Åbn for eksperimenterende undervisning i matematik
Udfodrer eleverne
Der sker noget med læringsrummet, når eleverne arbejder med åbne opgaver, og når de skal eksperimentere og undersøge matematikken, fordi der ikke er givet et bestemt svar eller en bestemt vej at gå.
Eleverne bliver udfordret, når første løsning ikke altid er den smarteste eller eneste løsning.
CFU’s pædagogiske konsulenter kan sætte gang i en proces for matematikfagteams, der ønsker at udforske mulighederne for at arbejde med en åben, eksperimenterende og undersøgende matematikundervisning.
Målet er
- At styrke faglærernes viden om organisering og strukturering af åben eksperimenterende og undersøgende matematikundervisning.
- At give gode idéer til åbne og undersøgende elementer i undervisningen – med og uden digitale værktøjer.
Forløb tilpasset lokale ønsker
CFU tilbyder at skræddersy et forløb, der er tilpasset lokale ønsker og behov.
Det vil være en fordel at sætte et par møder af over tid, så deltagerne kan få egne erfaringer undervejs og samle op på de udfordringer, der måtte opstå.
Dermed får vi samtidig en fælles grundlag for at diskutere potentialer i denne form for matematikundervisning.