Forskning i pædagogers praksis
UCL's forskning inden for barndomspædagogik, science, leg og børnekultur bidrager med analyser på flere niveauer, fra den politiske styring over organisering og ledelse i pædagogers praksis, til pædagogernes faglighed og daglige praksis med særligt fokus på legens betydning og børnenes perspektiver og deltagelsesmuligheder. Forskningen bidrager både til udvikling af den pædagogiske praksis i daginstitutioner, skolefritidsordninger og på sociale opholdssteder og til at vidensunderstøtte pædagoguddannelserne på professionshøjskolerne.
I vores forskning og udvikling beskæftiger vi os særligt med tre områder og forholdet mellem dem:
- De politiske bevægelser på dagtilbudsområdet,
- den pædagogiske praksis, dvs. pædagogikken, som den udspiller sig mellem pædagoger og børn, og
- den pædagogiske faglighed, dvs. professionen og uddannelsen.
UCL's forskere inden for pædagogers praksis leder eller deltager i en række forsknings- og udviklingsprojekter, der spænder fra store landsdækkende indsatser som fx Playful Learning til casestudier, policy-analyser og teoriudvikling inden for bl.a. barndomspædagogik, leg, børnekultur og sociale opholdssteder.
I forsknings- og udviklingskonceptet Faglige Udviklingsinstitutioner sker det i et ligeværdigt samarbejde mellem forskere og praktikere fx pædagoger, ledere og børnekulturformidlere samt undervisere og studerende fra pædagoguddannelserne. Målene er at skabe viden samt at forskningsbasere og udvikle praksisfeltet og pædagoguddannelsen i et gensidigt forpligtende samarbejde.
Mere om pædagogik og dagtilbud

Der findes ikke én læreplan i Danmark – der findes utallige
Der er ikke kun én læreplan i Danmark. Vi har næsten utallige, nærmere bestemt lige så mange læreplaner, som vi har dagtilbud.

Læs forelæsningen: Dagtilbud og barndomspædagogik
Christina Haandbæk Schmidts docenttiltrædelsesforelæsning ”Dagtilbudskritik som forudsætning for god barndomspædagogik”

Brinkmanns Briks: Saddam Hussein blev hængt i en SFO
Docent Helle Hovgaard Jørgensen og lektor Marc Malmdorf fra Aarhus Universitet taler med Svend Brinkmann om, hvorfor vilde lege er gode, og hvorfor legen burde fylde mere i vores liv
Projekter og aktiviteter
Pædagogers forberedelse(stid)
Vi undersøger, hvordan forberedelse indgår i det pædagogiske arbejde i danske daginstitutioner. Hvad er udbredelsen og variationen af forberedelse, og hvordan forstås og forankres forberedelsen lokalt.
Science og teknologi i børnehøjde
Med materialet fra dette projekt kan pædagogisk personale bidrage til udviklingen af science-orienterede læringsmiljøer, der tager udgangspunkt i børnenes perspektiver og nysgerrighed for den verden, de lever i.
Børneliv i velfærdsstaten (BLIV)
Christina Haandbæk Schmidt, Hjørdis Brandrup Kortbek og Kurt Bendix-Olsen undersøger sammen med SDU og UC Syd, hvad tidlig opsporing og indsats betyder for 0-6-åriges hverdag i dagtilbud.
Science og Leg
I Science og Leg oplever børn i dagtilbud en legende tilgang til udforskning af naturvidenskabelige fænomener og begreber samt teknologi i relation til læreplanstemaet natur, udeliv og science. Download antologien Sciencepraksisser og legekvaliteter.
Et praksissprog for leg
I 'Et praksissprog for leg' har vi undersøgt, hvordan daginstitutionspædagoger forstår og udtrykker deres legeforståelser i, hvad vi kalder, et praksissprog for leg, og hvordan dette praksissprog er påvirket af politiske og forskningsbaserede legeforståelser.
Faglige Udviklings-institutioner
Vores projekter i forsknings- og udviklingskonceptet 'Faglige Udviklingsinstitutioner' (FUI) fokuserer på forskningsbasering og udvikling af praksisfeltet og pædagoguddannelsen i gensidigt forpligtende samarbejder.
Faglige Udviklingsinstitutioner
Videncentre og øvrige ressourcer

Sciencepraksisser og legekvaliteter
I denne gratis web-antologi kan du få en række konkrete redskaber til legende og undersøgende tilgange til science i dagtilbud. Målet er at styrke kvaliteten af science-orienterede læringsmiljøer, hvor børnenes naturlige nysgerrighed er udgangspunktet for fælles, legende undersøgelser.

Playful Learning
Playful Learning vil fremme og udvikle en mere legende tilgang til børns udvikling og læring. Visionen er at fremme børns kreative og eksperimenterende tilgang i hverdagen. Programmet er et samarbejde mellem landets professionshøjskoler og LEGO Fonden.

LegeKunst
'LegeKunst - Kunst og kultur i de yngstes hverdag' er et landsdækkende projekt, der bringer de yngste tættere på kunsten og kulturen. Her forskes i, hvad mødet med kunst, kultur og æstetiske læreprocesser betyder for børns leg og dannelse samt for de voksne omkring dem.
Forskere









Relateret forskning
Find vores øvrige forskningstemaer inden for pædagogik og samfund

Anvendt Forskning i Barndomspædagogik
Anvendt Forskning i Barndomspædagogik forsker i xxx xxx og xxx. Området er ledet af docent i dagtilbud og barndomspædagogik, ph.d. Christina Haandbæk Schmidt.

Leg og børnekultur
Forskningen i leg og børnekultur omfatter
- Undersøgelser af leg som kulturelle praksisser
- Undersøgelser af legende tilgange til læring og pædagogisk praksis
- Udvikling af metoder til at undersøge børn og unges oplevelser af og perspektiver på leg og legende tilgange.
Undersøgelserne har fokus på materialitet, krop og sanser.
Området ledes af docent i leg og børne- og ungdomskultur, ph.d. Helle Hovgaard Jørgensen.

Science
Forskningen i science og STEM undersøger didaktiske tilgange og samspil med beslægtede områder inden for
- science, som det er beskrevet i det pædagogiske læreplanstema Natur, udeliv og science
- skolefagene Natur/teknologi, Biologi, Fysik/kemi og Geografi
Undersøgelserne foregår med et gennemgående fokus på børn og elevers deltagelse og motivation for at deltage.
Området ledes af docent i anvendt matematik- og naturfagsdidaktik, ph.d. Morten Rask Petersen.