NVFS er et nationalt videncenter placeret i forskningsafdelingen Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund. Siden 2014, hvor NVFS flyttede fra Den frie Lærerskole til UCL, har centret udviklet og styrket forskning i, med og om de frie skoler.
I Danmark har vi en helt særlig tradition med en vifte af alternative former for frie grundskoler som indgår som en væsentlig del af det samlede skoletilbud. De frie skoler har ikke kun frihed til at definere og udvikle deres egen og ofte værdibaserede pædagogiske praksis, som på den ene side kalder på pædagogiske eksperimenter, og på den anden side er underlagt et stå mål-krav i forhold til folkeskolen.
I det lys er det bemærkelsesværdigt, at der ikke er mere forskning i de frie grundskoler. Hvordan bliver de særlige forhold og stå mål-kravet forvaltet og hvordan spiller rammebetingelser, værdigrundlag, skoleform og undervisningspraksis ind i dette spændingsfelt? Hvordan kunne systematisk dokumentation og forskning bidrage til den samfundsrelevante pædagogiske forskning i almindelighed?
Siden da blev der gennemført to store projekter: