Økonomi og IT
- Digital forretningsudvikling
- Økonomi- og dataanalyse
- Projektledelse
Uddannelsen på 2½ minutter
EY på jagt efter talenter der vil gøre en forskel
EY er et globalt revisions- og og rådgivningsfirma der altid er på jagt efter talenter, der vil gøre en forskel.
Læs hvad revisor Anders Flou fra EY kan se af muligheder for studerende og dimittender fra uddannelsen i Økonomi og it.
Studerende kommer med viden fra to vigtige verdener
RelateIT leverer bl.a. ERP-konsulentydelser. Til det har de brug for medarbejdere, der forstår både den økonomiske og tekniske verden.
Læs hvad Talent Manager Jesper Poulsen fra RelateIT ser af potentiale i studerende fra uddannelsen i Økonomi og it.
Arbejdsliv og karriereveje
Brug af teknologi og data udgør en stor del af hverdagen i virksomheder og organisationer i dag. Erhvervslivet efterspørger derfor i høj grad profiler, der har god forretningsforståelse kombineret med teknisk flair og indsigt i data.
Med en uddannelse i økonomi og it kan det blive dig, der bliver det eftertragtede og vigtige bindeled mellem virksomhedens forretninger, økonomi og it-systemer.
Professionsbachelorer i økonomi og it kommer typisk ud i jobs som:
- Forretningsudvikler
- Projektleder
- IT-salgskonsulent
- Økonomimedarbejder
- Udviklingsansvarlig
- IT-ansvarlig.
Som færdiguddannet professionsbachelor i økonomi og it har du mulighed for at videreuddanne dig ved at tage en kandidatuddannelse. Her skal du være opmærksom på, at der kan være krav om suppleringsfag forud for optagelse.
Efter nogle år på arbejdsmarkedet er der også mulighed for at tage en diplom- eller masteruddannelse.
Christoffer letter arbejdsgange hos Umbraco
I den hurtigt voksende it-virksomhed Umbraco i Odense har Christoffer allerede som nyuddannet sat sit aftryk på virksomhedens arbejdsgange og processer.
Uddannelsesforløb og praktik
Gennem uddannelsen får du kombineret forretningsforståelse og it.
Du får en uvurderlig indsigt i udviklingen af it-systemer, samt viden om økonomi, organisationsudvikling og strategi.
Du bliver således klædt på til at kunne påvirke og forbedre virksomhedens forretningsgange gennem it-løsninger, der binder organisationen sammen både økonomisk, organisatorisk og teknologisk.
Uddannelsen består af en fællesdel, en valgdel (din specialisering), et praktikophold samt et afsluttende bachelorprojekt.
I løbet af de syv semestre får du viden om erhvervsøkonomi, samfundsøkonomi og informationsteknologi.
Du skal desuden have en række fag, som støtter op om disse kerneområder, f.eks. strategi, innovation, kommunikation og international erhvervsret.
Krav til dig
Professionsbachelor i økonomi og it er en fuldtidsuddannelse.
Det betyder, at du skal regne med at bruge en betydelig del af din studietid uden for undervisningslokalet i studiegrupper, selvstudier, projektarbejde og samarbejde med andre studerende og eksterne virksomheder for at dygtiggøre dig.
Du skal selv kunne tilegne dig viden og har hermed et stort ansvar for din egen læring.
Det giver dig selv de bedst mulige chancer for at realisere dine drømme og ambitioner. Kravene fra sektoren er høje og varierer naturligvis alt efter, hvilket job du går efter.
Praktisk information
- Praktikken finder sted på 6. semester og har en varighed af 6 måneder.
- Du er selv ansvarlig for at finde en praktikplads.
- Praktikperioden er ulønnet og SU-berettiget.
Om praktikken
Praktikperioden på uddannelsen økonomi og it er din chance for at få prøvet din nyerhvervede viden af i den virkelige verden, hvor du får mulighed for at varetage samme opgaver som en færdiguddannet.
