Efteruddannelse styrker dialogen med borgerne
Kompetenceudvikling om mentalisering skaber bedre dialog mellem medarbejdere i hjemmeplejen og borgerne. Slagelse Kommune har tilrettelagt et forløb om mentalisering i samarbejde med UCL – Erhvervsakademi og Professionshøjskole, hvor 500 medarbejdere har været på AMU-forløb og foreløbig 40 efteruddanner sig yderligere med akademimodulet Professionel Praksis – et eksempel på god synergi mellem to uddannelsesniveauer.
I 2018 gennemførte Slagelse Kommune et kursusforløb i mentalisering for alle 500 medarbejdere i hjemmeplejen. Kurset varede tre dage og bestod af AMU-forløbet ’Mentalisering i omsorgs og relationsarbejde’. Formålet med kursusforløbet er overordnet at styrke dialogen i hjemmeplejen, fortæller virksomhedsleder for Sundhedstilbud, Hjemme- og sygeplejen i Slagelse Kommune, Therese Gjerde Corfix.
Kommunikation og kulturforskelle
”Da jeg 2018 blev leder for både hjemme- og sygeplejen i Slagelse Kommune, var noget af det første, jeg blev opmærksom på, at der var kulturforskelle mellem de forskellige afdelinger. Forskelle der bundede i følelser og blev opretholdt af den måde, vi kommunikerer på både i forholdet mellem borger og medarbejdere og mellem kolleger, medarbejdere og ledere. Derfor valgte vi at prioritere den omfattende kompetenceudvikling med fokus på mentalisering,” siger Therese Gjerde Corfix.
Og det er der en god grund til, da mentalisering er et effektivt værktøj, der taler direkte ind i de krav, der følelsesmæssigt stilles til professionelle i relationen med syge og plejekrævende borgere. Pointen med mentalisering er, at vi ikke kan få andre til at ændre sig, men kan ændre os selv og derigennem ændre vores relation til andre positivt.
Både AMU og Akademi-uddannelse
Første skridt i Slagelse Kommune var AMU-forløbet ’Mentalisering i omsorgs og relationsarbejde’ til alle 500 medarbejdere i hjemmeplejen. Næste skridt, som er i gang nu, er at uddanne en mindre gruppe medarbejdere yderligere, så de kan bidrage til at fastholde de nye kompetencer og måde at arbejde og kommunikere på. Det sker med akademimodulet Professionel Praksis, som udbydes af UCL - Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
De første godt tyve medarbejdere har netop afsluttet akademimodulet, og de næste tyve er på vej.
Fokus på implementering
Det er helt afgørende at få de nye værktøjer fornuftigt implementeret i hverdagen. Derfor har Slagelse Kommune konkret forankret implementeringen i TRIO-samarbejdet, som er et samarbejde mellem leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant.
”På den måde undgår vi, at mentalisering bliver et rent ledelsesprojekt. Derudover har vi valgt også at tilbyde en række medarbejdere akademimodulet Professionel Praksis, så de får en lidt større værktøjskasse og mulighed for at sætte et aftryk i de forskellige teams,” siger Therese Gjerde Corfix.
Therese Gjerde Corfix har fået mange positive tilbagemeldinger fra de medarbejdere, der har været på kursus.
”Det er afgørende, at du har lyst til at udvikle dig, og arbejde med dig selv. Hvis du bypasser den del, så er uddannelsen ikke relevant. Men det jeg hører, tyder på, at investeringen i kompetenceudvikling har været rigtig, fordi medarbejderne har fået et fælles sprog for relationsarbejde og en accept af, at der altid er forskelligheder til stede – både i organisationen og hos borgerne. Sagt på en anden måde, er det vi fremover tager med i en professionel sammenhæng bevidstheden om, at vi alle bare er mennesker med forskellige udgangspunkter.”
Forankring i kommunen
Slagelse Kommunes hjemmepleje fortsætter med at tilbyde nye medarbejdere AMU-forløb, og derudover skal de 40 med akademimodulet Professionel Praksis bringes i spil i forhold til at forankre mentaliseringen i dagligdagen.
