Center for Anvendt skoleforskning er sammen med Institut for Kulturvidenskaber fra SDU en del af QUINT, et nordisk centre of excellence, som samler forskningsprojekter og aktiviteter fra fem lande for at undersøge kvalitet i undervisning. Centret er finansieret af NordForsk, har hovedsæde på Oslo Universitet og omfatter foruden Norge også Sverige, Finland, Island og Danmark.
Et metodisk omdrejningspunkt for undersøgelser af forskellige kvalitetsbegreber er inddragelse af video til dokumentation og forskning og video til gavn for lærer og efter- og videreuddannelse. Forskningsindsatsen koncentrere sig om følgende fire temaer:
Samarbejdet med QUINT har blandt andet betydet at vi har uddannet og certificeret PLATO-kodere, dvs. medarbejdere som har tilladelse til at kode videomateriale ud fra Protocol for Language Arts Teaching Observation rubric, som er udviklet på Stanford University.
I relation til CAS er følgende projekter relevant:
Ph.d.-projektets titel:
Skrivning og skriversubjektivitet i et posthumanistisk perspektiv
Beskrivelse af projektet:
Ph.d.-projektet undersøger skrivning, skriversubjektivitet og materialitet i danskfaget i et posthumanistisk perspektiv, med fokus på hvordan skrivning og skrivere produceres i relationerne mellem humane og nonhumane aktører i klasserummet. Projektet undersøger og udvikler posthumanistiske tilgange til både skriveundervisning og -forskning, herunder alternative tilgange til videodata i skoleforskning.
Projektet er tilknyttet ILD-lab ved Institut for Kultur og Læring, AAU samt UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, og er bevilget af Det Nationale Ph.d.-råd for Uddannelsesforskning under Uddannelses-og Forskningsministeriet.
Der arbejdes med:
Skrivepædagogik, skriversubjektivitet, posthumanisme, videometodologi