Forskere og skolefolk har nu givet en lang række anbefalinger, der skal sikre kvaliteten af de nye Folkeskolens Nationale Færdighedstest. UCL-lektor Tine Nielsen har ydet et substantielt bidrag til anbefalingerne
En ekspertgruppe med deltagelse af bl.a. lektor Tine Nielsen, Afdelingen for Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, har nu afleveret en lang række anbefalinger til, hvordan fremtidens test i folkeskolen skal udformes og gennemføres.
Ekspertgruppen slår bl.a. fast, at de nye Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal måle så bredt, at de giver et reelt billede af elevernes faglige niveau, og at lærerne skal kunne bruge resultaterne til at tilrettelægge undervisningen, så den fremmer elevernes faglige udvikling.
Hidtil har de – stærkt kritiserede – nationale test kun testet et udsnit af fagenes indhold, ligesom der har vist sig en lang række problemer med testene. Det problematiske gjaldt både den måde, testene målte på, og den statistiske usikkerhed af resultaterne, som viste sig langt højere end først antaget.
”Det væsentligste i anbefalingerne er efter min mening, at alle står bag en anbefaling om, at de psykometriske kvalitetskrav til Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal være højere end ved de tidligere nationale test, herunder at måleusikkerheden skal reduceres, og at der bag hver enkelt score, som en elev får, ligger én begrebskonstruktion/et teoretisk test-område, og at kvaliteten af testene skal sikres med ekstern kvalitetssikring,” siger Tine Nielsen, lektor og ekspert i psykometri.
”Lige vigtigt er det, at alle står bag en anbefaling om, at lærerne skal klædes testfagligt på til at kunne varetage de nye test, og at kvaliteten af opgaverne i testene skal højnes på flere områder, og ikke mindst det allervæsentligste: At testresultaterne skal kunne bruges som pædagogisk redskab af lærerne,” – ellers har de ifølge Tine Nielsen ingen berettigelse.
De kommende Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal således løse flere forskellige udfordringer, og ekspertgruppen er kommet med i alt 75 anbefalinger, hvoraf de 18 er anbefalinger støttet af hele gruppen.
Ekspertgruppen anbefaler blandt andet:
Læs hele rapporten her på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside