Forskningsrådsbevilling til UCL-lektor Tine Nielsen

Nyt forskningsprojekt skal undersøge, hvor sikre lærerstuderende oplever at være i forhold til skole-hjem-samarbejde, og hvordan dette udvikler sig hen over læreruddannelsen.

Dato: 08.10.2024 - Forfatter: Kasper Duus

Et velfungerende skole-hjem-samarbejde har en positiv effekt på elevers adfærd, fagligt udbytte, sociale kompetencer og trivsel. Men skole-hjem-samarbejdet udfordrer ofte lærere såvel som lærerstuderende. Så hvordan udvikler lærerstuderende troen på, at de kan samarbejde med forældre?

Det skal et nyt forskningsprojekt med lektor Tine Nielsen i spidsen blive klogere på. Det handler især om, hvordan lærerstuderende opnår self-efficacy i forhold til skole-hjem-samarbejde. Self-efficacy er et begreb, der dækker over troen på, at man har, hvad der skal til for at indgå i og tilegne sig bestemte færdigheder.

Skole-hjem-samtaler, forældremøder og kommunikation på Aula kan være noget af en mundfuld for både lærere og lærerstuderende. Det er derfor vigtigt, at lærerstuderende oplever at de kan indgå i og engagere sig i skole-hjem-samarbejdet i praktikkerne, så de føler sig sikre og kompetente i samarbejdet med forældre, når de træder ind i lærerprofessionen.

I projektet vil Tine Nielsen og hendes kolleger med udgangspunkt i interviews med centrale interessenter undersøge hvilke dele af skole-hjem-samarbejdet, der særligt udfordrer lærerstuderende i praktikkerne. De vil udvikle et værktøj, som kan vurdere de studerendes self-efficacy før, under og efter praktikken.

- Self-efficacy undersøges bedst, hvis man spørger ind til konkrete aktiviteter, opgaver eller situationer. Så i projektet vil vi udvikle et redskab, som specifikt kan undersøge self-efficacy for skole-hjem-samarbejde. I første omgang til lærerstuderende, men vi håber også, at redskabet vil kunne bruges på færdiguddannede lærere efterfølgende, forklarer Tine Nielsen.

Værdifuld viden til læreruddannelsen

Desuden vil de i projektet undersøge hvordan self-efficacy for skole-hjem-samarbejde udvikler sig gennem læreruddannelsen og særligt i forbindelse med praktikker. Alle disse resultater, samt indsamlet viden om hvordan skole-hjem-samarbejde indgår i læreruddannelsen, vil blive samlet til et første teoretisk bud på, hvad self-efficacy for skole-hjem-samarbejde er.

- Vi ved at noget af det som vores studerende både finder vanskeligt, men samtidig højst relevant, er, hvordan man som lærer håndterer det gode skole-hjem-samarbejde. Det er ligeledes en optagethed, som praktiklærerne har i deres egenskab af med-uddannere. Med den nye læreruddannelse og dens udstrakte og integrerede praktik, vil vores studerende komme til at opleve skoleårets gang,og dermed få mere end et øjebliksbillede af fx skole-hjem-samarbejdet. Med projektet vil vi få viden om, hvor og hvordan vi i uddannelsen kan styrke lærerstuderendes self-efficacy for skole-hjem-samarbejde og øge deres muligheder for at tilegne sig de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne indgå i dette som fagprofessionelle ude i skolerne. Viden, som vi efterfølgende kan implementere i læreruddannelsen, siger Søren Smedegaard, uddannelseschef for læreruddannelserne ved UCL.

Første bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond

Projektet har opnået støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond under det tematiske call ”Læring og trivsel”, og det glæder forskningschef for Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund på UCL, Thomas Illum Hansen.

- Jeg er rigtig glad for bevillingen, som er givet til et yderst vigtigt projekt. Jeg ser det som et løft til vores forskningsmiljø inden for skole og undervisning, at det for første gang er lykkedes at få en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond. Det er absolut Tines fortjeneste, at projektet er kommet i hus, og jeg er glad for, at vi kan etablere forskningsmiljøer ved UCL med så dygtige forskere som Tine og det hold, hun her har sat, siger Thomas Illum Hansen.

Projektet løber over tre år og har deltagelse af læreruddannelserne på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole samt Professionshøjskolen UCN. Projektet har desuden deltagelse af professor Ane Qvortrup fra Syddansk Universitet og adjunkterne Morten Pettersson, Dag Munk Lindemann og Emma Heise Nielsen fra UCL.

Tine Nielsen er forskningslektor i Afdelingen for Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund ved UCL.