3 vagtfaglige kurser

AMU-uddannelse 

Uddannelsen afholdes på Garderkasernen i Høvelte, BYG 59, klasse 2, og gennemføres af ZBC

Videopræsentation af de tre moduler Kundeservice og kommunikation for vagterKulturmøde i vagt- og sikkerhedsarbejdet og Event sikkerhed - planlægning og ledelse. 

Hvis du har taget dørmandsuddannelsen hos Livgarden i 2024, giver det god mening for dig at fortsætte her, eller hvis du endnu ikke er 25 år og senere vil tage den længerevarende erhvervsuddannelse til Sikkerhedsvagt, kan du tage modulerne nu og få merit senere.

Målgruppe:

Kurserne kan tages af alle og giver merit, hvis du senere ønsker at tage den længerevarende erhvervsuddannelsen til Sikkerhedsvagt.

Modul 1: Kundeservice og kommunikation for vagter - AMU-mål 49688 – 1 dag

Deltageren kan med baggrund i gældende love, relevante forskrifter, regler og bestemmelser

  • planlægge, lede og vejlede i opbygningen og afviklingen af forskellige typer events
  • vælge og anvende korrekt signal- og afspærringsmateriel, udfærdige bestillingslister, signalplaner m.m.
  • forberede og afholde briefing, samt udfærdige actionscards for relevant personel med baggrund i sikkerhedsmanual og evt. beredskabs- og katastrofeberedskabsplan.

Afsluttes med en skriftlig prøve.

Modul 2: Kulturmødet i vagt- og sikkerhedsarbejdet - AMU-mål 49687– 1 dag

Efter endt uddannelse:

  • I forbindelse med forståelse for menneskers forskelligheder møde andre med rummelighed og accept.
  • Forstå at ens egen kulturbaggrund ikke er universel, løse konflikter med baggrund i dansk kulturforståelse samt møde andre i en mellemmenneskelig forståelse
  • begå sig hensigtsmæssigt som vagt blandt mennesker med forskellige baggrunde - kulturelle - etniske.

Afsluttes med en skriftlig prøve.

Modul 3: Event sikkerhed - planlægning og ledelse - AMU-mål 48052 – 3 dage

Deltageren kan bl.a. med baggrund i gældende love, relevante forskrifter, regler og bestemmelser:

  • planlægge, lede og vejlede i opbygningen og afviklingen af forskellige typer events
  • vurdere og forebygge, samt vejlede om risici i forbindelse med events
  • forberede og afholde briefing, samt udfærdige actionscards for relevant personel med baggrund i sikkerhedsmanual og evt. beredskabs- og katastrofeberedskabsplan.

 

Mandag

Tirsdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

08.00

Tjek ind.

Her vil vi komme ind på, hvad du skal igennem denne uge:

Målpinde for hvert enkelt kursus, form og rammer for undervisningen.
Hvad vil du få ud af disse kurser?

 

Hvad forstår vi ved begrebet kultur ud fra en vagts perspektiv?

Vi skal arbejde med skjulte fordomme, nationale forskelligheder og den vagtfaglige kulturforståelse.

 

Introduktion til sikkerhedsplan i forbindelse med afholdelse af events med udgangspunkt i den lovgivning, der ligger hertil.

Nødvendige elementer for opbygning af event:

Hegn, køreplader, repeater station til radio, front-of-house, mobiltoiletter ect.

 

Vi fortsætter arbejdet med sikkerhedsplanen.

 

I får en kopi af en beredskabs-godkendelse, et eksempel på en arrangements-ansøgning og en skabelon til et action card.

Derudover eksempler på leverandørlister.

09.45

Pause

Pause

Pause

Pause

Pause

10.00

Kundeservice og kommunikation for vagter:

Hvad forstår du ved en god kundeservice?

Vi kommer bl.a. til at arbejde med forskellige serviceformer, såkaldte servicecirkler, professionel kundeservice.

Vi arbejder med forskellige scenarier:

 

Aktuelle kultur- misforståelser, herunder religion, race og køn.

 

Konfliktdilemmaer udført som rollespil.

 

 

Kompetencevurdering af vagtpersonel og frivillige.

 

Vi arbejder med beskrivelse af kompetence for eventopbygning.

Nu skal I igang med at skrive jeres sikkerhedsplan.

I skal starte med at rekognoscere den festivalplads, som I skal opbygge jeres event på.

Vi fortsætter med morgenstundens arbejde: Færdiggørelse af sikkerhedsplanen.

11.30

Frokostpause

Frokostpause

Frokostpause

Frokostpause

Frokostpause

12.00

Vi opstiller et praksisnært scenarie, hvor du vil kunne afprøve de forskellige teorier, du har lært om formiddagen.

Vi ser på konfliktfeltet mellem vagtens serviceopgaver og de kultur-misforståelser, der naturligt opstår, når flere kulturer mødes.

Ledelses-principper:

Vi ser på indre- og ydre motivation af medarbejdere. Direkte- og indirekte ledelse. Forskellen på at lede lønnede- og ulønnede medarbejdere.

Vi arbejder videre med sikkerhedsplanen ud fra politiets anbefalinger.

Der laves risikovurdering med terrorsikring mm.

Fremlæggelse af sikkerhedsplaner.

13.45

Pause

Pause

Pause

Pause

Pause

14.00 – slut 15.24

Kommunikation: Vi taler om vagtens kommunikationsformer. Vi diskuteret kontekstbaseret kommunikation.

Afsluttende prøve.

Hvilken indflydelse har forskellige kulturelle værdier på vagtens opgaver.

 

Afsluttende prøve.

Intro til den prøvebelagte opgave (sikkerhedsplan).

Vi diskuterer arbejdsmiljø og vagtplan for vagter og frivillige.

Afsluttende prøve.

Kommer snart

Studieadministration:

Camilla Andersen
caan@ucl.dk
21372130