Børn og familie i udsatte positioner
Vil du udvide dine handlemuligheder i samarbejdet om tidlige indsatser for børn i udsatte positioner? Vi tager afsæt i en case fra din egen praksis, som kobles til aktuelle teorier om børns udvikling og deltagelse, resiliens og sårbarhed.
Datoer og tilmeldUdbytte
Vi fokuserer på, hvad det vil sige at et barn er i en udsat position, og hvordan professionelle kan støtte barnets trivsel og udvikling.
Vi stiller skarpt på samarbejdet om en forebyggende indsatser
Vi udfolder det potentiale, der ligger i at inddrage børn og forældres perspektiver i samarbejdet
Gennem kurset får du kompetencer til:
- at initiere udviklingsstøttende relationsarbejde med en særlig opmærksomhed på de yngste børns grundlæggende behov for ret til samt mulighed for deltagelse, trivsel, læring og udvikling i fællesskabet
- at indgå i ressourceorienteret samarbejde med kollegaer, forældre og tværprofessionelle instanser både forebyggende og vedmålrettede helhedsorienterede indsatser i forhold til børn og familier i udsatte positioner.
- at indgå i samarbejde omkring det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse med en særlig opmærksomhed på familiens deltagelsesmuligheder samt deltagerforudsætninger.
- Kan iagttage, analysere, begrunde og udvikle særlige trivsels- og udviklingsfremmende metoder og indsatser for børn individuelt og i børnegruppen.
- at anvende erfaring, viden og teorier til belysning af roller og positioners betydning samt håndtering af dilemmaer forbundet med samarbejdet omkring børn i udsatte positioner.
- i samarbejde med leder og kolleger tilrettelægge og forebyggende og inkluderende pædagogisk læringsmiljø af høj kvalitet, der medtænker barnets og familiens perspektiver og situation.
- at indgå i og skabe rammer for forældresamarbejde i forhold til børn i udsatte positioner.
Målgruppen
Kurset er for dig der arbejder i dagtilbud og ønsker nye handlemuligheder i det pædagogiske arbejde med børn og familier i vanskeligheder
Fagligt indhold
Tirsdag d. 4 marts: Børn i udsatte positioner risiko og beskyttelsesfaktorer. Udarbejde case til brug på alle kursusgange
Onsdag d. 19 marts: Udvikling, deltagelse og børneperspektiver
Torsdag d. 10 april: Tilknytning og resiliens
Onsdag d. 23 april: Forældresamarbejde og forældreperspektiver
Tirsdag d. 6 maj: Tværprofessionelt samarbejde
Datoer og tilmeld
-
04.03.2025Kursus08:30 - 15:30
-
19.03.2025Kursus08:30 - 15:30
-
10.04.2025Kursus08:30 - 15:30
-
23.04.2025Kursus08:30 - 15:30
-
06.05.2025Kursus08:30 - 15:30