Kurser i grafisk facilitering

Kig lidt væk fra skærme og power points – skab engagement og variation med tegninger på whiteboards og plancher

Dato: 15.01.2021 - Forfatter: Søren Jensen

Det kan lyde svært at bruge tegninger og grafiske symboler mere i undervisningen, i møderne på arbejdspladsen og i processer med mennesker. Men det kan faktisk gøres simpelt, og vi kan alle sammen lære det. Også selvom vi måske ikke synes, vi er så gode til at tegne, og at det kan virke lidt grænseoverskridende. 

Det fortæller adjunkt Gerd Madsen fra UCLs afdeling for Business og Teknologi. I vores digitale tidsalder vænner vi os til, at skærme og power points følger os overalt, og det er der også rigtigt meget godt i, pointerer Gerd Madsen, men hun fortæller, at værdien ved at bruge grafisk facilitering som værktøj og som variation er meget stor:

- ”Når et møde eller en undervisning kører efter den skabelon, at jeg forbereder en power point med en masse slides, kommer selve strukturen og slides med tekster let til at styre hele dagsordenen, og vi sidder alle sammen og kigger. Kommer der spørgsmål, så er svaret forberedt på et senere slide, og tit og ofte ender rummet ikke med at være særligt inddragende. Måske misser vi at lytte til nogle af guldkornene hos de dygtige mennesker i rummet omkring os”.

Grafisk facilitering af møder og processer, hvor der tegnes symboler, grafikker og få ord på plancher eller whiteboards, og hvor plancher hænges op på væggen, bliver en mere åben proces, hvor diskussionerne mere naturligt inddrager de lidt mere stille i rummet, og hvor opmærksomheden fjerner sig fra lange tekster, ord og klicheer. Det kan skabe nærvær og involvering på en anden måde, forklarer Gerd Madsen.

Hvis du nogensinde har prøvet at gå fra det ene møde til det andet med de klassiske referater og oplæg, måske vel lange og tekstfyldige PowerPoints, lederen for bordenden og de sædvanlige hoveder omkring bordet der taler mest, kan du måske nikke genkendende til noget.

Grafisk facilitering kan skabe nye dynamikker og processer i rummet, og Gerd Madsen oplever, at interessen for at anvende teknikkerne er stigende blandt for eksempel ledelseskonsulenter, jobkonsulenter, skolelærere og medarbejdere på specialområder. Hun oplever også, at nogle måske er ”lidt skræmte” ved tanken om at stå og tegne foran alle de andre:

- ”Det er en udbredt forestilling hos mange, at det er svært tegne på whiteboards og plancher. Enten ”kan man ikke tegne”, eller også ”skal det være alt for pænt”. Min erfaring er, at alle på vores kurser kan lære helt simple teknikker, der passer til netop dem. Målet er jo ikke, at vi alle skal være små grafiske kunstnere, og at plancherne skal hænges op til beundring i kantinerne”, pointerer Gerd Madsen.

Som eksempler på nogle af de simple teknikker, som alle kan lære, nævner Gerd Madsen brugen af tændstikmænd og -kvinder, smileys, talebobler, stjerner og hjerter. Bygninger, cirkler, trapper, farver og pile. Noget vi alle sammen kan tegne på hver vores måde. Og selvfølgelig må der godt bruges stikord, punktopstillinger og overskrifter.

- ”Ved at tegne sker der faktisk automatisk det, at vi sætter farten lidt ned. Det har de fleste af os brug for, når vi skal lære nyt, udvikle nye løsninger eller træffe vigtige beslutninger. Vores hjerner er rigtig gode til at opleve og forstå symboler og billeder. Og vi kan ellers let drukne i alle de ord og tekster, som vi normalt bruger, fortæller Gerd Madsen.

Gerd Madsen synes det er en lidt sjov iagttagelse, at hendes studerende nogle gange bliver utrygge, fordi de vil så gerne have den der power points med alle de fyldige slides med hjem. Men der sker noget andet i rummet:

- ”Folk bliver mere opmærksomme og lytter mere intenst. Undervejs hænger jeg plancherne op på væggen, og folk tager billeder af plancherne. Nogle gange får jeg mine studerende til at bryde ind undervejs med postits lapper, og på den måde bliver alle aktivt involveret. Jeg siger ikke, at alting skal foregå på den måde, men jeg er overbevist om, at grafisk facilitering og en større variation i vores måder at afvikle møder og undervisningssituationer fremmer læring, kreativitet og processer mellem mennesker. Og dermed øges mulighederne for at skabe bedre resultater”, pointerer Gerd Madsen.

Det kan være rigtig svært at forklare i ord alt sammen. Derfor har afdelingen for Business og Teknologi lanceret en Facebook side, hvor der lægges inspiration op fra kurserne. Der kan du få tips og tricks, se små videoklip og få nyt om kurser og værktøjer du kan bruge.

Mød Gerd Madsen

Gerd Madsen er cand.mag i medievidenskab og arbejder som konsulent i læringsteknologi og facilitering hos UCL.

Hun er fast underviser på Akademiuddannelsen i Kommunikation og formidling, og underviser bl.a. på Kommunikation i praksis og Grafisk facilitering i praksis.

Gerd Madsen har mange års erfaring inden for oplevelsesøkonomi og eventledelse, og er særligt optaget af udvikling af nye erhvervs- og uddannelsestilbud, herunder markedsføring og formidling med fokus på digital strategi.

Gerd Madsen

29 12 16 75

gema@ucl.dk