Børn og unges læseglæde styrkes bedst, når skolens PLC-medarbejdere og folkebibliotekernes bibliotekarer arbejder sammen, inddrager børnene og udvider forståelsen af, hvad læseglæde er. Det viser Center for Anvendt Skoleforsknings evaluering af projektet "National indsats for børn og unges læseglæde".
Evalueringen er lavet af læseforskerne Thomas Illum Hansen, Stine Reinholdt Hansen og Martin Reng fra Center for Anvendt Skoleforskning på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Den viser helt overordnet, at det er lykkedes at få samarbejdet mellem skoler og biblioteker til at fungere godt; at børneinddragelse har spillet en afgørende rolle og haft stor betydning for samarbejdet; og at det er vigtigt at anvende et udvidet sprog om læseglæde og læsekultur.
I 17 indsatskommuner fra Hjørring i nord til Langeland i syd og fra Esbjerg i vest til Stevns i øst har en national indsats været i gang for at styrke samarbejdet mellem folkeskolens pædagogiske læringscentre (tidligere kendt som skolebibliotekerne) og folkebiblioteker for at fremme læseglæden hos børn og unge.
Skoler, pædagogiske læringscentre og folkebiblioteker har længe arbejdet med børn og unges læseglæde og læsekultur, men der var behov for en national indsats med nytænkning, innovative samarbejdsformer og tilgange, der involverer børn og unge i højere grad. I marts 2022 trådte en revideret bekendtgørelse om folkeskolens pædagogiske læringscentre i kraft, som blandt andet opfordrer til et bredt samarbejde om udvikling og støtte af børns læsevaner og læsekultur både inden for og uden for skolen.
Kort efter blev undersøgelsen "Børn og unges læsning 2021" offentliggjort, som identificerede kritiske punkter og anbefalinger og understregede behovet for nytænkning og partnerskaber. I maj 2023 blev resultaterne fra PIRLS udgivet, hvilket i høj grad understøtter behovet for en indsats omkring læseglæde og læsekultur hos børn og unge.
Samarbejdet mellem skoler og biblioteker varierer fra sted til sted, og der er også forskel på ressourcer og materialeniveauer i forskellige kommuner. Projektet har undersøgt, udfordret og udviklet samarbejdet om børn og unges læseglæde på tværs af skoler og folkebiblioteker. Der har været iværksat udviklingsforløb i flere kommuner, hvor skoler og folkebiblioteker har udviklet samarbejdsmodeller, der kan bygge bro mellem forskellige forvaltninger og faglige områder samt styrke arbejdet med læseglæde. Desuden har intentionen været at skabe en fælles forståelse for den nødvendige læse- og litteraturfaglighed i mødet med børn og unge samt udvikle skalerbare koncepter inden for formidling, undervisning og vejledning.
Konsortiet bag den nationale indsats for børn og unges læseglæde består af syv parter:
Projektet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsens udviklingspulje for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre. Der er afsat 8,7 mio. kr. til arbejdet frem til og med 2025.