Strategisk kommunikation

Akademiuddannelse - 10 ECTS 

Lokale: BYG 42 - lokale 122 

Akademiuddannelse i Kommunikation og formidling

Hej.

Jeg hedder Henrik Andersen og skal undervise jer i Strategisk Kommunikation.

I en verden og virkelighed, som hele tiden forandrer sig, er jeg er nysgerrig på hvordan vi mennesker tilpasser os, og gør os spilbare i relationen.

Jeg er optaget af, hvad der sker når vi kommunikerer med hinanden. Hvorfor lykkedes vi nogen gange, og hvorfor går det andre gange mindre godt, selv om vi har gjort vores yderste?

Det åbner for spørgsmålet: Hvordan kan vi øge mulighederne for at vores kommunikation lykkes?

Jeg tror på, at viden om teorier og værktøjer kombineret med praktiske træning, kan understøtte vores vej til at kommunikere bedre.

Derudover gør viden om kommunikationsteori os bedre i stand til at forstå og analysere den kommunikation vi møder i vores hverdag, og gør os i stand til kritisk at forholde os mere reflekteret til de budskaber vi bliver udsat for.

Jeg har de sidste knap 20 år været leder i kommunale og private organisationer. Her har jeg arbejdet med ledelse og de kommunikationsprocesser, der skal understøtte kulturforandringer, samt er med til at skabe organisationens værdier og visioner.

Jeg har aftjent min værnepligt hos Danske Livregiment i Vordingborg og undervist i Strategisk Kommunikation sidste år hos Livgarden, men ellers har jeg ingen erfaring eller særlig viden om forsvaret.

Jeg glæder mig derfor til en spændende og lærerig uge, hvor vi sammen skal blive klogere på jeres hverdag og virkelighed og arbejde med kommunikationsteori og kommunikationsopgaver med udgangspunkt i det I oplever i Forsvaret.

Målgruppe:

Strategisk kommunikation er for dig, som vil styrke dine kommunikative færdigheder, hvor du lærer at analysere, planlægge og udføre kommunikationstiltag.

Indhold:

På modulet bliver du rustet til professionelt og selvstændigt at løfte virksomheders kommunikationsindsats, så budskaberne når målgrupperne. Du får fyldt din værktøjskasse op, så du på egen hånd kan føre kommunikationsprojekter hele vejen til mål.

Du kommer til at arbejde med:

  • Kommunikationsmodeller og -planlægning
  • Interesseanalyse
  • Corporate communication
  • Strategisk ledelse

Hver dag arbejder vi med:

  • Check-in: Hvor er vi i dag?
  • Gennemgang af teorier og modeller, som reflekteres og debatteres i grupper og plenum
  • Øvelser og praktiske opgaver
  • Walk and talk
  • Individuelle refleksionsøvelser eksempelvis suppleret med podcast
  • Check-out: Hvad har vi lært i dag?

Der vil være online undervisning onsdag d. 18. december kl. 9-12 via Teams. 

Du tilgår undervisningen her.

Det kan være en god idé at teste link og din forbindelse til Teams inden mødets start. 

 

Hvad skal jeg læse:  

Se også læsevejledning                           

Mandag

Strategisk Kommunikation i en ustyrlig tid. Læs kap. 1,2,3 + se youtubeklip på s. 27 og 47.

Tirsdag

Strategisk Kommunikation i en ustyrlig tid. Læs kap.

4,5

Onsdag

Strategisk Kommunikation i en ustyrlig tid. Læs kap.

6

Torsdag

Strategisk kommunikation i praksis. Læs case 2

Strategisk kommunikation i en ustyrlig tid. Læs kap 7

Fredag

Strategisk Kommunikation i en ustyrlig tid. Læs kap 8.  

07.30

Velkomst og præsentation.

 

Hvad er kommunikation og strategisk kommunikation.

 

De tre kommunikationsparadigmer

Mono, duo, co

 

Værdier, Vision og mission som forudsætning for strategisk kommunikation

 

Image og identitet og evt. gab

 

Kommunikation – Hvad er budskabet? Det vigtigste først.

