Bæredygtig fremtid med robotter

Kort forløbsbeskrivelse

Lad dine elever udforske den spændende verden indenfor automatisering og robotteknologi. Besøg automationsteknolog-uddannelsen og lad dine elever afprøve konceptet digital tvilling, hvor man designer og bygger dele af en fabrik digitalt. Formålet med den digitale tvilling er at teste forskellige funktioner og undgå fejl, før man går i gang med at bygge den fysiske fabrik.

Dine elever kan også prøve deres praktiske og teoretiske færdigheder i programmering af på rigtige robotgribere. Her vil de vil arbejde med at få robotterne til at samarbejde om forskellige opgaver som f.eks transportering af varer på transportbånd eller kaffebrygning.

Eleverne vil arbejde med en konkret case, så de får en forståelse af, hvordan automatisering, digitale tvillinger og robotter spiller en vigtig rolle i en mere bæredygtig fremtid inden for industri, sygehusvæsen, landbruget m.m.

Vi er klar til at give dine elever en spændende og lærerig oplevelse, der vil åbne dørene til en ny verden af automatisering og robotteknologi.

Hvis du har et konkret ønske til en case, så kontakt os, så vi kan tone forløbet i den retning.

Formål

Dine elever vil få en forståelse af digitale tvillinger og kunne identificere potentielle fordele, muligheder og udfordringer for eksempelvis en produktion. Dette kan give nye perspektiver i forhold til, hvordan man konkret kan arbejde frem mod en mere bæredygtig fremtid.

Faglige mål

Med forløbet vil eleverne få konkrete erfaringer med, hvordan man arbejder med anvendelsesorienteret matematik og fysik på virkelige cases og problemstillinger.

På dette forløb vil dine elever designe og skabe virtuelle repræsentationer af fysiske faciliteter eller integrere fysiske og digitale systemer. De vil lære at skabe real-time datadrevne simuleringer og interaktive simuleringer ved hjælp af håndgribelige modeller. Alt dette vil blive udviklet gennem forståelse af logik if. til styring og simulering.

Omfang

Vi vil foreslå at I sætter en dag af til besøget på automationsteknologuddannelsen. Har du ønske om et kortere forløb, så kontakt os, så vi kan tilpasse forløbet efter dine ønsker og ideer.

Forudsætninger hos eleverne

Inden forløbet er det en fordel, at eleverne har arbejdet med elektriske kredsløb med stationære strømme beskrevet ved hjælp af strømstyrke, spændingsfald, resistans og energiomsætning, herunder eksempler på kredsløb med elektriske sensorer.

Som forberedelse til besøget kan I også undersøge mulige løsningen på fremtidens store behov for bæredygtighed og grøn omstilling samt hvilken rolle ”Robotter” kan spiller indenfor industri, landbrug eller sygehusvæsen.

Forløbets indhold

  • Introduktion med kort oplæg fra UCL´s underviser og/eller studerende fra automationsteknolog.
  • Lab-øvelser i TeknikLab i samarbejde med studerende fra automationsteknolog
  • Casearbejde faciliteret af studerende fra automationsteknologi
  • Elevpræsentationer og evaluering

Kontakt

Se kontaktoplysninger nedenfor.

Kontakt

Andreas Boesgaard Kragh Brobygningskoordinator