STEM er et fokusområde for UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, hvor der arbejdes med en sammenhængskraft mellem fagområderne og en udnyttelse af synergieffekter på tværs af de naturfaglige og matematiske område.
STEM-området på UCL arbejder for at skabe en større sammenhæng mellem fagene, uden at fagene mister deres egen identitet. En udfordring som STEM-området adresserer er, hvordan vi fastholder den tværfaglige synergi i et felt, hvor undervisningsfagene er monofaglige. På UCL arbejder vi med STEM-området ud fra en nysgerrighed på, hvordan denne udfordring kan imødekommes både på læreruddannelsen og i grundskolen.
Det betyder, at vi laver forskning både på læreruddannelsen, hvor STEM profillinjen er det primære fokus, og i praksis, hvor der blandt andet arbejdes med STEM i forbindelse med faglige udviklingsinstitutioner.
Områdets målgruppe er børn og unge i alderen 2-18 år samt fag- og professionsgrupper, der arbejder med anførte aldersinterval.
Igangværende projekter omfatter blandt andet:
Uddannelsesudvikling
STEM-området på UCL er løbende i udvikling. Her er det naturlige fokuspunkt STEM-profillinjen på læreruddannelsen, hvor de studerende har undervisning i både biologi, fysik/kemi, geografi og matematik. Derudover er UCL involveret i udvikling og undervisning på kandidatuddannelsen i STEM, der udbydes af Københavns Universitet i samarbejde med en række aktører.