International hospitality management
- Ledelse
- Kultur og turisme
- Værtsskab og gæsteforståelse
Arbejdsliv og karriereveje
Der er et stort behov for professionelle ledere og medarbejdere i oplevelses- og turismeindustrien.
Som færdiguddannet professionsbachelor i International Hospitality Management kan du varetage mange roller i oplevelses- og turismeindustrien.
Når du er færdiguddannet i International Hospitality Management, har du mulighed for at få job inden for flg. områder:
- Eventkoordinering
- Eventafvikling
- Konferencekoordinering
- HR
- Rekruttering/medarbejderudvikling
- Projektledelse
- Udvikling af gæsteoplevelsen
- Intern/ekstern kommunikation
- Optimering af kunderejsen
- Værtskab
- Ledelse
- Salg og markedsføring.
Du kan bl.a. finde job i disse brancher:
- Hotel
- Turismeorganisationer
- Eventorganisationer
- Koncertarrangører
- Restauration
- Rekruttering
- Detailhandel
- Sport/idræt/fitness.
Når du er færdig med din uddannelse i International Hospitality Management er der mulighed for videreuddannelse på forskellige kandidatuddannelser og masteruddannelser, men det er det enkelte universitet, der bestemmer adgangskravene.
Du har fx mulighed for at læse følgende kandidatuddannelser:
- HA almen erhvervsøkonomi på Syddansk Universitet på 1½ år (via merit)
- HA almen erhvervsøkonomi på RUC på 1½ år (via merit).
Uddannelsesforløb og praktik
Top up-uddannelsen i International Hospitality Management tager 1½ år og er fordelt på 3 semestre.
1. semester fokuserer bl.a. på økonomi i form af budgetter, kalkulationer og yield & revenue management.
Du får værktøjer indenfor ledelse med fokus på selvledelse og anvendelse af ledelsesværktøjer, der retter sig mod personalestyring, -ledelse og udvikling.
Derudover vil du i løbet af semestret komme til at arbejde med afklaring af dine kompetencer, så du kan blive klar til din kommende karriere.
2. semester har særligt fokus på arbejdet med værtsskab, kultur- og gæsteforståelse. Du vil arbejde med temaer som f.eks. kulturforståelse, brancheforståelse samt organisationskultur.
Et af de store omdrejningspunkter på semestret er strategi, hvor du får en forståelse af branchens strategiske udfordringer.
Du bliver desuden klædt på til at kunne vurdere udviklingsmuligheder for hospitality virksomheder og til at kunne udvikle nye markeder og koncepter.
Semestret indeholder også et valgfag, hvor du får mulighed for at fordybe dig i et område der er særligt interessant for dig.
3. semester består af praktik samt et afsluttende bachelorprojekt. Projektet er tværfagligt og skal udarbejdes i samarbejde med din praktikvirksomhed.
Undervisningen er praksisorienteret og foregår som en kombination af klasseundervisning med opgaver, gruppeprojekter, workshops, studiebesøg, gæsteforelæsninger, virksomhedsbesøg og samarbejde med virksomheder.
Undervisning på bade dansk og engelsk
På 1. semester er undervisningen på dansk og på 2. semester er undervisningen på engelsk.
Gennem hele uddannelsen vil du møde undervisningsmateriale på både dansk og engelsk.
Praktisk information
- Praktikken finder sted på 3. semester og har en varighed af 3 måneder.
- Du er selv ansvarlig for at finde en praktikplads.
- Praktikperioden er ulønnet og SU-berettiget.
Om praktikken
Praktikperioden på uddannelsen International Hospitality Management er din chance for at få prøvet din nyerhvervede viden af i den virkelige verden, hvor du får mulighed for at varetage samme opgaver som en færdiguddannet.
Du udvikler dig både fagligt og personligt under praktikperioden og får et godt billede af, hvad du vil med din uddannelse, når du er færdig.
Teori og praksis går hånd i hånd
Dine erfaringer fra praksis er meget værdifulde, når du skal ud på jobmarkedet efter endt uddannelse. Du har ikke bare læst en masse teorier, men du har rent faktisk prøvet at arbejde inden for det område, som din uddannelse sigter mod.
En praktikplads er desuden en enestående chance for at udvide dit netværk i erhvervslivet og er ofte en direkte vej ind på arbejdsmarkedet efter studiet.
Du har også mulighed for at tage din praktik i udlandet.
Som studerende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole har du gode muligheder for at få en international profil på din uddannelse. Afhængig af dit uddannelsesvalg kan du deltage i internationale to-ugers moduler, studere et semester i udlandet, være i praktik i udlandet eller deltage i nogle af vores internationale projekter.
Vi lever i en global verden, og du skal efter afsluttet uddannelse kunne konkurrere i denne verden. International viden og erfaring er derfor til stor gavn for dig, men også for samfundet som helhed. Du får indsigt i andre landes udvikling og kulturer, hvilket kan gøre dig mere attraktiv på det danske og det internationale arbejdsmarked.
At studere i en anden kultur er et eventyr, der giver dig erfaringer og færdigheder for livet. Du vil udvikle dig selv, fagligt såvel som personligt, og du vil få venner og kontakter i hele verden.
Se uddannelsens studieordning, semesterbeskrivelser og øvrige dokumenter.