Du udvikler dig både fagligt og personligt under praktikperioden og får et godt billede af, hvad du vil med din uddannelse, når du er færdig.
Dine erfaringer fra praksis er meget værdifulde, når du skal ud på jobmarkedet efter endt uddannelse. Du har ikke bare læst en masse teorier, men du har rent faktisk prøvet at arbejde inden for det område, som din uddannelse sigter mod.
En praktikplads er desuden en enestående chance for at udvide dit netværk i erhvervslivet og er ofte en direkte vej ind på arbejdsmarkedet efter studiet.
Du har også mulighed for at tage din praktik i udlandet.
Som studerende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole har du gode muligheder for at få en international profil på din uddannelse. Afhængig af dit uddannelsesvalg kan du deltage i internationale to-ugers moduler, studere et semester i udlandet, være i praktik i udlandet eller deltage i nogle af vores internationale projekter.
Vi lever i en global verden, og du skal efter afsluttet uddannelse kunne konkurrere i denne verden. International viden og erfaring er derfor til stor gavn for dig, men også for samfundet som helhed. Du får indsigt i andre landes udvikling og kulturer, hvilket kan gøre dig mere attraktiv på det danske og det internationale arbejdsmarked.
At studere i en anden kultur er et eventyr, der giver dig erfaringer og færdigheder for livet. Du vil udvikle dig selv, fagligt såvel som personligt, og du vil få venner og kontakter i hele verden.
Se uddannelsens studieordning, semesterbeskrivelser og øvrige dokumenter.
Semesteroversigt
Grundlæggende økonomi- og forretningsforståelse - 10 ECTS
I faget skal du beskæftige dig med grundlæggende identifikation og analyse af relevante interne og eksterne forhold, der har indflydelse på en virksomhed økonomisk og organisatorisk.
Analyse og metode - 5 ECTS
Med dette fag bliver du bl.a skarp på indsamling, analyse og præsentation af kvalitative og kvantitative data, og du lærer mundtlige og skriftlige præsentationsteknikker.
Projektstyring - 5 ECTS
Her lærer du de grundlæggende discipliner inden for projektstyring fx behovsafdækning, afklaring og behovsspecifikation, risikohåndtering mv.
Data- og IT-forståelse - 10 ECTS.
I faget er der fokus på indhentning, modellering, håndtering og præsentation af data, der anvendes i virksomheder. Der arbejdes bl.a. med deskriptiv statistik for økonomer og simple algoritmer til datahåndtering.
Drift og forretningsanalyse - 10 ECTS
Her kigger vi på, hvad der skal til for at drifte virksomheden samt de interne og eksterne faktorer i virksomheden, der har indflydelse på den løbende udvikling og styring.
Forretningsarkitektur - 5 ECTS
I faget arbejder vi med grundlæggende forretningsarkitektur og hvordan den understøtter virksomhedens it-systemer og platforme. Vi kigger bl.a. på virksomhedens værdistrømme, kapabiliteter, organisationsstruktur, data mv.
Agile metoder - 5 ECTS
Her lærer du at bruge agile metoder til IT-udvikling i teams og har fokus på det agile mindset og agil praksis. Du bliver bl.a. skarp på teamsamarbejde, projektstyring, organisering og brugerinddragelse mv.
Datahåndtering og arkitektur - 10 ECTS
I dette fag beskæftiger du dig med virksomhedens IT-arkitektur og platforme fra et teknologisk perspektiv med særligt fokus på datahåndtering. Du får bl.a. viden om it-understøttende processer, dataanalysesystemer, dataservices, it-arkitektur mv.
Forretningsstrategi og innovation - 10 ECTS
Her får du bl.a. værktøjer til udvikling af virksomhedsstrategier, der kan skabe en fælles retning for virksomhedens aktiviteter. Du introduceres til innovative og kreative processer med henblik på konceptudvikling og til etablering og forbedring af en forretningsmodel.