 

Sammenhænge mellem intern og ekstern kommunikation

 

Autokommunikation

Kommunikation som lineær A til B opgave overfor dynamisk og foranderlig opgave, hvor relation, interessenter og trends hele tiden forandre sig.

 

Branding 1,0 og 2,0

 

Brandimage

 

Brandkløft - imagegab

 

Kriser som kræver kommunikation

 

Begivenhedskriser og proceskriser

 

Håndteringsstrategier – før, under efter

 

Arbejder med forskellige cases

 

Forandringsstrategier.

 

Reflektionsgab - ledelse og medarbejdere

 

Forandringskommunikation

 

Videndeling,  vidensdistribution  og øget organisatorisk viden– hvorfor og hvordan?

Frokost er egenbetaling

Frokostpause

Frokostpause

Frokostpause

Frokostpause

Frokostpause

Eftermiddag til kl. 16

Værdi, vision og mission fortsat.

 

Organisationskultur og kulturanalyse.

 

 

Interessenter og interessentanalyse. Herunder fokus på relationer og hvem der kan understøtte budskab og værdier og hvem der skal påvirkes eller “omvendes”

 

Valg af interessenter, der skal kommunikeres til samt valg af kanaler.

 

Bundlinjer – omdømme, tilfredshed, økonomi og?

 

Indflydelse på samfundsdebatten og politisk påvirkning gennem strategisk kommunikation.

 

Aktantmodel - helt, eller offerrolle

 

Emnehåndtering

 

 

Forandring og forandringskommunikation

 

Alt er til debat. Erfaringseksperter på fx sociale medier, “slår” faglige eksperter. Hvilke udfordringer giver det??

 

Forandring af struktur kontra kultur

 

Intelligens vs følelsesmæssig afgørelse

 

Opsamling på teorier og modeller, og hvordan de kan anvendes i sammenhænge i egen kontekst og eksamen. ag.

 

Vejledning

 

Tak for denne gang

 

Arbejdsform: - Alle dage arbejder vi med:

Check in – hvor er vi i dag, hvad er vi særligt optaget af, hvordan kan vi bidrage til en spændende og læringsrig dag?

Gennemgang af teorier og modeller, som reflekteres og debatteres i grupper og plenum.

Øvelser og praktiske opgaver, hvor vi ispilsætter det vi har fået viden om, og prøver at omsætte det til praksis, gerne med udgangspunkt i oplevelser eller eksempler fra jeres daglige arbejde.

Walk and talk, hvor I gruppevis sammen reflektere teorier og modeller og jeres forståelse af, hvordan og hvornår teorier og modeller med fordel kan anvendes og hvilke udfordringer I evt. ser. Der kan ligeledes være individuelle refleksionsøvelser eller podcast med efterfølgende spørgsmål.

Egen tid, hvor I arbejder med aktuelle teorier og modeller på selvvalgte temaer eller problemstillinger og problemformulering - dvs. dem, som I senere vil anvende i jeres eksamensopgave.

Dagens checkout. Læringstjek – hvad har jeg lært i dag, hvad er det vigtigste jeg tager med mig, og hvad vil jeg gerne blive endnu mere nysgerrig på?

Du får bogen Strategisk kommunikation i en ustyrlig tid
Yderligere materiale vil findes her på siden. 

Læsevejledning til modulet 

Artikel; Når troværdigheden bliver udfordret 

Podcast; Vi taler om det! - Strategisk kommunikation i forsvaret

Eksamensform

Mundtlig prøve på baggrund af et individuelt langt projekt (maks. 15 sider) Projektet skal indeholde præsentation af problemstilling, problemformulering, metodeovervejelser og -valg, analyse samt konklusion og perspektivering.

Strategisk kommunikation hører under akademiuddannelse i Kommunikation og formidling. Modulet udløser 10 ECTS-point ved bestået eksamen.

Studiesekretær

Camilla Andersen
21 37 21 30 - caan@ucl.dk

Underviser 

Henrik Andersen 
71943783Cronometerman@yahoo.dk