Therese Gjerde Corfix har følgende råd til andre kommuner, der overvejer et tilsvarende så omfattende forløb med kompetenceudvikling:
”Det har været helt afgørende at insistere på forankring i TRIO-samarbejdet, så implementering ikke kun bliver et ledelsesprojekt, men også forankres hos medarbejderne. Det er særligt vigtigt i forhold til mentalisering, som meget handler om relationer mellem de enkelte medarbejdere og mellem de enkelte medarbejdere og vores borgere.”
Løsning på tværs af uddannelsesniveauer
Og så er det afgørende med et tæt og godt samarbejde med den pågældende uddannelsesinstitution, så du kan justere forløbet undervejs. Det har vi bestemt haft med UCL, siger Therese Gjerde Corfix.
Det glæder projektansvarlig, fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Marie Nørgaard Laursen.
”Det forløb, vi har tilrettelagt til Slagelse Kommune, er et godt eksempel på, hvordan vi optimalt kan bruge de mange byggeklodser, i vores tilbud på efter- og videreuddannelsesområdet vi har i det kompetencegivende uddannelsessystem. Vores udgangspunkt har været at dække det konkrete behov i Slagelse Kommune. Det har vi løst på tværs af institutionstyper og uddannelsesniveauer og i et godt samarbejde mellem UCL og SOSU Fyn og Slagelse Kommune,” siger Marie Nørgaard Laursen.
Kompetenceudvikling med fokus på mentalisering
Læs hvad tre af deltagere siger om forløbet
Lene Meyer har været ansat i Slagelse Kommunes hjemmepleje i 15 år. Hun er uddannet social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent, og arbejder i dag i den udekørende gruppe i Korsør med opgaver som ældrepleje, helhedspleje og komplekse forløb med sygefaglige opgaver som sårpleje og dosering af medicin.
Lene har deltaget på det tre dages AMU forløb i mentalisering og afsluttede i begyndelsen af 2022 et akademiforløb om mentalisering.
”Jeg har fået en række nyttige redskaber, der kan bruges i praksis. Fx har vi nu et fælles sprog om mentalisering, som gør det nemmere at gå til hinanden som kolleger, bruge hinanden og finde ud af tingene sammen.”
”Vi har fx arbejdet med det at antage, at en situation er på en bestemt måde. Er en borger eller kollega fx vred, kan det skyldes mange ting. Her er det vigtigt at se bagom, så din reaktion på vreden ikke bunder i din antagelse om, hvorfor han/hun er vred, men i noget reelt. Det kræver, at du er nysgerrig og åben og mere systematisk, reflekterer over de relationer, du indgår i.”
På akademidelen har Lene fået udbygget den mere teoretiske forståelse for mentalisering.
”Akademiforløbet har bestemt givet merværdi, da jeg har fået et indblik i teorierne om mentalisering og fx analyseværktøjer. Det gør, at jeg kan reflektere bedre, da både de konkrete værktøjer og teorien kan bruges i praksis”
”Det sjove ved mentalisering er, at du mindst har evnerne til det, når du har mest brug for det – fordi det er svært at mentalisere, når vi påvirkes følelsesmæssigt, er pressede etc. Derfor er det så vigtigt at få bevidstheden om, hvordan vi indgår i relationer med hinanden og handler på dem”
”Det sjove ved mentalisering er, at du mindst har evnerne til det, når du har mest brug for det”
Maibrit Pietras har været ansat i Slagelse Kommunes hjemmepleje i over 30 år, og har siden 2006 arbejdet i Skælskør. Hun er uddannet social- og sundhedshjælper og arbejder med ældre og syge borgere med lidt mere komplekse behov for hjælp og pleje. Derudover er hun forflytningsinstruktør.
Maibritt har deltaget på det tre dages AMU forløb i mentalisering og afsluttede i begyndelsen af 2022 et akademiforløb om mentalisering.
