Omsorg og sygepleje
Programmets fokus
Sårbarhed og afhængighed er menneskelige vilkår, der forstærkes ved sygdom. Professionel omsorg er derfor afgørende for sikkerhed og tillid, og dermed essentiel for patienters og pårørendes velbefindende. Desværre mangler omsorg i stigende grad i det danske sundhedsvæsen, hvilket blandt andre Det Etiske Råd har dokumenteret.
Den manglende omsorg har konsekvenser for både patienter, pårørende, sygeplejersker og øvrige medarbejdere i sundhedsvæsenet. Vi forsker i, hvordan denne udvikling kan vendes, og hvordan professionel omsorg kan genindføres i sundhedsvæsenet.
Forskningen foregår i en involverende proces, hvor patienter, pårørende, kliniske sygeplejersker, ledere, undervisere og studerende deltager aktivt som partnere.
Aktuelle projekter
Teach me to care
Projektet fokuserer på, hvordan sygeplejeuddannelse, professionel sygepleje og ledelse sammen kan prioritere og udvikle omsorg i det danske sundhedsvæsen.
Familiesundhed i Cancerforløb med Tab og Sorg – Udvikling af trivselsfremmende indsats i sygeplejen
Projektet fokuserer på sygeplejerskers og patienters oplevelser af tab og sorg efter kræftforløb samt udvikling af sygeplejerskers kompetencer til at yde omsorg.
Ph. d. projekter
Mind the gap! - Incorporation of the social determinants of health in home care nursing
Projektet undersøger, hvordan hjemmesygeplejersker, ud fra et fokus på sociale determinanter for sundhed, kan være med til at mindske ulighed i sundhed.
The patient pathway after neonatal gastric surgery – how to support the family?
Forældres behov og oplevelse af patientforløbet efter udskrivelse af deres spædbarn, som har gennemlevet mave/tarm kirurgi umiddelbart efter fødslen.
Formation of Professional Identity in Nursing Education: A Qualitative Study
This study explores how educational and everyday life conditions shape nursing students' professional identity, using qualitative methods and collaboration with practitioners and co-researchers.
Sygeplejerskeuddannelse i den kommunale sektor – faglighed og klinisk undervisning
Projektet fokuserer på sygeplejestuderendes kliniske undervisning i den kommunale sektor og hvordan faglighed formes igennem italesættelser af hjemmesygeplejefaglighed og klinisk undervisning.
Personcentreret kommunikation i somatiske sygeplejerskers møde med psykiatribrugere
Et participatorisk ph.d.-projekt, der med afsæt i dialogiske metoder undersøger aspekter af personcentreret kommunikation i somatiske sygeplejerskers møde med psykiatribrugere, med særligt fokus på patientsikkerhed og arbejdsmiljø.
Afsluttede projekter
Omsorg til familier i sorg forbundet med tab – kompetenceudvikling i sygeplejen
Projektet vil fremme kompetenceudvikling i sygeplejen med fokus på mental sundhed og trivsel i familier, der oplever tab og sorg ved kritisk sygdom.
Assessing Humanized Care in Primary Healthcare
The project investigates the construct validity and psychometric properties of the HCAT-DK and gain didactic insights into its use.
Tværgående refleksions- fællesskaber
Formålet med følgeforskningen er at undersøge, hvordan udvalgte aktioner styrker studerendes overgange mellem teori og praktik samt sygeplejeprofessionen.
Styrket compassion gennem situationel vejledning
De eksperimenterende handlinger i dette delprojekt fokuserer på at styrke den studerendes professionsfaglige identitet og oplevelse af sammenhæng mellem teori og praktik.