5 tips: Bliv en bedre leder i krisetider

Effektiv kommunikation og gennemsigtighed er en af de vigtigste opgaver for lederen i en krisetid.

Her får du 5 tips til, hvordan du kan blive en bedre leder i en krisetid.

Dato: 01.04.2020 - Forfatter: Allan Folke Larsson

Åbenhed i en tid med krise

Hvad kan du gøre generelt? Kommuniker følgende:

  1. Hvad ved vi lige nu?
  2. Hvad ved vi ikke lige nu?
  3. Hvad gør vi for at lære mere?

At skjule dårlige nyheder er en refleks for mange ledere i en krisetid, også i en hurtigt eskalerende krise som COVID-19, men det er ikke brugbart, når åbenhed og hurtighed er altafgørende for at komme helskindet igennem krisen. Ingen leder har nogensinde haft succes med at lede på baggrund af det skjulte. Maksimal åbenhed giver maksimal feedback. Det er altafgørende, når tingene går så stærkt, som de gør i krisetider.

1. Håndter utrygheden

I krisetider er det vigtigt, at du kan håndtere den utryghed, der naturligt følger med. Det er vigtigt, at du kan skabe et rum med højt til loftet og masser af lys, hvor det er tilladt at stille alle spørgsmål.

Det kræver mod at vælge åbenhed – og visdom at vide, hvad der er det rigtige at gøre. Den afgørende erkendelse er, at hvis du ønsker, at andre skal tale ærligt og sige det, de undrer sig over eller bekymrer sig for, er du som leder nødsaget til at skabe et miljø af åbenhed og tryghed.

Med nøjagtige oplysninger fra ledelsen kan medarbejderne vende deres opmærksomhed mod udfordringerne og bruge deres færdigheder til at udvikle nye løsninger på de hurtigt opståede problemer.

2. Skab tillid

Forskning viser, at tillid er grundlaget for et samarbejdende lederskab, specielt i krisetider. COVID-19-pandemien tilbyder adskillige muligheder for at brænde igennem som den kompetente leder for teamet, interessenter og virksomheden som helhed.

Spørgsmålet, du bør stille dig selv, er: ”Hvordan kan vi være fuldt pålidelige for hver enkelt af vores interessenter i denne svære periode?”

Det er vigtigt at huske, at tillid er opbygget gennem dialog og handlinger, ikke kun gennem intentioner og planlægning, specielt når tingene går hurtigt. Du skal involvere dine medarbejdere og spørge dem, hvorledes vi skaber maksimal tillid til vores interessenter i en svær tid. Pas på med at tro, at du som leder ved bedst.

3. Prioritér opgaverne og sæt målsætninger

Prioriteringer kan ændre sig markant i krisetider. Derfor er det vigtigt, at du kommunikerer om, hvilke opgaver der bør udføres straks, og hvilke der kan vente.

  • Gør det klart, hvad der er af kritiske opgaver så tidligt som muligt.
  • Når prioriteterne ændrer sig, skal du straks kommunikere til alle interessenter.
  • Vær helt klar på, hvem der gør hvad, og hvor der kan hentes hjælp, hvis der opstår usikkerhed.
  • Vær tilgængelig for spørgsmål angående ændrede opgaver. Du kan ikke være sikker på, at dine medarbejdere forstår budskabet til fulde, første gang du formidler det

Tip: Fokusér på de kritiske opgaver, som har betydning for organisationens interessenter, som dit team kan udføre og er motiverede for at udføre.

4. Skab engagement

I usikre tider er det vigtigt, at engagementet holdes i top. Til at starte med er det normalt højt, men det falder typisk, hvis teamet ikke engageres.

  • Fokusér på, at det umiddelbart negative kan have en langsigtet positiv effekt.
  • Fasthold en rolig ledelsesstil.
  • Læg vægt på den personlige interaktion.
  • Husk at række ud til alle medarbejdere.
  • Glem ikke at spørge ind til den følelsesmæssige side.
  • Brug samskabelse så meget som muligt.
  • Hold fast i teamritualer, som I har haft før.

Tip: Fokusér din kommunikation på de langsigtede positive virkninger uden at negligere de negative konsekvenser.

5. Ha’ empati

Når det for alvor begynder at blive svært, er empatien din nøgle til at komme helskinnet igennem krisen.

  • Vær det bedste eksempel for dine medarbejdere – Empati og nærvær smitter.
  • Vær tilgængelig, også gerne mere end du normalt er.
  • Brug krisen til at komme tæt på mennesket bag medarbejderen.
  • Lyt uden for-forståelser.
  • Lyt til hele mennesket, også hvad der sker uden for arbejdet.

Tip: Når der sker dramatiske hændelser, der vender op og ned på hverdagen, er det vigtigt, at medarbejderne kan udtrykke deres følelser. Du vil ikke kunne forstå alle bekymringer, men det er din opgave at give rum, være tålmodig og lytte med empati.

Nutiden definerer fremtiden

Krisetid er din mulighed for at vise, hvilket stof du som leder og menneske er gjort af. Gør du det rigtige, og lærer du af dine udfordringer, vil du i mange år fremover kunne drage nytte af dine beslutninger. Det er nu, du har mulighed for at vise, hvad du og dit team er i stand til.

Mød Allan Folke Larsson

Allan Folke Larsson underviser bl.a. på Diplom i ledelse. Han har mange års ekspertise inden for strategisk planlægning og retning af arbejdsstyrke, talentstyring, forretningstransformation, medarbejderengagement, performance management og organisatorisk effektivitet.

Allan Folke Larsson går efter at være tankevækkende, velbevandret og altid bringe en afbalanceret tilgang til enhver situation. Ud over ledelse underviser han i fag som salgspsykologi og grundlæggende salg.

Allan Folke Larsson

29 46 19 44

alfl@ucl.dk