Sektorprojekt om generativ kunstig intelligens modtager 8 millioner
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole har, sammen med den øvrige UC-sektor, modtaget 8 millioner kroner i støtte fra puljen til initiativer inden for digitaliseringsstrategien. UCL varetager den nationale projektledelse.
Projektet, med titlen "GKI-PROF - Generativ kunstig intelligens i uddannelse og profession", har til formål at styrke underviseres kompetencer i brugen af generativ kunstig intelligens (GKI) i undervisningen og forberede de studerende på et arbejdsliv, hvor GKI spiller en stadig stigende rolle.
Baggrund og formål
Generativ kunstig intelligens er i dag et centralt emne på dagsordenen, og uddannelsessektoren står over for konkrete udfordringer i forhold til, hvordan GKI hensigtsmæssigt kan integreres i undervisningspraksis og påvirker de professioner, vi uddanner til. UC-sektorren står med de samme udfordringer, og derfor går sektoren sammen om at imødekomme de forandringer, som GKI vil medføre i fremtiden.
Projektet har to hovedmål:
- At skabe et kompetenceudviklingstilbud til undervisere, hvor de kan dygtiggøre sig, eksperimentere, diskutere og undersøge GKI.
- At sikre, at studerende møder uddannelsestilbud, der forholder sig til GKI i både undervisnings- og professionspraksis.
Projektets faser
Projektet strækker sig over fire faser:
- P1 - Udviklingsfase: Starter i januar 2025 og varer til juni 2025.
- P2 - Pilotfase: Afholdelse af de første læringscirkler fra august 2025 til december 2025.
- P3 - Afholdelse af læringscirkler: Tre runder læringscirkler fra januar 2026 til juni 2027.
- P4 - Analyse og erfaringsopsamling: Fra august 2027 til december 2027.
Alle UC-institutioner vil være involveret i alle faser af projektet.
Forventede resultater
Projektet forventes at have flere positive resultater:
- Deltagende undervisere vil få en dybere forståelse af GKI-teknologiers muligheder, begrænsninger og indflydelse på de studerendes læreprocesser.
- Deltagende undervisere vil styrke deres professionelle dømmekraft, så de kan træffe kvalificerede didaktiske og pædagogiske beslutninger om, hvordan og hvornår GKI kan integreres meningsfuldt og værdiskabende i undervisningspraksis.
- Gennem eksemplarisk inddragelse af GKI-teknologier i undervisningen vil deltagende undervisere styrke den digitale dimension af de studerendes professionelle dømmekraft og handlekompetence, så de kan reflektere over og inddrage GKI kritisk og etisk i egne læreprocesser.
- Projektets erfaringer vil blive udbredt og skaleret efter afslutningen, med henblik på at sikre fortsat kompetenceudvikling af medarbejderne og videndeling på tværs af sektoren.
Du kan læse mere om midlerne på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.
* Illustrationen er skabt med generativ kunstig intelligens.