Biodiversitet og klimatilpasning
Besøget giver dine elever konkret viden og indblik i, hvordan vi kan arbejde med at skabe modstandsdygtige og bæredygtige samfund i en verden med klimaforandringer. Under besøget fokuserer vi på natur og miljø og dykker ned i tre centrale temaer: GIS, klimatilpasning og biodiversitet.
Forløbets indhold
Tema 1: Geografiske Informationssystemer
Vi starter med at udforske geografiske informationssystemer (GIS). Disse systemer giver os mulighed for at kortlægge og analysere data om vores omgivelser fx om et område vil blive oversvømmet.
Eleverne får praktiske øvelser, hvor de selv undersøger, hvor meget information de kan finde om et bestemt område ved hjælp af kort og data.
Tema 2: Klimatilpasning
Vi diskuterer kort klimaforandringer og de udfordringer, vi står over for, når det kommer til stigende vandmængder. Derefter arbejder eleverne i grupper med at udvikle præsentationer om regnvandshåndteringsløsninger.
Hvordan kan vi tilpasse os klimaforandringerne og mindske risikoen for oversvømmelser?
Tema 3: Biodiversitet
Biodiversitet er afgørende for vores planet. Vi udforsker begrebet og taler om, hvad vi alle kan gøre for at øge biodiversiteten. Som en praktisk afslutning på dette tema deltager eleverne i en bioblitz.
De skal finde og dokumentere forskellige arter på UCL’s biodiversitetsarealer, som tidligere jordbrugsteknologstuderende har været med til at anlægge.
Faglige formål
Formålet er at give STX elever en forståelse for, hvordan teori og praksis spiller sammen på en erhvervsakademiuddannelse, som Jordbrugsteknologuddannelsen.
Dette kan eksempelvis give nye perspektiver i forhold til, hvordan man konkret kan arbejde frem mod en mere bæredygtig fremtid.
Omfang
Vi vil foreslå at I sætter en dag af.
Har du ønske om et kortere eller længere forløb, så kontakt os, så vi kan afklare, hvad der kan lade sig gøre.
Forudsætninger hos eleverne
Forløbet kræver ingen specifikke forudsætninger.
Praktisk
Forløbet egner sig bedst i perioden maj-september. Dog kan forløbet gennemføres hele året uden den afsluttende bioblitz.
Eleverne skal medbringe PC/laptop.
Kontakt


Kort om uddannelsen til jordbrugsteknolog
Jordbrugsteknologuddannelsen er en to-årig erhvervsakademiuddannelse med mulighed for en top-up uddannelse (Professionsbachelor i Jordbrug) på halvandet år. Uddannelsen er opdelt i tre linjer, som man vælger inden studiestart: Husdyr, Planter og Natur og Miljø. Uddannelsen er desuden bygget op af en række fælles fag indenfor bl.a. økonomi, projektledelse og kommunikation og en række linjefag.
På Natur og Miljølinjen omhandler linjefagene blandt andet biodiversitet, klimatilpasning, plantekendskab, biokemiske kredsløb, GIS, forskellige naturtyper, naturpleje, landskabsøkologi, jordforurening, miljøtilsyn og husdyrgodkendelse. Flere af fagene har en projektorienteret tilgang, hvor man arbejder med ‘rigtige’ projekter inden for naturforvaltning.
Natur og Miljø-linjen er rettet mod forvaltning af natur og miljø og giver typisk jobs i en kommune eller i rådgivende ingeniørvirksomheder, hvor der arbejdes med prøvetagning i vand og jord. Linjerne Husdyr og Planter er mere produktionsrettet og rigtig mange starter i jobs med rådgivning af landbruget eller salg.