Service- og oplevelsesøkonom
- Kundekontakt og værtskab
- Forretningsudvikling
- Koordinering og samarbejde
Ledige studiepladser til februar 2025
Uddannelsen på 2 minutter
Arbejdsliv og karriere
Som Service- og oplevelsesøkonom (tidligere kaldet Serviceøkonom) er du den, der skaber de gode oplevelser.
Du kan arbejde med:
- Events
- Turisme
- Hotel og restauration
Du får en bred vifte af kompetencer, som giver dig jobmuligheder i den private og offentlige sektor samt i ind- og udland.
Som færdiguddannet Service- og oplevelsesøkonom kan du arbejde i flere forskellige typer virksomheder, i mange forskellige brancher.
Du kan fx blive ansat hos:
- Hotel- og restaurationsbranchen
- Turistkontor
- Rejsebureau
- Messe- og konferencecentre
- Eventafdelingen hos private og offentlige virksomheder
- Kulturaktører og attraktioner.
Med en uddannelse i service- og oplevelsesøkonomi kan du indgå i en bred vifte af jobfunktioner for mange forskellige typer virksomheder.
Typiske arbejdsopgaver inden for servicebranchen
- Udvikling af gæsteoplevelser og det gode værtskab.
- Serviceoptimering før, under og efter bl.a. et salg.
- Pleje og udvikling af kunderelationer.
- Indhold og kampagner til sociale medier.
- Forretningsudvikling i eksisterende virksomheder.
- Markedsanalyser, kundetilfredshedsundersøgelser og idegenerering.
- 360 graders kortlægning af gæsteoplevelsen.
- Iværksætteri – opstart af egen virksomhed, enten som konsulent eller selvstændig.
Typiske arbejdsopgaver inden for turismebranchen
- Sammensætning af oplevelser og rejser.
- Udvikling af destinationer og attraktioner på rejsen.
- Udvikling af bæredygtig turisme.
Typiske arbejdsopgaver inden for hotel- og restaurationsbranchen
- Gæstehåndtering på hoteller og konferencecentre.
- Drift og koordinering på større restauranter.
- Planlægning og eksekvering af konferencer, bryllupper og andre arrangementer.
Typiske arbejdsopgaver inden for eventbranchen
- Projektstyring før, under og efter afholdelse af små og store events.
- Assistent ved planlægning og afvikling af kundearrangementer og produktlanceringer.
- Arbejde på messecentre med opsøgende salg af stande, samt klargøring og eksekvering af messer eller andre store begivenheder.
Med en uddannelse som Service- og oplevelsesøkonom, har du mulighed for at blive professionsbachelor med en af følgende 1½-årige top up-uddannelser på UCL:
International Hospitality Management
Innovation og entrepreneurship
E-handel
Sport Management
3 hurtige til en færdiguddannet
Robbin arbejdede i fire år som teamkoordinator og teamleder på et lager. Her fik han smag for at arbejde med koordinering og planlægning. En interesse han tog med videre, da han startede på uddannelsen i service- og oplevelsesøkonomi.
Under studiet har Robbin været i praktik i Messecenter Herning, hvor han efterfølgende blev tilbudt job som eventkoordinator.
Uddannelsesforløb og praktik
På uddannelsen til Service- og oplevelsesøkonom lærer du at skabe unikke oplevelser.
Du får en stærk faglig indgangsvinkel til service, oplevelser og værtskab, og bliver klædt på til at varetage et hav af spændende arbejdsopgaver i servicebranchen.
Undervisning med internationalt præg
Udannelsen udbydes på dansk, men i løbet af din studietid er det muligt at tage elementer af uddannelsen på engelsk.
Det giver dig mulighed for at møde udvekslingsstuderende fra hele verden og udvide dit internationale netværk samtidig med, at du arbejder på dine sproglige evner.
Service og oplevelser
Her arbejder du med analyser af værtskabsbegrebet, gæsteforståelse samt vurdering af kundeadfærd til virksomhedens serviceydelser.
Forretningsforståelse
Fokus vil her være på analyse af virksomheders eksistensgrundlag, herunder de interne og eksterne forhold for at udvikle virksomhedens økonomiske drift samt skabe en helhedsforståelse for virksomhedens nuværende situation.
