Bliv klogere på fagenes indhold nedenfor og bemærk, at det kun er de fag, der står beskrevet i udbudsplanen, der er aktuel for dig i denne omgang.
Du finder også her en kort information om de undervisere, du kommer til at møde under din uddannelse.
Kommunerne udbyder sammen 3 obligatoriske grundmoduler, et antal forskellige valgfag og afgangsprojektet både forår og efterår.
Så hold øje med dette site eller jeres Kursusportaler – her finder du en række spændende fag i foråret 2025.
En fuld diplomuddannelse består af 3 obligatoriske moduler (i alt 30 ETCS-point), 3 tilvalgsmoduler (i alt 15 ETCS-point) og et afsluttende afgangsprojekt (15 ETCS-point). I alt afslutter du med 60 ETCS-point.
Er optaget af, at hver enkelt studerende stræber efter at blive en bedre leder i praksis. Han vil gerne udfordre hver leder til at reflektere over egen praksis og aktivt søge en personlig stillingtagen til, hvad der er god ledelse og han vil gerne udfordre dette hele vejen. Han er optaget af drømmen om den ambidextrale organisation.
Erfaringer i hovedtræk:
Uddannet Cand. Merc. ved ASB – Handelshøjskolen i Århus. Han er desuden certificeret Six Sigma Master Black Belt og har en systemisk konsulentuddannelse. I tillæg hertil har Jan en række kurser og certificeringer inden for ledelse, herunder personprofilanalyser.
Jan har en omfattende erfaring som leder og konsulent både i privat og i offentligt regi. Jan har i en årrække virket som chefkonsulent i konsulentvirksomheden Ankerhus og virker i dag som konsulent og underviser via sit eget konsulentfirma. Jan har derigennem et bredt spektrum af kompetencer inden for såvel det personlige lederskab som det mere strategisk orienterede. Jan har beskæftiget sig indgående med lederudvikling på alle ledelsesniveauer – med fokus på såvel det lille som det store fællesskab.
Har ligeledes skrevet en del indlæg og artikler om ledelse.
Jan har omfattende erfaringer med undervisning og vejledning på Diplomuddannelsen i ledelse. Spidskompetencerne ligger inden for de 6 grundmoduler i Diplomuddannelsen i ledelse samt valgmodulerne Forandringsledelse og Strategisk ledelse.
Er optaget af samspillet mellem ledelse og medarbejdere med henblik på at skabe bedre løsninger for borgerne. Samspillet mellem politiske krav og ledelseopgaverne i en kommunal sammenhæng ændrer karakter i disse år, mellemlederens krydspres intensiveres, og den personlige og organisatoriske læring, dette afstedkommer og fordrer, optager mig meget. Jeg interesserer mig brændende for at bygge bro mellem den nyeste ledelsesforskning fra ind- og udland og kommunale lederes daglige praksis. Jeg er især optaget sammenhængene mellem strategisk udvikling, forandringsledelse og personlig og organisatorisk læring, og hvordan disse fagområder kan sættes i spil for at løse de komplekse problemstillinger, kommunale ledere møder i dag og fremover.
Erfaringer i hovedtræk:
Uddannet master i læreprocesser ved Aalborg Universitet samt HD i organisation samt HD i Afsætningsøkonomi fra Syddansk Universitet. Han har desuden en række kurser og certificeringer inden for ledelse, herunder personprofilanalyser.
Thomas har en omfattende erfaring som leder og konsulent både i privat og i offentligt og regi. Herunder fra forsvaret.
Har han i en årrække virket som chefkonsulent i konsulentvirksomheden Ankerhus samt som indehaver af eget konsulentfirma. Thomas har derigennem et bredt spektrum af kompetencer inden for leder- og teamudvikling med erfaringer fra en række virksomheder.
Thomas har omfattende erfaringer med undervisning og vejledning på Diplomuddannelsen i ledelse samt på DOL. Spidskompetencerne ligger inden for de 6 grundmoduler i Diplomuddannelsen i ledelse samt valgmodulerne Forandringsledelse, Strategisk ledelse samt Afgangsprojektet.
Er optaget af, hvordan man som leder kan forholde sig refleksivt til ledelse og skabe læringsrum med henblik på innovation, udvikling af ledelse, organisation og medarbejdere. Jeg arbejder med, hvordan de studerende kan opdage deres egne, medarbejderes og organisationens antagelser og ”vinduer til verden”medhenblik på - ud fra fælles billeder af situationer - at kunne skabe fælleskurs, opbakning og koordineret handling. Mit motto er, at intet er så teoretisk som god praksis og intet så praktisk som en god teori.
