Forurening, klimatilpasning og biodiversitet

På dette forløb I vores studerende på uddannelsen på studieretningen ’Natur og miljø’.

På dette forløb skal I tale om, hvordan man kan analysere og udvikle konkrete løsningsforslag i forhold til natur og miljømæssige forhold. I vil igennem en case-konkurrence blive klogere på

  • Biodiversitet i byerne
  • Forurening i nærmiljøet
  • Klimatilpasning i bymiljøet

Gennem ovenstående aktiviteter får I et indblik, hvordan teori og praksis spiller sammen på UCLs uddannelse som jordbrugsteknolog. Sandra og Lea vil også give jer indblik i studielivet og deres vej ind på studiet og gøre jer klogere på uddannelsen til jordbrugsteknolog på UCL.

Praktiske oplysninger:

Forløbet foregår på UCL, Seebladsgade 1, 5000 Odense C.

”Hvad kan landbruget gøre for naturen?”

Danmark har tilsluttet sig FN’s verdensmål for bæredygtighed. Verdensmålene handler om at vi forbedrer vores måde at producere på, så vi ikke skader naturen men nærmere genopbygger den. Det er grundlæggende det bæredygtighed handler om.

På uddannelsen til jordbrugsteknolog på UCL arbejder vi med bæredygtighed i landbrugsproduktion og hvordan vi beskytter naturen og genopretter naturen.

I denne case kigger vi på enkelte elementer i det at kunne producere fødevarer samtidig med at vi passer på naturen.

Indhold i forløbet:

Jord er grundlag for al produktion da både grønne fødevarer og foder til husdyr kommer fra markerne.

Som alle andre levende organismer har planter brug for næring. Planterne bruger solen som energikilde og får næringsstoffer fra jorden.

Dette forløb vil vi fokusere på jorden, næringsstofferne og de virkninger disse har på planter og miljøet.

Det vi skal lave i løbet af forløbets to dage:

Kort introduktion til uddannelsen jordbrugsteknolog på UCL, en introduktion til uddannelsens tre studieretninger og hvordan vi arbejder på studiet med at være både teoretiske og praktiske og tæt på virksomheder og organisationer.

  • Introduktion: hvad er bæredygtighed?
  • Introduktion: hvad er jord?
  • Praktiske laboratorieøvelser: vi kigger på forskellige jordtyper og laver nogle simple analyser, der kan sige lidt om jordens egenskaber.
  • Hvordan ”spiser” planter og hvad betyder det for dem?
  • Vi kigger på nogle planter som har fået forskellig ”kost”
  • Eleverne får mulighed for at så og gøde nogle små forsøg de kan tage med hjem og følge i ugerne der kommer.
  • Vi kigger på hvilke problemer det giver, når man bruger gødning til få planterne til at vokse.
  • Vi kigger på hvordan naturen, vandløbene, søerne og det åbne hav påvirkes af de næringsstoffer der havner der.
  • Vi snakker også lidt om man forsøger at begrænse problemerne.
  • De studerende kommer til at arbejde med et lille projekt hvor de skal arbejde med de temaer vi har arbejdet med i undervisning og øvelser.
  • Vi slutter forløbet af med de studerende kan få svar på de spørgsmål som der måske er dukket op og ikke besvaret under forløbet.

Kontakt

Se kontaktoplysninger nedenfor.

Kontakt

Andreas Boesgaard Kragh Brobygningskoordinator