Samarbejde og relationer
Dette fagområde omhandler kommunikations- og ledelsesformer i et interkulturelt perspektiv med fokus på interaktionen med gæsten og medarbejderen.
Der fokuseres på analyse- og datamateriale som grundlag for udformning af intern og ekstern kommunikation i nationalt og internationalt perspektiv.
Forretningsudvikling
Her lærer du om strategisk planlægning, innovation samt intra- og entreprenørskab i forhold til udvikling af eksisterende virksomheder samt nye produkter og services.
Der fokuseres på analyse af vækstmuligheder, herunder vurdering af økonomiske og organisatoriske konsekvenser af udviklingsaktiviteter.
Praktisk information
- Praktikken finder sted på 4. semester og har en varighed af 3 måneder.
- Du er selv ansvarlig for at finde en praktikplads.
- Praktikperioden er ulønnet og SU-berettiget.
Om praktikken
Praktikperioden på Service- og oplevelsesøkonomuddannelsen er din chance for at få prøvet din nyerhvervede viden af i den virkelige verden, hvor du får mulighed for at varetage samme opgaver som en færdiguddannet.
Du udvikler dig både fagligt og personligt under praktikperioden og får et godt billede af, hvad du vil med din uddannelse, når du er færdig.
Dine erfaringer fra praksis er meget værdifulde, når du skal ud på jobmarkedet efter endt uddannelse. Du har ikke bare læst en masse teorier, men du har rent faktisk prøvet at arbejde inden for det område, som din uddannelse sigter mod.
En praktikplads er desuden en enestående chance for at udvide dit netværk i erhvervslivet og er ofte en direkte vej ind på arbejdsmarkedet efter studiet.
Du har også mulighed for at tage din praktik i udlandet.
Som studerende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole har du gode muligheder for at få en international profil på din uddannelse. Afhængig af dit uddannelsesvalg kan du deltage i internationale to-ugers moduler, studere et semester i udlandet, være i praktik i udlandet eller deltage i nogle af vores internationale projekter.
Vi lever i en global verden, og du skal efter afsluttet uddannelse kunne konkurrere i denne verden. International viden og erfaring er derfor til stor gavn for dig, men også for samfundet som helhed. Du får indsigt i andre landes udvikling og kulturer, hvilket kan gøre dig mere attraktiv på det danske og det internationale arbejdsmarked.
At studere i en anden kultur er et eventyr, der giver dig erfaringer og færdigheder for livet. Du vil udvikle dig selv, fagligt såvel som personligt, og du vil få venner og kontakter i hele verden.
Se uddannelsens studieordning, semesterbeskrivelser og øvrige dokumenter.
Semesteroversigt
- Service og oplevelser (15 ECTS)
- Samarbejde og relationer (15 ECTS)
- Forretningsforståelse (15 ECTS)
- Specialisering (10 ECTS)
- Bæredygtig forretningsforståelse (5 ECTS)
- Forretningsudvikling (25 ECTS)
- Valgfag (5 ECTS)
- Praktik (15 ECTS)
- Hovedopgave (15 ECTS)
Specialer
På serviceøkonomuddannelsen skal du vælge specialeretning i begyndelsen af studiet.
Udbydes i både Odense og Vejle (dog kun ved sommeroptag).
Specialet for dig, der ønsker en karriere inden for hotel-, konference- og restaurationsbranchen
Fra forretningsmøde til bryllupsfest
Hvad betyder det at være vært for andre? Hvordan skaber du forretning?
Hoteller verden over danner rammen om både ferier, forretningsmøder og nogle af livets store øjeblikke. Fra bryllupper til firmafester, møder, messer og konferencer.
Hoteloplevelsen handler også om bæredygtighed, digitalisering og inklusion.
Du kommer bl.a. til at arbejde med:
- Den gode velkomst.
- Fremtidens mødekoncepter.
- Fødevarer og det gode måltid.
Udbydes i Odense (dog kun ved sommeroptag).
Specialet for dig, der vil beskæftige dig med destinationsudvikling og lokal identitet
De gode turismeoplevelser
Hvad vil det sige at designe turismeprodukter?
Vi rejser ikke bare ud i verden, men også rundt i vores eget land. Hvordan markedsfører du et områdes særkende og highlights?