Erfaringer i hovedtræk:
Erhvervskonsulent. Lektor på Handelshøjskolen i Århus 1999-2004 og efterfølgende ekstern lektor gennem en årrække ved Syddansk Universitet og ved Århus Universitet. Forskeruddannet indenfor organisation og ledelse. Har studeret Aktionsforskning og systemisk tænkning på University of Western Sydney (Hawkesbury). Uddannet agronom.
Fra 1990 til 2002 udviklingskonsulent med speciale i organisationsudvikling, rådgivningsmetoder og kompetenceudvikling på Landbrugets Rådgivningscenter i Skejby. Har bl.a. udført opgaver for Attractor og haft egen virksomhed med proceskonsultation, ledertræning og teambuilding. Fra 2007-11 Erhvervschef i Faaborg-Midtfyn Erhvervsråd, derefter områdechef, key account og konsulent i Udvikling Fyn til 2014. Nu erhvervskonsulent på Erhvervskontoret i Faaborg-Midtfyn Kommune. Samme job i forskellige regier: Vejleder og sparrer ledere i virksomheder og iværksættere indenfor bl.a. strategi, ledelse, kommunikation, bestyrelser, kompetencer, projektledelse o.l.
Jeg har undervist på Diplomuddannelsen i Ledelse siden 2006 på flere moduler. Har stor erfaring med ledelse, organisation, proceskonsultation, projektledelse, fusioner, kultur, videnskabsteori og afgangsprojekter. Siden 2007 beskikket censor på uddannelsen i alle moduler.
Lægger specielt vægt på: At inspirere gennem dialog og tage udgangspunkt i de studerende. At give stærke værktøjer til analyse og refleksion, der også kan bruges i hverdagen. At give metodiske værktøjer, der også er brugbare i hverdagen. At forholde teori til praksis og omvendt.
Master of Arts (MA) in International Business Communication. Efteruddannelse på Newcasle University (Combined Honours). Har desuden en række efteruddannelser, kurser og certificeringer herunder diverse personprofilanalyser, systemisk coachuddannelse samt certificeret som ICC Coach.
Er optaget af det systemiske og anerkendende perspektiv ift. de mange virkeligheder, sprogets og relationernes betydning i organisationer og for ledelse generelt. Desuden er Elsebeth optaget af den narrative praksis – hvordan man gennem fortællinger og fælles udforskning kan løfte og udvikle den enkelte og organisationer som helhed. Omdrejningspunkt for Elsebeth er at få koblet den teoretiske læring med praksis for den enkelte leder.
Erfaringer i hovedtræk:
Omfattende erfaring med ledelse og HRM-området gennem 12 år som afdelingschef i flere udenlandske og danske konsulentvirksomheder. Siden 2001 har Elsebeth fungeret som erhvervscoach, organisationskonsulent og direktør i egen konsulentvirksomhed. Stor erfaring med stresscoaching , search og selection, outplacement/karriererådgivning, systemisk ledertræning og teambuilding, strategiske processer, procesfacilitering, Cross-Cultural leadership samt Mindfulness.
Foredrag, seminarer, workshops, individuel træning og sparring i offentlige og private virksomheder.
Omfattende undervisningserfaring gennem 20 år på kompetencegivende uddannelser som ekstern lektor ved Aarhus School of Business samt på University College Lillebælt. Herigennem solid erfaring på Masteruddannelse og på Diplomuddannelsen i ledelse samt andre kompetencegivende lederuddannelser. Elsebeth har kompetencer inden for en lang række af uddannelsens moduler særligt Ledelse og coaching, Team- og netværksledelse, Ledelse og medarbejdere, Ledelse og globalisering, Mangfoldighedsledelse mm. Fungerer som vejleder på afgangsprojekter.
Chefkonsulent og ansvarlig for samarbejdet med de 7 kommuner om udvikling af lederuddannelsen og ”Videncenter for anvendt kommunal ledelse”.
Er optaget af at bidrage til at skabe succesrige ledere i egen afdeling gennem praksisnær, helhedsfokuseret lederuddannelse.
Arbejder med fortsat videreudvikling af uddannelsen baseret på den nyeste forskning med inspiration fra forskellige dele af ledelses- og organisationsteorien, herunder inddragelse af teorier, metoder og erfaringer med afsæt i forskellige styringsparadigmer og videnskabsteoretiske tilgange.