Processtyring - 5 ECTS
Vi skal arbejde med virksomhedens procesarkitektur. Du får bl.a. viden om proceslandskab og -arkitektur samt om identifikation, analyse, udvikling og optimering af forretningsprocesser.
Den digitale organisation - 5 ECTS
I faget kigger vi på den digitale infrastruktur, som en virksomhed opererer i – både internt og eksternt. Du bliver bl.a. skarp på digitale guidelines, digital modenhed i organisationen, digital governance og infrastruktur.
Teknologi- og dataintegration - 10 ECTS
Her arbejder vi med virksomhedens it-systemportefølje og it-understøttende processer. Vi kigger bl.a. på, hvordan industri 4.0 teknologier kan generere data, der kan integreres i virksomhedens øvrige data. Vi arbejder med test, integration og kvalitetssikring i arbejdet med data.
Digital resiliens - 10 ECTS
Med dette fag skal du beskæftige dig med digital resiliens på person-, proces- og organisationsniveau. Vi ser på etisk og juridisk compliance og afdækning af trusler mod en virksomheds data og digitale systemer med henblik på at udarbejde, kommunikere og teste en digital beredskabsplan.
Sikkerhed i IT-governance - 5 ECTS
Her får du en forståelse for grundlæggende principper og antagelser i IT-sikkerhedsarbejde, og du introduceres til etiske og politiske aspekter af samme.
Databaser - 5 ECTS
I dette fag skal vi arbejde med databasesystemer. Du får bl.a. indblik i tabeldesign, databaseprogrammering og SQL, normalisering og kvalitetssikring.
Udvidet regneark i en professionel kontekst - 5 ECTS
Her kigger vi på avanceret brug af regneark. Vi skal bl.a. arbejde med udførsel af beregninger, brug af formler og funktioner, generering af rapporter, brug af pivottabeller samt analyse af store datamængder.
Systemudvikling - 5 ECTS
Du får en general introduktion til, hvordan man arbejder med udvikling af it-systemer. Vi kigger bl.a. på modellering af systemer og kravsspecifikationer og deres rolle i systemudvikling.
Bæredygtighed i et virksomhedsperspektiv - 5 ECTS
Med udgangspunkt i FN’s 17 verdensmål får du i dette valgfag svar på, hvordan danske virksomheder kan styrke deres strategi og deres forretningsmodel gennem et øget fokus på bæredygtighed og samfundsansvar.
Power BI - 5 ECTS
Her introduceres du til, hvordan man bruger Power BI. Du får viden om de grundlæggende principper for forretningsanalyse og datavisualisering samt funktionalitet og anvendelse af Power BI-platformen.
Økonomisystemer og -processer - 5 ECTS
I dette fag lærer du at forstå og anvende økonomistyringssystemer i en virksomhed. Vi kigger på systemer, økonomistyringsmodeller, begreber mv.
Valgfag - 15 ECTS.
Praktik - 30 ECTS
Kommunikation og præsentationsteknik - 5 ECTS
Her introduceres du til kommunikations- og præsentationsteknikker, så du kan kommunikere målrettet interne og eksterne interessenter.
Metode og videnskabsteori - 5 ECTS
I faget får du en forståelse for sammenhængen mellem viden, metode og resultat. Vi kigger bl.a. på kvalitative og kvantitative metoder, projektdesign, dataudvælgelse, dataindsamling og rapportering samt gyldighed og pålidelighed af data.
Bachelorprojekt - 20 ECTS
Mads arbejder med data og bæredygtighed i sin praktik
Mads satte sin viden om organisationsdrift, forretningsudvikling og teknologi i spil under sin praktik i Kompan.
Teis bruger sit flair for tal og økonomi i praktikken
Teis knækker tal og supporterer kunder under sit praktikforløb i it-konsulentvirksomheden HelpHouse i Odense.
