Matematikvejleder
Diplomuddannelse
Den Pædagogiske diplomuddannelse til Matematikvejleder er særligt for dig, der har interesse inden for det matematiske univers.
Uddannelsen giver dig kompetencer til at igangsætte, udvikle, vejlede om og koordinere indsatser i matematikundervisningen.
Uddannelsesretningen er en del af den pædagogiske diplomuddannelse
Læs til matematikvejleder og få særlig viden om didaktik, læremidler og særlige elevgrupper
Matematikvejlederuddannelsen kvalificerer dig som matematiklærere til at kunne varetage, udvikle, rådgive, koordinere og styre funktioner i forbindelse med skolens undervisning i matematik.
Ved at læse matematikvejlederuddannelsen får du viden og kompetencer til at:
- Vejlede kolleger og ledelse om indhold, metoder og materialer i matematikundervisning
- Bidrage til udvikling af evalueringskultur for matematikfaget
- Initiere og bidrage til matematikfaglig debat og udvikling
- Gøre brug af fagdidaktisk forskning og forsøgsarbejde
Målgruppe
Uddannelsen er for matematiklærere, som ønsker at:
- Udbygge viden om faget, tilrettelæggelsesformer og udviklingsmuligheder
- Kvalificere skolens matematikfagmiljø og undervisning
- Fungere som matematikvejleder
Moduler og opbygning
Uddannelsen er en pædagogisk diplomuddannelse og består af 60 ECTS.
For at opnå retningen Matematikvejleder skal 30 ECTS være retningsspecifikke fag.
Moduloversigt
Moduler med holdstart
Klik på modulet for beskrivelse, dato og tilmelding
Moduler uden planlagt holdstart
Klik på modulet for at skrive dig op og få besked, når du kan tilmelde dig
Adgangskrav
For at tage et diplommodul skal du opfylde to krav.
- En uddannelse svarende til mindst en kort eller- mellemlang videregående uddannelse.
- To års relevant erhvervserfaring - efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Ansøgning
Du tilmelder dig elektronisk på det enkelte modul. Husk at vedlægge dokumentation for din uddannelse og din praksiserfaring.
Opfylder du ikke adgangskravene
Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du søge ind på baggrund af dine erfaringer.
Her skal du søge om en realkompetencevurdering, hvor du får vurderet dine reelle kompetencer i forhold til en bestemt uddannelse.
Dine reelle kompetencer består af færdigheder fra arbejdsliv, skolegang, kurser og fritidsliv.
Merit
Hvis du har gennemført uddannelseselementer, som svarer til dele af den diplomuddannelse, du er optaget på, kan du søge om merit og muligvis få afkortet din uddannelsestid. Kontakt os for at høre nærmere.
Færdig inden for 6 år
6-årsreglen betyder, hvis du er startet på en diplomuddannelse, skal den være afsluttet senest 6 år efter, at du er begyndt på uddannelsen.
Kontakt en studievejleder, hvis du skal søge dispensation for 6-årsreglen.
60.000 - 105.000 kr. for en fuld diplomuddannelse.
Den eksakte pris afhænger af hvilken uddannelse, du vælger, og de enkelte moduler.
Du betaler hvert modul for sig.
Der er gode muligheder for at få hele eller dele af en efteruddannelse betalt.
Jeg er blevet inspireret af, hvordan medstuderende gør det på andre skoler. På studiet har der været mange gode drøftelser med medstuderende
Trine er til daglig folkeskolelærer og er ved at uddanne sig som matematikvejleder. I den forbindelse har hun lige færdiggjort modulet Elever med særlige behov i matematikundervisningen.
Vi har talt med hende om, hvordan det var at være studerende hos os.
Hvorfor valgte du at efteruddanne dig?
- Da vores vejleder på skolen skulle på pension, blev jeg spurgt, om jeg ville overtage funktionen – det takkede jeg ja til. Jeg vil gerne efteruddanne mig, da jeg altid gerne vil blive inspireret, klogere og dygtigere inden for mit fag.
Hvad har du taget med dig fra uddannelsen?
- Underviserne har været inspirerende i forhold til øvelser, som vi kan anvende både i klasserne, men også i vores professionelle læringsfællesskaber med kolleger. Jeg har også haft mange gode drøftelser med mine medstuderende, som har været lærerige og inspirerende. Derudover har jeg fået en ny faglig viden og indsigt, som jeg ikke havde tidligere.
Hvordan bruger du uddannelsen i dit arbejde?
- Jeg har brugt mange af øvelserne fra uddannelsen i min daglige undervisning med elever. Jeg er blevet inspireret af, hvordan medstuderende gør det på andre skoler.
Hvordan oplevede du det at gå til eksamen?
- Trods nervøsitet gik der ikke mange minutter, før der var ”ro på”. Jeg oplevede eksaminationen som værende en god samtale med gode drøftelser i forhold til den viden, jeg havde bragt i spil.
Jeg oplevede også eksaminationen som værende en dialog omkring mit emne, hvor vejleder og censor var nysgerrige og spørgende, men ikke på en udfrittende måde.
For mig virkede det ikke som om, at det handlede om at finde fejl eller mangler, men mere en oprigtig nysgerrighed på, hvordan og hvorfor jeg har anvendt den viden, som jeg gjorde.
Gratis vejledning
Vores kompetente vejledere sidder altid klar til at hjælpe dig med at træffe det rigtige valg.
Telefon
63 18 30 00
Telefontid
Mandag-Torsdag kl. 7.30-15.30
Fredag kl. 7.30-15.00