Materialepakke fra NOKSA2024-konferencen
Materialepakke fra konferencen
UCL var i midt april vært for NOKSA 2024 – Nordic Conference on Social Science Education. Konferencen har til formål at diskutere samfundsfagets rolle i at skabe oplyste mennesker, der kan navigere i en verden præget af usikkerhed.
Hvis du ikke var med til konferencen – eller vil have et gensyn med diskussionerne fra dagen – finder du på denne side materialer fra dagene.
Keynote speaker I: Thorsten Bøgh Thomsen
Romantisk æstetik og klimaforandringer
Lektor og leder af Hans Christian Andersen centeret på Syddansk Universitet, Thorsten Bøgh Thomsen, indledte en diskussion funderet i H.C. Andersens debutroman ”Fodrejse”. ’ I romanen kritiserer forfatteren menneskers arrogance når det møder det nonhumane. Med dette afsæt diskuterede Thorsten hvordan romantisk æstetik og klimaforandringer påvirker hinanden og hvad samfundsdidaktikkens rolle i diskussionen kan være.
Download præsentationen som pdf her
(OBS: Billederne i præsentationen er fjernet grundet ophavsrettigheder. Se oplægsvideoen for billeder)
Se hele oplægget på videoen (60 min.)
Keynote speaker II: May Jehle
Nuværende udfordringer I ‘politisk Bildung’ i Tyskland i lyset af den historiske
udvikling
May Jehle, Vertretung der Professur für Didaktik der politischen Bildung an der Technischen Universität Dresden, åbnede en diskussion om hvordan uddannelse i medborgerskab altid er forbundet med både det nuværende og fremtidige samfund og dets politiske system. May diskuterede også hvordan begrebet Bildung kan anvendes i en bredere sammenhæng i samfundsfaget.
Download præsentationen som pdf her
Du kan desuden se oplæggets tre hovedtemaer i disse tre videoer:
Tema 1: Contemporary Diagnoses of Society: Times of Crises and Polarization –and a Call for “Politische Bildung”
Tema 2: The Historical Development of “PolitischeBildung“
Tema 3: What is to be done? –Strategies and Considerations at Various Levels
Du kan desuden læse mere om NOKSA2024-konferencen her