Tværsproglighed i Grundskolen
Tværsproglighed i Grundskolen er et forsknings- og udviklingsprojekt, der sigter mod at integrere tværsproglig didaktik og tværfaglighed med sprogfag i grundskolens undervisning.
Projektet bygger på omfattende forskning, der viser, at sproglige kompetencer hænger sammen på tværs af sprog, og at tværsproglige læringsrum kan fremme elevers sproglige bevidsthed, nysgerrighed og motivation for at lære sprog. Projektet er finansieret af det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF).
På trods af klare forskningsresultater, der viser fordele ved dels at tænke tværsprogligt i undervisningen og dels at tænke sprog med i alle fag (fx Göbel et al., 2010; Holmen, 2019; Laursen, 2019), er det fortsat en udfordring at integrere denne viden i grundskolens og læreruddannelsens praksis. I det tidligere NCFF-støttede projekt Tværsproglighed i Læreruddannelsen (TiL) arbejdede vi med denne integration og forankring på læreruddannelsen, og lærerstuderende afprøvede tværsproglige forløb i grundskolen. Dette blev modtaget særdeles positivt af lærerstuderende såvel som af grundskolelærere og -elever – generelt synes der at være en interesse for tværsproglig undervisning (Kjærbæk, 2023 a,b; Krogager Andersen et al, 2024).
Ikke desto mindre har vi erfaret, at grundskolelærere kan have vanskeligt ved at implementere de tværsproglige tilgange i hverdagens praktiske organisering. Det lader i den forbindelse til at være afgørende, at lærerne både får anvendelsesorienteret inspiration og oplever konkrete eksempler på tværsproglig undervisning, som er umiddelbart relaterbare, og at de kan gøre sig deres egne erfaringer med tilgangene, som de derpå omsætter i egen praksis.
Derfor fokuserer dette projekt på at udbrede og praksisforankre viden om tværsproglighed og sprogtilegnelse blandt lærere og ledelse på en række grundskoler. Via formidling til skolernes samlede lærerkollegier – sproglærere såvel som ikke-sproglærere – og didaktisk refleksion og praksisafprøvning i lokale kontekster, bidrager projektet til at øge opmærksomheden på sprogs betydning i elevernes liv, en innovativ og engagerende fremmedsprogsundervisning og til at øge synergien mellem fremmedsprogsfagene, dansk, DSA og skolens øvrige fag.
Deltagere
Tværsproglighed i Grundskolen er et tværinstitutionelt samarbejde i regi af Center for Grundskoleforskning. Deltagere i projektet er:
Projektledelse:
- Line Krogager Andersen, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Laila Kjærbæk, SDU
Øvrige deltagere:
- Gitte Hjarnø, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Line Toft, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Nina Hauge Jensen, VIA University College
- Karen Lassen Bruntt, VIA University College
- Camilla Hansen, UC SYD
- Petra Klimaszyk, Professionshøjskolen Absalon
- Sofia Esmann Busch, Professionshøjskolen Absalon
Projektets formål og design
Målet med dette projekt er at udbrede og forankre viden om sprogtilegnelse (Kjærbæk & Boeg Thomsen, 2021; Kjærbæk & Krogager Andersen, under udgivelse), tværsproglighed (Kjærbæk, 2023a,b; Krogager Andersen, 2020) og sprogfagenes potentialer i tværfagligt samarbejde i grundskolens praksis (Daryai-Hansen & Fernández, 2019; Krogager Andersen, 2019).
Dette sker gennem en kombination af:
- pædagogiske dage, hvor projektgruppen besøger de deltagende skoler og afholder workshops om sprog på tværs af fag og tværsproglige tilgange til sprogundervisning og
- aktionsforskningsbaserede udviklingsforløb på hver skole.
Projektet retter sig mod flere forskellige målgrupper:
Skoleledelse og lærerkollegie på grundskolerne, da erfaringer fra tidligere projekter har vist, at ledelsesmæssig opbakning og organisatorisk forankring er afgørende for udvikling og forankring af tværsproglig og tværfaglig undervisning. Her er den pædagogiske dag relevant.
Sproglærere, der dels deltager i workshoppen om tværsproglighed og dels deltager i udviklingsteams, da de får viden om og erfaring med tværsproglig undervisning og kan videreudvikle undervisningen efter projektets afslutning.
Ikke-sproglærere, der deltager i udviklingsteams om tværsproglig og tværfaglig undervisning i ikke-sprogfag, da de får et grundlag for at inddrage sprog i deres fremtidige mono- såvel som tværfaglige undervisning.
Eleverne, der oplever nyskabende, tværsproglig og tværfaglig undervisning i sprogfag såvel som ikke-sprogfag, hvor de får mulighed for at trække på alle deres sproglige ressourcer i undervisningen på tværs af (sprog)fag.
Projektet er udviklet i samarbejde med Sprogdidaktisk Fokus, et netværk for sprogdidaktiske forskere og undervisere fra SDU, Aarhus Universitet og landets professionshøjskoler. Projektgruppen består af 9 forskere og læreruddannere, der arbejder tæt sammen med fire grundskoler.
Projektet løber frem til 30. juni 2025.
Tværsproglighed i Grundskolen er finansieret af Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF). Projektets publikationer vil blive offentliggjort på centrets hjemmeside, når projektet er afsluttet.