Lektorer, konsulenter, professionelle og forskere er gået sammen i en forskningscirkel om at skabe viden, FGU-uddannelserne kan bruge i forhold til aktuelle udfordringer.
Hvad indebærer det, at en ungdomsuddannelse som FGU skal være praksisorienteret og hvilke nye didaktiske og pædagogiske forståelser og begreber er der brug for at udvikle?
Vi inddrager også et ungeperspektiv og undersøger, hvad de unge udpeger som vigtigt for dem i en forberedende ungdomsuddannelse.
Vi vil indsamle viden og gennemføre praksisnær forskning.
De tre perspektiver for arbejdet er:
1: Læringsforståelser i ny praksisorienteret ungdomspædagogik.
2: Forløbsplanen som understøttende for en helhedsorienteret lærings- og dannelsesproces i den integrerede vejledning.
3: Uddannelses- og udviklingsmuligheder ved nye pædagogiske organiseringer af læringsfællesskaber set ud fra de unges perspektiver.
Læs mere om forskningscirklens intentioner samt arbejdsmetode for pædagogisk personale
Læs mere om forskningscirklens intentioner samt arbejdsmetode for skolernes ledere.
Ida Schwartz er docent og leder af FGU-forskningscirklen, og arbejder bl.a. med:
Morten Kromann Nielsen er forsker ved Inklusion og hverdagsliv på UCL, og arbejder bl.a. med:
Marianne Tolstrup er lektor hos UCL og konsulent for UCL’s FGU-forløb, og arbejder bl.a. med:
Trine Lippert er lektor hos UCL og konsulent for UCL’s FGU-forløb, og arbejder bl.a. med:
Susanne Kaatmann er lektor hos UCL og konsulent for UCL’s FGU-forløb, og arbejder bl.a. med:
Michael Boye Hvorslev er og leder for FGU og cand.mag i Engelsk og Kunsthistorie, og arbejder bl.a. med:
Gry Marie Tybjerg er lektor ved Læreruddannelsen, forsker i programmet Inklusion og hverdagsliv og arbejder bl.a. med:
Liv Lyngholm er projektmedarbejder i anvendt velfærdsforskning og arbejder bl.a. med:
Thomas Peter Pless er lektor hos UCL og konsulent for UCL’s FGU-forløb, og arbejder bl.a. med:
Lene Kullen Hansen er kandidatstuderende i Pædagogik ved SDU og praktikant i Inklusion og hverdagsliv, og arbejder bl.a. med:
Anja Vesterby Høy er afdelingsleder i Pædagogik og Læring ved UCL, og arbejder bl.a. med:
Annemette Ravn Elkjær er uddannelseskonsulent i Pædagogik og Læring ved UCL, og arbejder bl.a. med: