Caroline gør en kæmpe forskel for mange børns liv
Det er enormt livsbekræftende at hjælpe små børn, som har hele livet foran sig, siger 25-årige Caroline. Hun er børneergoterapeut og arbejder med børn, der har fået en start på livet med ekstra udfordringer.
- En af mine største succeser i mit første år som ergoterapeut var med en 4-årig pige, siger Caroline Brask Larsen.
- Forældrene var ved at gå ud af deres gode skind, fordi deres datter hver eneste morgen var meget ophidset, når hun skulle have tøj på. Alt kradsede og strømper, jakken og støvlerne syntes hun sad forkert.
- Jeg fandt ud af, at den lille pige havde udfordringer med hendes berøringssans. Så jeg iværksatte et program med samtaler og hjælp til, hvordan forældrene med nogle redskaber kunne arbejde med at styrke datterens berøringssans.
- Efter halvanden måneds intenst arbejde blev det meget bedre. Pigen stoppede med at være kortluntet og kunne tage tøj på uden at blive ophidset. Hun blev mere rolig, glad og i trivsel.
- Den hjælp jeg var med til at give var livsforandrende for familien. De slap af med konflikterne med et frustreret barn hver morgen. Det er fantastisk at kunne hjælpe en familie på den måde.
Caroline hjælper 2-3 børn hver dag
Caroline hjælper 0-6 årige børn i eget hjem, børnehaver, vuggestuer, dagpleje og skoler i Odense Kommune.
Hun bliver inddraget, når et barn ikke trives. Det kan skyldes en sansemotorisk udfordring eller en grov-, fin- eller mundmotorisk udfordring.
- I løbet af en arbejdsdag kan jeg arbejde med 2-3 børn med vidt forskellige udfordringer, siger Caroline.
- Fx arbejder jeg med et for tidligt født barn, der græder meget, fordi nervesystemet er på overarbejde.
- Et andet barn har muskelsvind og bliver derfor træt hurtigere end de andre børn i institutionen.
- Og jeg har også børn, der er ekstra lydfølsomme eller har uro i kroppen. Nogle af dem har voldsomt svært ved at koncentrere sig i skolen. Andre kan holde facaden i skolen, men er så meget urolige derhjemme.
Caroline er både konsulent, observator og legetante
Børnene følger Caroline typisk over flere måneder. Først har hun et konsultationsmøde med forældrene og de pædagoger og lærere, som er sammen med børnene i deres institution eller skole.
- Herefter observerer jeg barnet og leger ofte med dem. Det gør jeg for at blive klogere på, om de fx har udfordringer med fin-, mund- eller grovmotorikken.
- Vælter de eller har dårlig balance, så laver jeg en plan, hvor jeg, pædagoger og forældre arbejder med balancen og grovmotorikken.
- Hvis børnene ikke kan sidde stille eller er urolige, er vi typisk inde at lave øvelser og lege, der arbejder med muskel- og ledsansen, så de bliver stimuleret til at bruge kroppen.
Succeser sker i samarbejde med andre fagfolk
Caroline elsker, at hun i sit job samarbejder med mange faggrupper om at give børn de bedste forudsætninger i hverdagen. Fra pædagoger og børnepsykologer til institutionsledere og tale-sprogkonsulenter.
- Det kan være en pædagog, som ikke forstår, at et barn siger mærkelige lyde eller er aggressiv, fordi barnets krop er på overarbejde på grund af for mange sanseindtryk.
- Mit samarbejde med en pædagog kan give en anden forståelse af, hvad der er på spil for barnet, så vi sammen hjælper barnet.
- Mit job giver mig en masse personligt, fordi jeg også selv udvikler mig via samarbejdet med børnene, deres familier og andre fagfolk.
- Og så er det fedeste ved mit job, at jeg får lov at hjælpe børn og deres familier hver eneste dag.