Ordblindelærer i Grundskolen

Diplomuddannelse

Den pædagogiske diplomuddannelse Ordblindelærer i grundskolen er for dig, der ønsker bedre at kunne hjælpe dine elever som er ordblinde eller som kæmper med skriftsprogs- og læsevanskeligheder.

Uddannelsesretningen er en del af den pædagogiske diplomuddannelse.

Bliv ordblindelærer i grundskolen og giv eleverne ekstra støtte

Der kommer stadig mere fokus på ordblindhed og vigtigheden af at opdage og forebygge det tidligt, og dermed er behovet for fagpersonale med en specialiseret viden om ordblindhed øget.

Ved at læse en diplomuddannelse i Ordblindelærer i grundskolen vil du blive i stand til bl.a. at kunne tilrettelægge, gennemføre og evaluere læringsdifferentierede indsatser for ordblinde elever.

Under uddannelsen vil der blive taget afsæt i forskningsbaseret viden om læsning, skrivning og ordblindhed, således at du bedst kan agere som ressourcelærer i alle fag.

Dit udbytte af uddannelsen

Efter endt uddannelse vil du være i stand til at kunne afdække risiko for ordblindhed og følgevirkninger selvstændigt og i samarbejde med læsevejledere og andre ressourcepersoner.

Du vil ligeledes være i stand til at planlægge, gennemføre og evaluere skriftsproglige indsatser for eleverne, herunder udvikle didaktik der inddrager læse- og skriveteknologi, hvor arbejdet med teknologi vil fungere, som et inkluderende redskab.

Du vil også udvikle dine kompetencer til at kunne formidle viden og tiltag, der fremmer et inkluderende og skriftsprogsudviklende læringsmiljø til forældre, kolleger og ledelse.

Målgruppe

Diplomuddannelsen Ordblindelærer i grundskolen er for dig som er grundskolelærer eller skolepædagog, og som ønsker at udvikle dine kompetencer til at varetage undervisning af børn og unge med ordblindhed og usikker fonologisk kodning i grundskolens 0.-10- klasse.

Få de rette kompetencer

Når en elev bliver testet ordblind, er det vigtigt, at der følges op og udarbejdes en handleplan. Dette vil gøre elevens oplevelse med skriftsprog lettere, og derved bliver den samlede skolegang optimeret. For at opnå uddannelsens kompetencer skal du gennemføre tre forskellige moduler:

  • Skriftsprogstilegnelse og skriftsprogsundervisning 0. - 3. klasse
  • Skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi
  • Læse- og skriveteknologi

Moduler og opbygning

15 ECTS Obligatoriske moduler
30 ECTS Retningsspecifikke moduler
15 ECTS Afgangsprojekt

Uddannelsen er en pædagogisk diplomuddannelse og består af 60 ECTS.

For at opnå retningen Ordblindelærer i grundskolen skal 30 ECTS være retningsspecifikke fag.

Moduloversigt

Adgangskrav

For at tage et diplommodul skal du opfylde to krav.

  1. En uddannelse svarende til mindst en kort eller- mellemlang videregående uddannelse.
  2. To års relevant erhvervserfaring - efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Ansøgning

Du tilmelder dig elektronisk på det enkelte modul. Husk at vedlægge dokumentation for din uddannelse og din praksiserfaring.

Opfylder du ikke adgangskravene

Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du søge ind på baggrund af dine erfaringer.

Her skal du søge om en realkompetencevurdering, hvor du får vurderet dine reelle kompetencer i forhold til en bestemt uddannelse.

Dine reelle kompetencer består af færdigheder fra arbejdsliv, skolegang, kurser og fritidsliv.

Realkompetencevurdering

Merit

Hvis du har gennemført uddannelseselementer, som svarer til dele af den diplomuddannelse, du er optaget på, kan du søge om merit og muligvis få afkortet din uddannelsestid. Kontakt os for at høre nærmere.

Færdig inden for 6 år

6-årsreglen betyder, hvis du er startet på en diplomuddannelse, skal den være afsluttet senest 6 år efter, at du er begyndt på uddannelsen.

Kontakt en studievejleder, hvis du skal søge dispensation for 6-årsreglen. 

60.000 - 105.000 kr. for en fuld diplomuddannelse.

Den eksakte pris afhænger af hvilken uddannelse, du vælger, og de enkelte moduler.

Du betaler hvert modul for sig.

Der er gode muligheder for at få hele eller dele af en efteruddannelse betalt.

Tilskud til efteruddannelse

Anja er til daglig folkeskolelærer og har taget en pædagogisk diplomuddannelse som ordblindelærer. Det har hun, fordi hun drømmer om at skabe en mere ordblindevenlig skole. 

Vi har talt med hende om, hvordan det var at være studerende hos os.  

Hvorfor valgte du at efteruddanne dig?  

Jeg har 20 års erfaring som lærer i grundskolen og fik tilbuddet fra min arbejdsplads om at efteruddanne mig. Derudover synes jeg, at det er spændende at lære nyt, udvikle mig som lærer og få nye arbejdsopgaver.  

Hvad har du taget med dig fra uddannelsen?  

Jeg får en masse input og ny viden rent fagligt, og så er det givende at møde kolleger fra andre skoler og udveksle erfaringer og tanker om mit fag.  

Hvordan bruger du uddannelsen i dit arbejde?  

Jeg er overbevist om, at det er utroligt vigtigt at skabe meget sprogstærke fællesskaber helt fra begyndelsens af elevernes skoleliv, og det vil jeg gerne være med til at udvikle. Som ordblindelærer tænker jeg, at det er muligt både at fungere som vejleder for mine kolleger, men også helt konkret at være med i co-teachings forløb.  

Hvordan oplevede du det at gå til eksamen? 

Det var en god oplevelse, hvor jeg fik oplevelsen af at have en god faglig samtale med både min vejleder og censor. Jeg lavede en skriftlig opgave og var efterfølgende til en mundtlig eksamen, hvor mit emne skulle foldes ud.  

Book en gratis vejledningssamtale med vores vejleder