Newton

UCL samarbejder med Newton om at etablere og drive lokale Newtonrum i kommunerne. Samarbejdet sigter mod at fremme læring og trivsel gennem god STEM undervisning. Samarbejdet inkluderer også nuværende Newtonrum i kommuner.

Newton-konceptet

Udviklingen inden for naturvidenskab og teknologi går så stærkt, samtidig med at der er brug for en praktisk, varieret og god undervisning, der støtter trivsel og mestering.
Denne udfordring imødekommer konceptet ”Newton rum”, der er udviklet af den norske non-profit organisation FIRST Scandinavia i Bodø i samarbejde med lærere, universiteter og industripartnere.

Hvad er Newtonrum?

Det er et 200 kvadratmeter stort læringsrum, der er designet til, på en anderledes og innovativ måde, at engagere eleverne i STEM-undervisningen. I Newton rummene kan eleverne få erfaring med videnskab, matematik og teknologi gennem praktiske hands-on aktiviteter.
Undervisningen er inddelt i moduler. Hvert modul er et velstruktureret og afgrænset undervisningsforløb, der tager udgangspunkt i et tema, som kan være alt fra energi, matematik og robotter til vandundersøgelser.

Hvad kan et Newtonrum bruges til i en kommune?
Rum er typisk ejet af kommunen og deles mellem flere skoler og ungdomsuddannelser, og bruges således til understøtte en kommunal STEM-strategi, netværk mellem lærere, kompetenceudvikling og selvfølgelig god STEM-undervisning for eleverne

Læs mere om Newton på www.newtonroom.com/dk eller kontakt projektmedarbejder Bjarke Falk Nielsen på telefon 21 19 47 97 eller Ulrik Bollerup Thomsen, mail ubth@ucl.dk, så vil vi forsøge at hjælpe jer videre.