Erfaringer i hovedtræk:
Uddannet cand.merc. ved Odense Universitet 1991.
Har stor erfaring med udvikling, tilrettelæggelse samt undervisning på Diplomuddannelsen i ledelse.
Deltaget i udvikling af uddannelsen og fra 2003 ansvarlig for uddannelsen.
Mangeårig erfaring med ledelse, konsulentarbejde og undervisning. Har tidligere været ansat som projektleder Dansk Design Center, København med ansvar for organisationsanalyse samt planlægning og ledelse af designprojekter i offentlige og private organisationer. Har desuden i en årrække været ansat på Syddansk Universitet, og har herunder forskningserfaring i samarbejde med udenlandske universiteter inden for felterne ledelse, strategi, organisation, industriel markedsføring, internationalisering, videnskabsteori, samfundsvidenskabelig metode, kommunikation.
Siden 2003 beskikket censor på Diplomuddannelsen i ledelse og på DOL.
Lektor hos UCL, LedelsesAkademiet hvor Birger udover undervisning og konsulentopgaver arbejder som projektleder og med organisationens brug af sociale medier. Birger koncentrerer sin undervisning omkring den erfaringsbaserede læring og praksisnærhed; - praksisnær teori bearbejdet til teorinær praksis.
Er optaget af alignment begrebet i organisationer og de forskelle veje til at skabe denne samstemthed.
Erfaringer i hovedtræk:
Uddannet master i læreprocesser ved Aalborg Universitet med speciale i forandringsledelse samt HD i Afsætningsøkonomi fra Syddansk Universitet og Erhvervsanalytiker fra Københavns Handelshøjskole. Han har desuden en række kurser og certificeringer inden for ledelse, herunder personprofilanalyser.
Birger har startet sin erhvervskarriere som salgsleder og international marketingchef og herefter arbejdet som konsulent dels som chefkonsulent i Dansk Industri, manager hos Deloitte IT-solution og mangeårig selvstændig virksomhed med konsulentopgaver indenfor den private og kommunale sektor.
Birger har omfattende erfaringer med undervisning og vejledning på Diplomuddannelsen i ledelse samt indenfor beskæftigelses- og vejledningsområdet. Spidskompetencerne ligger inden for Forandringsledelse, Teamledelse, Projektledelse samt Strategisk ledelse.
Er optaget af, at samskabe udfordrende med deltagerne på uddannelserne. Den kompetente leder befinder sig – mere eller mindre konstant – i spændingsfeltet mellem viden og erfaring, og han stræber efter, at læringsrummet på uddannelserne kan understøtte og kvalificere denne proces. For Hans er ledelse i en funktion på fællesskabets vegne, og denne funktion fordrer i stigende grad, at organisationen og omgivelserne er involveret og engageret i funktionen.
Erfaringer i hovedtræk:
Uddannet cand. Psych. og har arbejdet med ledelse og organisation i mere end 30 år. Først 5 år som
intern konsulent i Århus Kommunes 3. magistrat. 25 år med egen erhvervspsykologisk virksomhed afbrudt
af en periode som uddannelseschef på Århus Kommunehospital. Han har en omfattende undervisningserfaring
i ledelse og organisationsudvikling; dels lederkurser og -udviklingsforløb i store offentlige virksomheder i Stat, (Amter)/Regioner og Kommuner. Ekstern lektor på Syddansk Universitet først på Master of Public Management
og senere på Master of Public Quality Management. Mangeårig underviser på Diplom i Ledelse på alle grundmoduler, afgangsprojektet, flere valgmoduler. Hans har medvirket til udviklingen af Den Offentlige Lederuddannelse for COK og underviser ligeledes her på alle grundmoduler, specialemodulet og flere valgmoduler. Hans er uddannet Coach og arbejder med ledere og medarbejdere på alle niveauer i offentlige organisationer og har en gedigen praksiserfaring, der gør det muligt at koble teori med praksis, så begge dele beriger hinanden. Han har gennem de sidste 15 år været involveret i forskning om udvikling af de læge relaterede videreuddannelser på universitets- og regionale hospitaler.
Har en bred erfaringsbaggrund inden for undervisning og virksomhedskonsultation med fokus på det kulturdynamiske perspektiv. Niels er læreruddannet, handelsfaglærer, cand. mag i dansk og psykologi og uddannet systemisk proceskonsulent og organisationscoach.
