UCL overtager uddannelsen til paramediciner

Sidste år vandt UCL Professionshøjskole og Erhvervsakademi – sammen med Københavns Professionshøjskole – udbuddet til en ny paramedicineruddannelse.

Dato: 12.08.2024

UCL og KP skal stå for at uddanne landets kommende paramedicinere og overtager dermed stafetten fra Professionshøjskolen UCN i Aalborg, som siden 2012 har varetaget uddannelsen.

Den ”nye” PM-uddannelse blev skudt i gang i maj. I 2024 er alle UCL’s 60 pladser besat.

- Det betyder, at vi nu har glæden af at have en (for UCL) ny målgruppe på vores matrikler. Mødet med den nye målgruppe betyder også, at vi har teamet op med nye underviserkolleger i form af paramedicinere og akutlæger fra det præhospitale felt. Det er en spændende proces og et givende samarbejde mellem UCL’s undervisere og undervisere fra præhospital praksis, som giver nye indsigter i og perspektiver på det tværsektorielle samarbejde i sundhedssektoren. Samtidig giver samarbejdet også nye ideer i tilrettelæggelse og udførsel af simulationsbaseret undervisning, som kan sættes i spil i andre sammenhænge hos andre målgrupper af studerende, siger Janni Guldbrandsen, lektor og sundhedsfaglig uddannelseskonsulent.

Flere ændringer i uddannelsen

Paramedicineruddannelsen flytter til Odense, Vejle og København blandt andet på grund af efterspørgsel om større geografisk spredning.

Udover nye placeringer på landkortet, bliver den nye PM-uddannelse et modul af Akademiuddannelse i Sundhedspraksis, som gør uddannelsen mere kompetencegivende.

- Med den nye paramedicineruddannelse prøver vi kræfter med en uddannelse, som er forankret i to ministerier. Det betyder, at den teoretiske del af uddannelsen , som varetages af henholdsvis KP og UCL udgøres af et nyt 10 ECTS akademimodul, som er tilrettelagt med en pædagogisk tilgang, som inddrager teoretisk undervisning, praksis og simulationsbaseret undervisning i et loop, som gentages med forskellige temaer som overskrift. Særligt kendetegnede for tilgangen er, at de studerende på uddannelsen udarbejder hændelsesforløb fra egen praksis og aflevere til underviser teamet. Teamet udarbejder herefter scenarier ud fra de studerendes hændelsesforløb, som gennemspilles i simulationsundervisningen. Udprøvningen af uddannelsen er bygget op efter samme loops, forklarer Janni Guldbrandsen.

Uddannelsen afholdes fortsat som et deltidsstudie over en periode på 18-20 uger med to ugers praktik på hospitalsafdelinger samt præhospitale specialenheder. Men fremover skal der arbejdes med en metode, der hedder ”den reflekterende praktikker”, som træner de paramedicinerstuderende i deres overvejelser, beslutningstagning og selvevaluering. 

Derudover skal behandling af medicinske patienter – særligt ældre – i eget hjem trænes yderligere.

Skabt af og til paramedicinere

Den nye PM-uddannelse er skabt i samarbejde med den nationale uddannelsesgruppe med ledende paramedicinere, uddannelseskonsulenter og regioner på det præhospitale felt.

Underviserne består af paramedicinere og akutlæger.