Turisme tager mange former og er både afslapning og at dyrke interesser – alt fra madturisme til safari. Vores grunde til at komme afsted er forskellige. Du skal arbejde både digitalt og bæredygtigt.
Du kommer bl.a. til at arbejde med:
- Hvordan du skaber gode oplevelser i samspillet mellem borgere, gæster og naturen.
- Hvordan du gennem projektstyring kan udvikle nye turismeprodukter.
- Bæredygtig turisme.
Udbydes i Vejle og Odense (dog kun ved sommeroptag).
Specialet for dig, der brænder for events og konceptudvikling.
Events der samler mennesker
Vil du arbejde med gode oplevelser, der gør en forskel for andre mennesker? Skabe forretning og events med mening og gøre indtryk gennem dit arbejde?
Events og oplevelser fylder mere og mere. Ikke bare til underholdning, fest og i kulturlivet, men i stigende grad også som en del af salgs- og formidlingsarbejde.
Events samler mennesker og synliggør både produkter og historier.
Du kommer bl.a. til at arbejde med:
- Ide-generering og konceptudvikling.
- Planlægning, koordinering og samarbejde i eventorganisationen.
- Sponsorer, partnerskaber, rekruttering og ledelse af frivillige i events.
- Afvikling af events.
Udbydes i Odense (dog kun ved vinteroptag).
Er du fascineret af at skabe unikke oplevelser inden for turisme, event-, hotel- og restauration? Denne specialeretning er din billet til at dykke ned i oplevelsesøkonomiens verden.
Vi ruster dig med viden om de nyeste trends inden for branchen og du lærer, hvordan du kan skabe meningsfulde service- og oplevelseskoncepter for forskellige målgrupper. Her får du ikke kun den teoretiske vinkel, men vil også opnå praktiske færdigheder.
Du vil lære at designe nye oplevelser og services fra bunden, spotte sponsor- og fundraisingmuligheder, samt planlægge og afvikle dine oplevelser og gøre dem til virkelighed.
Du kommer bl.a. til at arbejde med:
- Service- og oplevelsesdesign
- Markedsføring af service og oplevelser
- Branding og storytelling
- Bæredygtig udvikling
- Sponsorering og fundraising.
Byg ovenpå uddannelsen og bliv bachelor
Når du er færdig som serviceøkonom, kan du læse videre på en overbygning og blive professionsbachelor på kun 1½ år. Se dine muligheder i kassen til højre.
Top up uddannelser (1,5 år)
Studiested og studieliv
Campus ligger meget centralt - tæt på både gågaden, Bryggen, banegården og Streetfood Vejle.
UCL Boulevarden
Boulevarden 25
7100 Vejle
Campus ligger tæt på både centrum og havneområdet og lige ved banegården og Storms Pakhus.
UCL Seebladsgade
Seebladsgade 1
5000 Odense C
Adgangskrav og ansøgning
Vi optager 50 % i kvote 1 og 50 % i kvote 2.
Uden en gymnasial uddannelse, skal du altid søge i kvote 2.
Adgangskvotient ved seneste optag
Vi tager forbehold for oprettelse af uddannelsen ved for få ansøgere.
I kvote 1 sker optagelsen alene ud fra dit eksamensgennemsnit fra én af følgende eksamener:
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.
Specifikke adgangskrav: Bestået enten Matematik C eller erhvervsøkonomi C eller virksomhedsøkonomi C.
I kvote 2 bliver du optaget på en samlet vurdering af dine kvalifikationer – eksamen, erhvervserfaring, motivation m.m.
Adgangsgivende eksamen
Gymnasial eksamen
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.
Specifikke adgangskrav: Bestået enten Matematik C eller erhvervsøkonomi C eller virksomhedsøkonomi C.
Relevant 3-årig erhvervsuddannelse
Du kan søge ind med følgende uddanelser uden nogen specifikke adgangskrav:
- Bager (trin 2)
- Detailhandelsuddannelsen (med specialer)
- Eventkoordinator (trin 2 hvis gl. ordning)
- Gastronom (med specialer)
- Generel kontoruddannelse
- Gourmetslagter (med specialer)
- Handelsuddannelse (med specialer)
- Konditor (trin 2)
- Kontoruddannelse (med specialer)
- Receptionist
- Tjener (trin 2)
Erhvervsuddannelse på mindst 3 år
Alle fuldførte erhvervsuddannelser på min. 3 år.
