- Du er selv ansvarlig for at finde en praktikplads.
- Praktikperioden er ulønnet og SU-berettiget.
Om praktikken
Praktikperioden på uddannelsen International handel og markedsføring er din chance for at få prøvet din nyerhvervede viden af i den virkelige verden, hvor du får mulighed for at varetage samme opgaver som en færdiguddannet.
Du udvikler dig både fagligt og personligt under praktikperioden og får et godt billede af, hvad du vil med din uddannelse, når du er færdig.
Dine erfaringer fra praksis er meget værdifulde, når du skal ud på jobmarkedet efter endt uddannelse. Du har ikke bare læst en masse teorier, men du har rent faktisk prøvet at arbejde inden for det område, som din uddannelse sigter mod.
En praktikplads er desuden en enestående chance for udvide dit netværk i erhvervslivet og er ofte en direkte vej ind på arbejdsmarkedet efter studiet.
Du har også mulighed for at tage din praktik i udlandet.
Uddannelsens internationale fokus giver dig gode muligheder for at studere et semester i udlandet enten som valgfag eller som praktik.
Se uddannelsens studieordning, semesterbeskrivelser og øvrige dokumenter.
Semesteroversigt
Internationale relationer (10 ECTS)
Salg og markedsføring (20 ECTS)
Forretningsudvikling og værdiskabelse (15 ECTS)
Videregående kvantitativ analyse (5 ECTS)
Valgfag (10 ECTS)
Praktik (15 ECTS)
Bachelorprojekt (15 ECTS)
Studiested og studieliv
Campus ligger tæt på både centrum og havneområdet og lige ved banegården og Storms Pakhus.
UCL Seebladsgade
Seebladsgade 1
5000 Odense C
Adgangskrav og ansøgning
Du kan læse videre til International handel og markedsføring med følgende erhvervsakademiuddannelser:
- Financial controller
- Finansøkonom
- Handelsøkonom
- Logistikøkonom
- Markedsføringsøkonom
- Service- og oplevelsesøkonom
Der er 43 studiepladser. Vi tager forbehold for oprettelse af uddannelsen ved for få ansøgere.
Du skal lave en motiveret ansøgning (max 1 A4-side) med fokus på:
- En personlig introduktion af dig selv.
- Hvad bringer dig til studiet/professionen.
- Hvorfor du gerne vil arbejde med International handel og markedsføring, samt hvordan du har fundet frem til, at du vil læse overbygningen.
- At du har gjort noget aktivt for at afklare, om studiet/jobbet er noget for dig.
I vurderingen lægger vi vægt på:
- Gennemsnittet fra din adgangsgivende erhvervsakademiuddannelse.
- Karakter på afsluttende eksamensprojekt.
- Engelsk Kompetencer.
- Din motiverede ansøgning.
- Erhvervserfaring.
Vær opmærksom på at bilag skal være uploadet, senest 1. juli.
Du kan optages, hvis din udenlandske uddannelse svarer til en dansk adgangsgivende uddannelse.
Du skal endvidere have bestået studieprøven i Dansk eller du skal dokumentere tilsvarende kundskaber i dansk.
Hvis du ingen adgangsgivende eksamen har, kan du få foretaget en Individuel kompetencevurdering (IKV). Her vil du blive vurderet på, om din samlede viden og dine kompetencer kan sidestilles med en adgangsgivende eksamen, som kan gøre dig optagelsesberettiget.
Hvis du starter på top-up uddannelsen, direkte efter, du har afsluttet en af de adgangsgivende erhvervsakademiuddannelser, kan du søge SU fra juli.
Du skal have modtaget optagelsesbrevet og bekræftet, før du søger SU – dvs. omkring den 10. juli. Pengene udbetales ca. 2-3 uger efter.
Bliver du optaget på baggrund af en IKV, får du først SU fra september.
Sådan søger du ind
Få overblik over adgangskrav, hvordan du søger, krav til bilag m.m.
Ansøgningsguide top-upSvar på din ansøgning
Du får svar senest 7. juli via nemStudie. Her kan du også følge din ansøgning undervejs.
nemStudie.dkAnsøgningsfrist
1. juli kl. 12.00
Du får svar senest 7. juli
Søg ind her
Kontakt og vejledning
Optagelse fra A til Z
På siden optagelse og vejledning har vi samlet al information om optagelse.
Du kan altid kontakte os på mail, chat eller via din ansøgning på nemStudie.dk.
Optagelse og vejledningBook en vejledning
30 minutters face to face vejledning om optagelse og adgangskrav.
Seebladsgade 1, Odense C.
Book vejledningSpecialpædagogisk støtte
Der er særlige muligheder for støtte, hvis du har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Besøg uddannelsen
Åbent Hus
Til Åbent Hus møder du studerende, undervisere og vejledere. De fortæller om uddannelsens indhold, praktik, karriereveje, studieliv, optagelse samt økonomi og støttemuligheder.
Åbent HusFor virksomheder
Få en praktikant
Som virksomhed kan du få en studerende i praktik i din virksomhed i 3-12 måneder afhængig af uddannelsen.
Den studerende skal i praktikken indgå i den daglige drift og være med til at løse arbejdsopgaver i din virksomhed.
Fordele for virksomheden
- Få tilført ny viden til din virksomhed
- Prøv en potentiel kommende medarbejder af
- Få en eksra ressource i en travl hverdag