Sektorprojekt om generativ kunstig intelligens modtager 8 millioner
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole har, sammen med den øvrige UC-sektor, modtaget 8 millioner kroner i støtte fra puljen til initiativer inden for digitaliseringsstrategien.
Projektet, med titlen "GKI-PROF - Generativ kunstig intelligens i uddannelse og profession", har til formål at styrke underviseres kompetencer i brugen af generativ kunstig intelligens (GKI) i undervisningen og forberede de studerende på et arbejdsliv, hvor GKI spiller en stadig stigende rolle.
Baggrund og formål
Generativ kunstig intelligens er i dag et centralt emne på dagsordenen, og uddannelsessektoren står over for konkrete udfordringer i forhold til, hvordan GKI hensigtsmæssigt kan integreres i undervisningspraksis og påvirker de professioner, vi uddanner til. UC-sektorren står med de samme udfordringer, og derfor går sektoren sammen om at imødekomme de forandringer, som GKI vil medføre i fremtiden.
Projektet har to hovedmål:
- At skabe et kompetenceudviklingstilbud til undervisere, hvor de kan dygtiggøre sig, eksperimentere, diskutere og undersøge GKI.
- At sikre, at studerende møder uddannelsestilbud, der forholder sig til GKI i både undervisnings- og professionspraksis.
Projektets faser
Projektet strækker sig over fire faser:
- P1 - Udviklingsfase: Starter i januar 2025 og varer til juni 2025.
- P2 - Pilotfase: Afholdelse af de første læringscirkler fra august 2025 til december 2025.
- P3 - Afholdelse af læringscirkler: Tre runder læringscirkler fra januar 2026 til juni 2027.
- P4 - Analyse og erfaringsopsamling: Fra august 2027 til december 2027.
Alle UC-institutioner vil være involveret i alle faser af projektet.
Forventede resultater
Projektet forventes at have flere positive resultater:
- Deltagende undervisere vil få en dybere forståelse af GKI-teknologiers muligheder, begrænsninger og indflydelse på de studerendes læreprocesser.
- Deltagende undervisere vil styrke deres professionelle dømmekraft, så de kan træffe kvalificerede didaktiske og pædagogiske beslutninger om, hvordan og hvornår GKI kan integreres meningsfuldt og værdiskabende i undervisningspraksis.
- Gennem eksemplarisk inddragelse af GKI-teknologier i undervisningen vil deltagende undervisere styrke den digitale dimension af de studerendes professionelle dømmekraft og handlekompetence, så de kan reflektere over og inddrage GKI kritisk og etisk i egne læreprocesser.
- Projektets erfaringer vil blive udbredt og skaleret efter afslutningen, med henblik på at sikre fortsat kompetenceudvikling af medarbejderne og videndeling på tværs af sektoren.
* Illustrationen er skabt med generativ kunstig intelligens.