300 skoleelever var på rumrejse på UCL

Som en del af den nationale Naturvidenskabsfestival havde pædagoguddannelsen og læreruddannelsen inviteret skoleklasser fra Odense og Svendborg Kommune til at udforske naturvidenskab på en anderledes måde på UCL’s campus på Niels Bohrs Allé.

Dato: 27.09.2023 - Forfatter: Kasper Duus

Igen i år var pædagoguddannelsen og læreruddannelsen værter for fynske skoleelever som led i årets Naturvidenskabsfestival. Naturvidenskabsfestival er en national festival, som finder sted hvert år i uge 39. Festivalens mål er at skabe en faglig ramme for lokale og nationale aktiviteter, som engagerer børn og unge. 

Og når nu danske Andreas Mogensen for tiden er i kredsløb om jorden, hvad er så mere nærliggende end at lade rummet være omdrejningspunkt for at undersøge naturvidenskabelige fænomener?

En dag på månen

Tirsdag var 225 forventningsfulde indskolingsklasser fra 7 Odenseskoler på besøg under overskriften ’En dag på månen’. De blev mødt af hvidklædte ’astronauter’ i form af pædagog- og lærerstuderende, som i samarbejde med deres undervisere havde sammensat et spændende dagsprogram med 8 forskellige værkstedsaktiviteter.

Eleverne skulle blandt andet bygge deres egne rumhjelme, indrette en månebase, spille månebold, køre månerobotter og bygge – og affyre – deres egne rumraketter.

Der var masser af aktivitet, og det hele blev krydret med naturfaglig viden om rummet og mennesket i rummet. Og for eksempel om vigtigheden af at have styrefinner på sin raket, så den kan flyve stabilt.

De mange elever og klasser blev sendt rundt mellem de forskellige flot indrettede værksteder i et sindrigt system, der krævede et overblik og en systematik, som var en NASA-opsendelse værdig. De studerende fik på dagen anledning til at træne det tværprofessionelle samarbejde, som er en del af den hverdag, der venter dem, når de er færdiguddannede pædagoger og lærere.

Det var en sjov og lærerig dag, der tilmed bød på smukt sensommervejr, som var perfekt til affyring af elevernes hjemmebyggede rumraketter på det grønne areal på campus. Raketterne blev sendt til vejrs ved hjælp af vandtryk og rå muskelkraft fra ihærdige pædagogstuderende. 

Se billeder fra 'En dag på månen' på Facebook.

Jorden set fra rummet

Onsdag tog rødklædte lærerstuderende – fremtidens naturfagslærere – imod udskolingselever i 7. og 8. klasse fra 3 skoler i Odense og én skole fra Gudme i Svendborg Kommune. Her var perspektivet og synsvinklen skiftet, for nu skulle eleverne tage et kig på jorden set fra rummet. 

Det gav anledning til at se på Jordens udvikling og på den aktuelle klimakrise, som kloden befinder sig i. Eleverne blev blandt andet sendt til klimakonference, og de har kigget på satellitbilleder af Jorden i forhold til klima og lært om gletsjere og Grønlands isshavssmeltning og dens konsekvenser. 

Eleverne skulle også undersøge de mange satellitter, som svæver rundt om Jorden. Hvordan fungerer de? Hvordan sender og modtager de data? Og hvordan man selv kan designe en satellit?

Det var en lærerig dag for eleverne, men lige så vigtig for de lærerstuderende, som har øvet sig i at designe undervisningsforløb fra bunden og gennemføre en workshop. De studerende havde virkelig lagt sig i selen for at skabe en fantastisk dag for eleverne.

En af dem var Jonas på 12 år, som går på Korup Skole. Han havde lært en masse på dagen.

 - Vi har lavet og lært mange spændende ting. For eksempel skulle vi lave projektarbejde, og vi skulle ud at løbe mellem forskellige poster. Jeg har blandt andet lært, at hvis alle gletsjere smelter i Antarktis, så stiger vandstanden med 60 meter. Og hvis alle gletsjere smelter i Grønland, så stiger vandstanden med syv meter. Ellers har jeg fået en masse anden ny viden med hjem, sagde Jonas.

Jonas og Andreas fra Korup Skole
Jonas og Andreas fra Korup Skole

Hans klassekammerat Andreas på 13 år var enig.

Jeg har lært videnskab i dag. Blandt andet om klimaproblemer i forskellige verdenszoner. Jeg synes også, det har været fedt, at vi har været et andet sted end skolen. Vi har også bevæget os samtidig med, at vi brugte hjernen - i stedet for at sidde ned, sagde Andreas.

Cathrine, lærer på Korup Skole

De to elever blev bakket op af deres lærer Cathrine.

- Det er superfedt, at eleverne kommer ud og får hænderne ned i et eller andet spændende materiale. Eleverne har skullet været kreative og bruge deres hjerne til at få nye, fede ideer. Oven i det har eleverne bevæget sig, fordi de har været i gang med et orienteringsløb. Det efterspørger de i dagligdagen. Og så er det fedt, at de kommer ud af huset over til andre, som lærer fra sig. Det giver dem rigtig meget, sagde Cathrine

  • UCL’s program for Naturvidenskabsfestival er støttet af Astras Festivalpulje.