”I mit arbejde med forflytning skal jeg bestille hjælpemidler til borgere, og nogle gange ændre folks hjem. I den situation er mentalisering en stor hjælp, da du skal sætte dig ind i, hvordan beslutningen påvirker både borgerne og de pårørende.”
”Det vigtigste, mentalisering har lært mig, er bevidstheden om, hvordan du siger ting. Og vigtigheden af, at du spørger ind til, hvad borgerne tænker og lader dem sætte ord på. Jeg bruger også teknikkerne i forhold til kolleger, da forløbet grundlæggende har ændret den måde jeg ser verden på. Generelt tolker vi alt for meget, fordi vi tror vi ved, hvad andre tænker.”
Maibrit fandt i forbindelse med akademiforløbet og opgaveskrivningen ud af forskellige ting i hendes bagland, der kunne forbedres.
”Det kan fx udløse konflikter, når kommunen skal hente en seng hos en borger, fordi borgeren ikke kan forstå, at de selv skal købe en ny seng. I min opgave fandt jeg frem til, at det kan afhjælpes ved at informere om, at plejematerialer kun er til låns. Det står ikke nogen steder i dag, og da mentalisering også handler om at afstemme forventninger, kan bedre information om regler for lån af plejemateriale gøre en forskel. Det arbejder jeg derfor konkret på at få gjort nu.”
Maibritt har også lært en del om sig selv på forløbene om mentalisering.
”Du skal være åben og turde se ind i dig selv for at få mest ud at uddannelsen. Der kommer ting frem, fordi mentalisering meget handler om, hvem du er, og hvad du gør i relationen til andre. Det skal du være klar til for at få et godt udbytte. Mit råd er at give den gas. Det er jo fedt at få lov til at udvikle sig selv.”
”Generelt tolker vi alt for meget, fordi vi tror vi ved, hvad andre tænker”
Lotte Løgsted Worm Hansen har været ansat i Slagelse Kommunes hjemmepleje i to år. Hun er uddannet social- og sundhedsassistent og løser sygefaglige opgaver som sårpleje, dosering af medicin, måle blodtryk etc. Lige nu arbejder Lotte i det udkørende team, Holbækvej.
Lotte har deltaget på det tre dages AMU forløb i mentalisering og afsluttede i begyndelsen af 2022 et akademiforløb om mentalisering.
”Jeg blev positivt overrasket over uddannelsen, da den indeholdt meget mere end jeg lige havde regnet med. Det jeg fik mest ud af, var den måde underviseren forklarede om kulturen og den måde vi taler på i forhold til professionel praksis. Det gælder hele vejen rundt i den måde vi ser på vores kolleger, chefer og borgere, når vi udfører vores arbejde.”
”Den største forskel uddannelsen har gjort for mig er, at jeg tidligere har fokuseret meget på at skulle aflæse folk. Mentalisering har et andet syn på, hvorfor folk agerer og opfører sig, som de gør. I stedet for at være konkluderende, skal du være åben og nysgerrig. En frustration hos en borger kan jo skyldes mange ting, og derfor er det farligt at formode og tro, når vi dybest set ikke kan vide noget om årsagen til frustrationen.”
Lotte synes generelt det er nemt at holde fast i metoderne om mentalisering, fordi de giver så meget mening.
”Den nye viden har virkelig gjort, at du tænker mere over, hvilke ord du bruger på arbejdspladsen, og det virker begge veje. Du lærer verden og borgerne bedre at kende, men du lærer også meget om dig selv. Derudover kan du bruge mentalisering mange andre steder i dit liv.”
For Lotte har det alt i alt været en god oplevelse at komme en tur på skolebænken igen.
”Det har været fedt at lære nyt, og for mig har der været god sammenhæng mellem arbejde og teori. Det gav en del, at du på akademimodulet også skulle til eksamen og præsentere eksempler på, hvordan mentalisering implementeres i din hverdag. Det gør teorierne konkrete, når det du lærer skal oversættes til handlinger, der hjælper kolleger og borgere. Det gør, at kommunen virkelig får gavn af min uddannelse.”
”Du lærer verden og borgerne bedre at kende, men du lærer også meget om dig selv”