Specifikke adgangskrav: Bestået enten Matematik C, Virksomhedsøkonomi C eller Erhvervsøkonomi C.
Udenlandsk eksamen
Udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen (inkl. IB), der kan sidestilles med en dansk adgangsgivende eksamen.
Ingen adgangsgivende eksamen
Har du ikke en adgangsgivende eksamen eller opfylder du ikke de specifikke adgangskrav, kan du få foretaget en individuel kompetencevurdering (IKV).
Individuel kompetencevurdering
Kvote 2 kriterier
Vi lægger vægt på:
- Gennemsnit af karakterer på den adgangsgivende uddannelse.
- Karakterniveau på specifikke adgangskrav.
- Motiveret ansøgning.
- Barselsorlov på min. 6 mdr. sammenlagt.
- Beståede eksamener på andre uddannelser svarende til min. 30 ECTS.
- Erhvervserfaring svarende til min. 6 mdr. fuldtidsarbejde.
- Højskoleophold på min. 6 mdr. i sammenhæng.
- Militærophold på min. 6 mdr. sammenlagt.
- Udlandsophold på min. 6 mdr. i sammenhæng.
Motiveret ansøgning
Vi anbefaler dig at lave en motiveret ansøgning (max 1 A4-side) med fokus på:
- En personlig introduktion af dig selv.
- Hvordan du har fundet frem til, at du vil være Serviceøkonom.
- Hvorfor du gerne vil være Serviceøkonom.
- At du har gjort noget aktivt for at afklare, om studiet/jobbet er noget for dig.
Sådan søger du ind
Du skal søge ind via optagelse.dk.
Her finder du også vejledning til ansøgningsskema.
optagelse.dk
Svar på din ansøgning
Du får svar på nemStudie 28. juli. Dog fredagen før, hvis 28. juli er en lørdag eller søndag. Følg din ansøgning på nemStudie.dk
FAQ om svarAnsøgningsfrister
Kvote 1: 5. juli kl. 12.00
Kvote 2: 15. marts kl. 12.00
Bilag skal vedhæftes inden fristens udløb sammen med ansøgningen.
Studiestart
Hver studiestart og uddannelse har sit eget KOT-nr., som du skal bruge i din ansøgning.
Odense
September - 86110
Februar - 86112
Vejle
September - 86130
Kontakt og vejledning
Optagelse fra A til Z
På siden optagelse og vejledning har vi samlet al information om optagelse.
Du kan altid kontakte os på mail, chat eller via din ansøgning på nemStudie.dk.
Optagelse og vejledningBook en vejledning
30 minutters face to face vejledning om optagelse og adgangskrav.
Seebladsgade 1, Odense C.
Book vejledningSpecialpædagogisk støtte
Der er særlige muligheder for støtte, hvis du har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Besøg uddannelsen
Studerende for en dag
Studerende for en dag er for dig, der går på eller har afsluttet en ungdoms- eller erhvervsuddannelse - og går med seriøse overvejelser om en af UCL’s uddannelser.
Studerende for en dagStudiepraktik uge 43
Studiepraktik er for dig der går på sidste år på en gymnasial uddannelse eller har afsluttet en gymnasial uddannelse. Eller en erhvervsuddannelse, som giver adgang til en videregående uddannelse.
StudiepraktikÅbent Hus
Til Åbent Hus møder du studerende, undervisere og vejledere. De fortæller om uddannelsens indhold, praktik, karriereveje, studieliv, optagelse samt økonomi og støttemuligheder.
Åbent HusFor virksomheder
Få en praktikant
Som virksomhed kan du få en studerende i praktik i din virksomhed i 3-12 måneder afhængig af uddannelsen.
Den studerende skal i praktikken indgå i den daglige drift og være med til at løse arbejdsopgaver i din virksomhed.
Fordele for virksomheden
- Få tilført ny viden til din virksomhed
- Prøv en potentiel kommende medarbejder af
- Få en eksra ressource i en travl hverdag
FAQ
Hvad laver en Service- og oplevelsesøkonom?