Semesteroversigt
Medarbejder- og organisationsudvikling (12 ECTS)
Virksomhedsdrift (13 ECTS)
Employability (5 ECTS)
Hospitality and hosting (14 ECTS)
Strategic value creation (11 ECTS)
Elective module (5 ECTS)
Vær opmærksom på, at der på 2. semester vil blive undervist på engelsk.
Praktik (15 ECTS)
Bachelorprojekt (15 ECTS)
Monica styrker sine engelsk-kompetencer
Studiested og studieliv
Campus ligger tæt på både centrum og havneområdet og lige ved banegården og Storms Pakhus.
UCL Seebladsgade
Seebladsgade 1
5000 Odense C
Adgangskrav og ansøgning
Du kan læse videre til International Hospitality Management med følgende uddannelser:
- Financial Controller
- Finansøkonom
- Handelsøkonom
- Logistikøkonom
- Markedsføringsøkonom
- Service- og oplevelsesøkonom
Vi optager 43 studerende i Odense med start september. Vi tager forbehold for oprettelse af uddannelsen ved for få ansøgere.
Du skal have bestået Engelsk B eller have tilsvarende kvalifikationer.
Når du opretter din ansøgning skal du vedhæfte dokumentation for, at du opfylder sprogkravet. Det kan fx gøres ved at uploade bevis for bestået gymnasial eksamen eller erhvervsuddannelse.
Vi anbefaler, at du udarbejder en motiveret ansøgning (max 1 A4-side) med fokus på følgende punkter:
Din vej til International hospitality management: Beskriv, hvordan du har fundet frem til, at du gerne vil uddannes inden for International hospitality management.
Relevante kompetencer: Fremhæv de færdigheder og erfaringer, du har, som er relevante for International hospitality management.
Forventninger til uddannelsen: Del dine forventninger til undervisningen og studiemiljøet.
Fremtidige karrieremål: Forklar, hvad du ser frem til at arbejde med som færdiguddannet inden for International hospitality management.
Din motivation: Uddyb, hvorfor du ønsker at blive uddannet til International hospitality management.
I vurderingen lægger vi vægt på:
- Gennemsnit fra din adgangsgivende erhvervsakademiuddannelse.
- Karakter på afsluttende eksamensprojekt.
- Engelsk på A- og B-niveau.
- Motiveret ansøgning.
- Relevant erhvervserfaring fx hotel, restaurant, café, events, butik, kundeservice, rådgivning og salg.
- Anden erhvervserfaring
Vær opmærksom på, at bilag skal være uploadet, senest 1. juli.
Du kan optages, hvis din udenlandske uddannelse svarer til en dansk adgangsgivende uddannelse.
Du skal endvidere have bestået studieprøven i Dansk eller du skal dokumentere tilsvarende kundskaber i dansk.
Hvis du ingen adgangsgivende eksamen har, kan du få foretaget en Individuel kompetencevurdering (IKV). Her vil du blive vurderet på, om din samlede viden og dine kompetencer kan sidestilles med en adgangsgivende eksamen, som kan gøre dig optagelsesberettiget.
Hvis du starter på top-up uddannelsen, direkte efter, du har afsluttet en af de adgangsgivende erhvervsakademiuddannelser, kan du søge SU fra juli.
Du skal have modtaget optagelsesbrevet og bekræftet, før du søger SU – dvs. omkring den 10. juli. Pengene udbetales ca. 2-3 uger efter.
Bliver du optaget på baggrund af en IKV, får du først SU fra september.
Sådan søger du ind
Få overblik over adgangskrav, hvordan du søger, krav til bilag m.m.
Ansøgningsguide top-upSvar på din ansøgning
Du får svar senest 7. juli via nemStudie. Her kan du også følge din ansøgning undervejs.
nemStudie.dkAnsøgningsfrist
1. juli kl. 12.00
Du får svar senest 7. juli
Søg ind her
Kontakt og vejledning
Optagelsesvejledning
63 18 33 33Mandag og onsdag kl. 13-15 Torsdag kl. 10-12 Lukket 20/12 til og med den 5/1
optagelse@ucl.dkOptagelse fra A til Z
På siden optagelse og vejledning har vi samlet al information om optagelse.
Du kan altid kontakte os på mail, chat eller via din ansøgning på nemStudie.dk.
Optagelse og vejledningBook en vejledning
30 minutters face to face vejledning om optagelse og adgangskrav.
Seebladsgade 1, Odense C.
Book vejledningSpecialpædagogisk støtte
Der er særlige muligheder for støtte, hvis du har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Besøg uddannelsen
Åbent Hus
Til Åbent Hus møder du studerende, undervisere og vejledere. De fortæller om uddannelsens indhold, praktik, karriereveje, studieliv, optagelse samt økonomi og støttemuligheder.
Åbent HusFor virksomheder
Få en praktikant
Som virksomhed kan du få en studerende i praktik i din virksomhed i 3-12 måneder afhængig af uddannelsen.
Den studerende skal i praktikken indgå i den daglige drift og være med til at løse arbejdsopgaver i din virksomhed.
Fordele for virksomheden
- Få tilført ny viden til din virksomhed
- Prøv en potentiel kommende medarbejder af
- Få en eksra ressource i en travl hverdag