Fra menig soldat til projektleder
Jens har med Akademimodulet i Projektledelse fået blod på tanden og vil gerne fortsætte med at uddanne sig.
Fra menig soldat til projektleder
Jens Peter Sibbesen Løper har brugt størstedelen af sit liv i Forsvaret. Han er født og opvokset på Broager Land i det sønderjyske og begyndte sin rejse i militæret efter at have afsluttet sin værnepligt.
I dag, som 60-årig korporal ved Føringsstøtteregimentet i Fredericia, har Jens netop gennemført et modul i projektledelse på akademi-niveau.
"Jeg begyndte i sin tid på en teknisk uddannelse, men stoppede i forbindelse med værnepligten, da jeg fandt en ny vej i Forsvaret. Og her har jeg så været lige siden," fortæller Jens med et smil.
Nyttige værktøjer til daglige opgaver
Da muligheden for at tage et Akademimodul i Projektledelse på UCL opstod, tøvede han ikke med at tilmelde sig.
"Uddannelsen blev tilbudt til alle på mit niveau, og jeg syntes, det lød spændende, da projektlederuddannelsen kunne give mig værktøjer, som ville være nyttige i mine daglige opgaver," forklarer han.
Jens arbejder i en føringsstøttebataljon, hvor han deltager i opgaveløsning, som går på at sende soldater ud til at løse IT-opgaver.
Bataljonen støtter både hæren og flyvevåbnet og har også enheder, der løser opgaver for NATO. Bataljonen udgøres af 150 faste medarbejdere og omkring 110 værnepligtige.
Uddannelsesforløbet på modulet i projektledelse har givet Jens nye værktøjer i værktøjskassen, og derudover er han blevet udfordret positivt på det personlige plan.
"Jeg har lært at nedbryde opgaver på en ny måde og har fået bedre styringsværktøjer. Det har givet mig mere ro i den daglige opgaveudførsel.
Det handler om at tage opgaver ind og nedbryde dem bedst muligt, uanset om det er en militæropgave eller en civil opgave," siger han.
Udfordret positivt på det personlige plan
Jens understreger vigtigheden af livslang læring og det positive ved sin egen oplevelse af at lære nye ting, selv i en sen alder.
"Modulet jeg har læst i foråret, har givet mig blod på tanden. Jeg vil derfor gerne fortsætte med at uddanne mig. For mig handler det ikke om at få en fuld akademiuddannelse, men om hvad de enkelte moduler giver mig både personligt og professionelt.”
En overvejelse for Jens i forbindelse med akademiniveauet var, om niveauet var for – ja, akademisk.
"Jeg var lidt nervøs for, om jeg kunne følge med, men det gik fint. Forløbet var til at overskue, og jeg er faktisk kun blevet positivt overrasket over, hvor meget jeg har lært på det," siger han.
På spørgsmålet om, hvad Jens kunne have haft brug for op til uddannelsesforløbet, er svaret klart:
"Forklar bedre hvilket niveau en akademiuddannelse er på og del erfaringer fra andre som har uddannet sig, som jeg gør nu. Det er en stor hjælp at høre om andres oplevelser."
Jens ser frem til fremtidige uddannelsesmuligheder, hvis muligheden opstår.
”Det handler om at udfordre sig selv og blive ved med at lære, fordi det aldrig er for sent at lære nyt og udvide sine kompetencer - både personligt og professionelt.”