Mød Søren der er i praktik hos Egekærslund
Studiested og studieliv
Campus ligger tæt på både centrum og havneområdet og lige ved banegården og Storms Pakhus.
UCL Seebladsgade
Seebladsgade 1
5000 Odense C
Adgangskrav og ansøgning
Uddannelsen har frit optag. Det betyder, at alle ansøgere, der opfylder adgangskravene, og som har søgt rettidigt, vil blive tilbudt en studieplads.
Uden en gymnasial uddannelse, skal du altid søge i kvote 2.
Vi optager 65 % i kvote 1 og 35 % i kvote 2. Vi tager forbehold for oprettelse af uddannelsen ved for få ansøgere.
I kvote 1 sker optagelsen alene ud fra dit eksamensgennemsnit fra én af følgende eksamener:
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.
Specifikke adgangskrav: Bestået Matematik B.
Adgangsgivende eksamen
Gymnasial eksamen
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.
Specifikke adgangskrav: Bestået Matematik B.
Udenlandsk eksamen
Udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen (inkl. IB), der kan sidestilles med en dansk adgangsgivende eksamen.
Ingen adgangsgivende eksamen
Har du ikke en adgangsgivende eksamen eller opfylder du ikke de specifikke adgangskrav, kan du få foretaget en individuel kompetencevurdering (IKV).
Sådan søger du ind
Du skal søge ind via optagelse.dk.
Her finder du også vejledning til ansøgningsskema.
optagelse.dk
Svar på din ansøgning
Du får svar på nemStudie 28. juli. Dog fredagen før, hvis 28. juli er en lørdag eller søndag. Følg din ansøgning på nemStudie.dk
FAQ om svarAnsøgningsfrister
Kvote 1: 5. juli kl. 12.00
Kvote 2: 15. marts kl. 12.00
Bilag skal vedhæftes inden fristens udløb sammen med ansøgningen.
KOT-nr. til ansøgning
Odense
september 58030
Kontakt og vejledning
Optagelsesvejledning
63 18 33 33Mandag og onsdag kl. 13-15 Torsdag kl. 10-12 Lukket 20/12 til og med den 5/1
optagelse@ucl.dkOptagelse fra A til Z
På siden optagelse og vejledning har vi samlet al information om optagelse.
Du kan altid kontakte os på mail, chat eller via din ansøgning på nemStudie.dk.
Optagelse og vejledningBook en vejledning
30 minutters face to face vejledning om optagelse og adgangskrav.
Seebladsgade 1, Odense C.
Book vejledningSpecialpædagogisk støtte
Der er særlige muligheder for støtte, hvis du har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Besøg uddannelsen
Ses vi online?
Bliv klogere på uddannelsen Økonomi og IT. Kom til online informationsmøde 25. marts kl 16.00-17.00.
TilmeldingStuderende for en dag
Studerende for en dag er for dig, der går på eller har afsluttet en ungdoms- eller erhvervsuddannelse - og går med seriøse overvejelser om en af UCL’s uddannelser.
Studerende for en dagStudiepraktik uge 43
Studiepraktik er for dig der går på sidste år på en gymnasial uddannelse eller har afsluttet en gymnasial uddannelse. Eller en erhvervsuddannelse, som giver adgang til en videregående uddannelse.
StudiepraktikÅbent Hus
Til Åbent Hus møder du studerende, undervisere og vejledere. De fortæller om uddannelsens indhold, praktik, karriereveje, studieliv, optagelse samt økonomi og støttemuligheder.
Åbent HusFor virksomheder
Få en praktikant
Som virksomhed kan du få en studerende i praktik i din virksomhed i 3-12 måneder afhængig af uddannelsen.
Den studerende skal i praktikken indgå i den daglige drift og være med til at løse arbejdsopgaver i din virksomhed.
Fordele for virksomheden
- Få tilført ny viden til din virksomhed
- Prøv en potentiel kommende medarbejder af
- Få en eksra ressource i en travl hverdag