Niels primære arbejdsområde indtil 2016 var undervisning af ledere i såvel den offentlige som den private sektor på diplomniveau. I de sidste par år har han suppleret sin diplomundervisning med opgaver som freelance organisationscoach og supervisor i længere forløb med både ledere og medarbejdere i forskellige virksomheder.
Niels har specialiseret sig i afdækning af virksomhedens myter og denne interesse er blevet omsat til to bøger om emnet: "Myrekryb i organisationen" og "Myter og modstand i læringskulturen".
Herudover har han udgivet Det metaforiske lederskab og En anden måde (ledelsesteoretisk poesi) samt Ledelse gennem organisationsbilleder, der bygger på hans egen forskning omkring metaforer og ledernes styrebilleder.
Er optaget af ledelse, der skaber sammenhæng og synergi såvel organisatorisk som mellem medarbejdere og personligt. I den sammenhæng er jeg særligt optaget af, hvordan det kan lykkes samtidigt med, at kompleksitet, krydspres, dilemmaer og paradokser i stigende grad er blevet vilkår for ledelse.
Jeg interesserer mig også for sammenhængen mellem ledelseserfaring og -forskning, som kan og skal berige hinanden - med respekt og forståelse for, at de bliver til og skal gøres fælgende i forskellige kontekster.
Erfaringer i hovedtræk:
Uddannet cand.mag. (filosofi, samfundsfag og antropologi) og har desuden en række kurser og certificeringer inden for ledelse, bl.a. ift coaching.
Har en omfattende erfaring som ledelseskonsulent og er i dag lektor ved Aarhus Universitet, Institut for forretningsudvikling og teknologi.
Har mange års erfaring med undervisning og vejledning på Diplomuddannelsen i ledelse, hvor han særligt har undervist på de obligatoriske moduler samt valgmodulerne Forandringsledelse, Strategisk ledelse, Coaching og Ledelse samt Ledelse og filosofi.
Vilkårene for ledelse bliver mere komplekse og stiller stadig større krav til den enkelte leder både personligt og ift. ledelsesværktøjer.
Det skal undervisningsforløb være en del af svaret på ud fra ambitionen om, at den enkelte leder skaber værdi på sin arbejdsplads ud fra de strategier, der lægges her.
Engageret i arbejdet for et bæredygtigt velfærdssamfund. Bæredygtige velfærdsløsninger ses i et borgerperspektiv som helhedsorienterede og med vægt på øget trivsel og livsmestring, som økonomisk effektive og med faglig kvalitet samt forankret i en fælles strategi.
Hertil kommer det stigende fokus på ressourcer – ift. miljø, klima og mennesker. Arbejder ud fra den tilgang, at ingen leder alene. Og for at lykkes med ledelse, skal retning, ejerskab gennem mening og konkrete handlinger være til stede.
Erfaringer i hovedtræk
Siden 1994 arbejdet som konsulent, chef og fra 2008 som direktør for velfærdsområder i kommuner samt universitetsdirektør.
Praksiserfaring med strategi- og fusionsprocesser, udvikling af ledergrupper, projekter samt samarbejde på tværs af fagområder, sektorer og eksterne aktører.
Særlig viden og erfaring med styring og udvikling indenfor sundhed, ældre, social / handicap og psykiatri, arbejdsmarked og uddannelse.
De mange års ledelseserfaring muliggør tæt dialog og sparring om kobling mellem teori og praksis og betyder, at lederrollerne som f.eks. retningsgiver, coach, sparringspartner og konflikt- og problemløser er velkendte sammen med betydningen af det personlige lederskab.
Har tidligere undervist på diplom i offentlig administration og kommunomuddannelsen.
Uddannet cand.scient.pol. fra statskundskab på Aarhus Universitet og har efterfølgende gennemført konsulent- og lederuddannelser, bestyrelsesuddannelse samt voksenpædagogisk grunduddannelse.
Flemming koncentrerer sin undervisning i krydsfeltet mellem ledelse og økonomistyring. Det kan være fra selvledelse til ledelse af andre ledere. I undervisningen vil han inddrage eksempler fra hverdagen på en offentlig arbejdsplads.
Erfaringer i hovedtræk
Flemming har i mange år arbejdet i stabe politiske ledede organisationer i både kommuner, amter/regioner, staten og i private interesseorganisationer. Her har han arbejdet som både konsulent og mellemleder (niveau 3).
Hans arbejdsopgaver har været:
Formelle kompetencer
Flemming er uddannet cand.oecon. med speciale i laboureconomics (arbejdsmarkedsøkonomi) fra Aalborg Universitet (tidligere Aalborg Universitetscenter) i 1994