Dannende undervisning og samvær er et forskningsprojekt som undersøger den obligatoriske undervisning, morgensamlinger, elevdemokrati, uddannelsesvejledning og elevernes omgang med regler på efterskoler. Projektets forskningsdesign er nyt, idet det kombinerer en etnografisk tilgang med videometoder og survey. De forskellige delprojekter fokuserer på udvalgte praksisser på efterskoler på baggrund af den fælles og systematisk indsamlede empiri på tværs af seks udvalgte efterskoler.
Fra UCL: Anders Stig Christensen, Marie Falkesgaard Slot, Gitte Hjarnø, Morten Rasmus Puck, Morten Pettersson
Fra Absalon: Tom Steffensen, Ditte Christoffersen, Kit Stender, Marie Neergaard Hansen
Projektet gennemføres i samarbejde med PH Absalon og er finansieret af Efterskoleforeningen.
Graf, S. T., & Jensen, U. H. (Red.). (2020). Efterskolens praksis under lup - undersøgelser af dannende undervisning og samvær. Aarhus: Klim.