Diagnostik og kvalitetssikring

Eleverne får indblik i hvordan elementer af den diagnostiske proces foregår.

Laboratorieanalyser, resultatbearbejdning og hvordan der arbejdes med at sikre kvaliteten af de analysesvar, som lægerne skal stille diagnoser ud fra.

Dette forløb er rettet mod elever, der har kemi, biologi eller bioteknologi.

Ved heldagsforløb tages der typisk udgangspunkt i en diagnostisk case og udvalgte analyseprincipper, som eleverne introduceres til gennem et oplæg. Herefter vil der være praktisk laboratoriearbejde, hvor eleverne lave hele eller dele af analysen. Resultaterne bearbejdes efterfølgende med støtte fra underviserne og der samles op i fællesskab.

Hvis man kun kommer en halv dag, vil muligheden for at lave praktisk laboratoriearbejde dog være minimal, men vi kan sagtens lave et meningsfyldt forløb uden.

Herudover vil der i løbet af dagen være en kort introduktion til Bioanalytikeruddannelsen med mulighed for at stille spørgsmål og rundvisning på Campus.
Vi inddrager så vidt muligt vores egne studerende i løbet af dagen.

Vi har erfaring for, at vi bedst lykkes, hvis der skabes en sammenhæng med et fagligt forløb som eleverne arbejder med ”hjemme” og vi går derfor gerne i dialog med klassens fagunderviser ift. valget af diagnostisk case og analyseprincip.

Eksempler på tidligere forløb er:

  • Cystisk fibrose og Real-time PCR samt kvalitetssikring
  • Colon cancer eller mamma cancer og immunhistokemi, Impedans og flowcellefotometri samt introduktion til kvalitetssikring på udstyr.

Omfang

Heldags forløb af ca. 6 timer varighed

Halvdags forløb af ca. 3 timer varighed

Faglige forudsætninger

Kemi, biologi eller bioteknologi

Andre krav:

Det forventes at klassens fagunderviser deltager i besøget.

Praktiske oplysninger:

Forløbet foregår på UCL, Niels Bohrs Alle 1, 5230 Odense C.