Klasseledelse for pædagoger
Pædagogens roller i undervisningen
Som pædagog skal man i løbet af en skoledag kunne navigere mellem 3 roller:
- Som SFO-pædagog.
- I samarbejdet med læreren.
- På egen hånd i fx den understøttende undervisning.
Dette kræver en bred vifte af kompetencer indenfor lærings-, relations og undervisningsledelse.
Roller og undervisningsledelse
Se CFU’s oplæg og lad os sammen skræddersy en pædagogisk dag eller et kursusforløb for SFO- og skolepædagoger efter jeres ønsker og behov.
I fællesskab kan vi skabe optimale betingelser for elevernes trivsel, udvikling og læring med fokus på tydelig struktur og høj grad af genkendelighed i undervisningen.
CFU’s oplæg til et program
- Fælles afsæt og refleksion om pædagogens roller i skolen.
- Kendskab til forskning og teori med udgangspunkt i klasseledelse.
- Praksisnær inspiration samt konkrete redskaber til at tilrettelægge, gennemføre og evaluere aktiviteter, der understøtter undervisning, trivsel og læring.
- Konkrete værktøjer til undervisningsledelse, struktur og høj grad af genkendelighed samt arbejdet med relationsledelse og klassekultur.
- Mulighed for at tilkoble aktionslæringsforløb og co-teaching
- Uanset om vi arbejder med enkeltstående kurser eller kursuspakker vil deltagerne få et fælles udgangspunkt og sprog for det fortsatte arbejde med pædagogens roller i skolen.
CFU arbejder praksisnært med mange konkrete eksempler, der kan overføres og anvendes direkte i undervisningen, i teamet og på skolen.
I fastlægger rammerne
CFU tilpasser og udvikler forløbet i overensstemmelse med lokale ønsker og behov.
I bestemmer selv:
- Om det skal være et enkeltstående kursus eller en samlet kursuspakke.
- Om det skal være et komprimeret eller et længerevarende forløb.
- Om det skal afvikles hos CFU, på skolen, i kommunale kursuslokaler eller en fjerde lokalitet.
- Vi hører også gerne fra jer, hvis I har andre ønsker.