Nudging på nettet

Forløbet tager udgangspunkt i måling af elevernes aktivitet på en given hjemmesiden og de psykologiske parametre, som ligger til grund for opbygningen.

Eleverne får konkret hands-on viden og brug af teknologisk udstyr, som kan give dem en ny indsigt i, hvordan de agerer på nettet.

Kort beskrivelse

I dette forløb interagerer eleverne med nettet, men med sensorer, der følger deres færd. De arbejder med omdrejningspunkt i det supplerende materiale i læreplanen, der hedder produkt- og designpsykologi. Men forløbet kan også bruges som et tillæg til deres egen forståelse for vaner, der bliver ”nugdet” af designs på hjemmesider.

Indhold på dagen:

  • Eleverne klædes på med et oplæg omkring braintriggers
  • Eleverne foretager en måling af deres aktivitet på en given hjemmeside
  • Eleverne arbejder med data
  • Gruppediskussion af hjernetriggere
  • Afslutning med fremlæggelse på egen institution omkring købsadfærd og adfærdsdesigns.

Formål

At eleverne får hands-on oplevelse med biometriske værktøjer, som kan hjælpe dem til at opnå en refleksion over den måde designs på hjemmesider påvirker vores købsadfærd.

Omfang

4 lektioner a´ 90 minutter

Praktiske informationer

UCL stiller med måleudstyr (eyetracking), som skal bruges som det primære værktøj til at måle elevernes aktivitet på en given hjemmeside

Forudsætninger

Forløbet henvender sig til elever med faget Psykologi, som har arbejdet med adfærdsmønstre og adfærdspsykologi i et omfang. Inden eleverne kommer på besøg, kan de med fordel have arbejdet med adfærdsdesigns og adfærdsspykologi og alternativt socialpsykologi og kommunikation på digitale medier.

Kontakt

Se kontaktoplysninger nedenfor.

Kontakt

Andreas Boesgaard Kragh Brobygningskoordinator