Børns sprogtilegnelse
Gå i dybden med børns kommunikative udvikling, tosprogedes særlige udfordringer og bliv skarp til at vurdere om et barn har brug for sproglig støtte.
Datoer og tilmeldFå indsigt i børns sproglige og kommunikative udvikling
Fagligt indhold
Gennem viden om forskellige læringsmiljøers betydning for børns sproglige og kommunikative tilegnelse og udvikling, samt viden om sproglige forudsætninger for læsning til at understøtte planlægning af sprogindsatser, får du kompetencer til at vurdere børns sprog og det faglige indhold af den eventuelle sproglige støtte.
Du får viden om:
- teorier om sprogtilegnelse og børns kommunikative udvikling
- sprogets form, indhold og funktion
- sociale, kognitive og biologiske forudsætninger for sprogtilegnelse
- tosprogede børns særlige forudsætninger for sprogtilegnelse.
Udbytte
Med indsigt i kognitive, interaktionelle og sociale aspekter af børns sproglige og kommunikative tilegnelse og udvikling kan du reflektere over tilgange og måder at evaluere børns sproglige udvikling og funktionelle kommunikative kompetencer på.
Efter Børns sprogtilegnelse kan du:
- indgå i samarbejde og dialog om dagtilbuddets sprogindsatser for alle børn, herunder tosprogede gennem indsigt i sprogets opbygning og det danske sprog i forhold til andre sprog
- anvende viden om nyere forskningsbaserede teorier om børns sprogtilegnelse og –udvikling som ramme for planlægning af sprogindsatser på individ- og gruppeniveau.
Niveau
Modulet hører under den Pædagogiske diplomuddannelse og kan tages som en del af den fulde diplomuddannelse eller som et enkeltfag. Børns sprogtilegnelse er et retningsspecifikt modul under uddannelsesretningen Børns sprog.
Målgruppe
Modulet er for dig, som arbejder inden for det pædagogiske område og brænder for arbejdet med børns sproglige udvikling.
Datoer og tilmeld
Eksamensperiode: 26. maj 2026 23. juni 2026
ECTS 10 Aktivitetsnummer DO1175010126 Tilmeldingsfrist 01/12 2025
-
18.05.2026Projektaflevering