Sektorprojekt om generativ kunstig intelligens modtager 8 millioner

UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole har, sammen med den øvrige UC-sektor, modtaget 8 millioner kroner i støtte fra puljen til initiativer inden for digitaliseringsstrategien.

Dato: 19.12.2024 - Forfatter: Kasper Duus

Projektet, med titlen "GKI-PROF - Generativ kunstig intelligens i uddannelse og profession", har til formål at styrke underviseres kompetencer i brugen af generativ kunstig intelligens (GKI) i undervisningen og forberede de studerende på et arbejdsliv, hvor GKI spiller en stadig stigende rolle.

Baggrund og formål

Generativ kunstig intelligens er i dag et centralt emne på dagsordenen, og uddannelsessektoren står over for konkrete udfordringer i forhold til, hvordan GKI hensigtsmæssigt kan integreres i undervisningspraksis og påvirker de professioner, vi uddanner til. UC-sektorren står med de samme udfordringer, og derfor går sektoren sammen om at imødekomme de forandringer, som GKI vil medføre i fremtiden.

Projektet har to hovedmål:

  1. At skabe et kompetenceudviklingstilbud til undervisere, hvor de kan dygtiggøre sig, eksperimentere, diskutere og undersøge GKI.
  2. At sikre, at studerende møder uddannelsestilbud, der forholder sig til GKI i både undervisnings- og professionspraksis.

Projektets faser

Projektet strækker sig over fire faser:

  • P1 - Udviklingsfase: Starter i januar 2025 og varer til juni 2025.
  • P2 - Pilotfase: Afholdelse af de første læringscirkler fra august 2025 til december 2025.
  • P3 - Afholdelse af læringscirkler: Tre runder læringscirkler fra januar 2026 til juni 2027.
  • P4 - Analyse og erfaringsopsamling: Fra august 2027 til december 2027.

Alle UC-institutioner vil være involveret i alle faser af projektet.

Forventede resultater

Projektet forventes at have flere positive resultater:

  • Deltagende undervisere vil få en dybere forståelse af GKI-teknologiers muligheder, begrænsninger og indflydelse på de studerendes læreprocesser.
  • Deltagende undervisere vil styrke deres professionelle dømmekraft, så de kan træffe kvalificerede didaktiske og pædagogiske beslutninger om, hvordan og hvornår GKI kan integreres meningsfuldt og værdiskabende i undervisningspraksis.
  • Gennem eksemplarisk inddragelse af GKI-teknologier i undervisningen vil deltagende undervisere styrke den digitale dimension af de studerendes professionelle dømmekraft og handlekompetence, så de kan reflektere over og inddrage GKI kritisk og etisk i egne læreprocesser.
  • Projektets erfaringer vil blive udbredt og skaleret efter afslutningen, med henblik på at sikre fortsat kompetenceudvikling af medarbejderne og videndeling på tværs af sektoren.

* Illustrationen er skabt med generativ kunstig intelligens.