10. april 2018 af Anna Sandal

UCL-forskning kortlægger effekten af diplomuddannelse i ledelse

I en ny ph.d.-afhandling har Peter Sørensen, lektor på UCL, undersøgt effekten af en diplomuddannelse i ledelse på kommunale lederes adfærd.

Hvilken effekt har en diplomuddannelse i ledelse på kommunale lederes adfærd?

Dét spørgsmål har været det helt centrale i ph.d.-afhandlingen ”Developing Leadership Behaviour: The Impact of Leadership Education”, som Peter Sørensen, lektor på UCL, netop har forsvaret.

– For kommunerne og uddannelsesinstitutionerne er det interessant at finde svar på, hvordan tilegnet viden på en diplomuddannelse i ledelse skaber effekt, fortæller Peter Sørensen om sin motivation for de seneste års forskningsarbejde.

Ledere blev fulgt gennem tre år

Over tre år har han fulgt kommunale ledere i fem kommuner, som har været i gang med en diplomuddannelse i ledelse. Han har holdt øje med uddannelsens effekt på ledernes adfærd set gennem tre kategorier:

  • opgaveorientering
  • relationsorientering
  • forandringsorientering.

– Det er i særlig grad inden for opgaveorientering, at lederne oplever, at de bliver markant bedre på den korte bane. Det vil sige deres evne til at igangsætte og strukturere opgaver, som skal løses i deres afdeling, siger Peter Sørensen og fortsætter:

– Vi ved samtidig fra anden forskning, at det tager tid at implementere en lederuddannelse. De fulde effekter for lederen træder først frem efter 3-5 år og nogle effekter endda efter længere tid.

Vigtig viden til fremtidig udvikling

For University College Lillebælt er den nye forskning også med til at give svar på, hvordan kommuner bedst muligt skaber rammer, så der opnås det bedst mulige udbytte, når lederne tager en diplomuddannelse.

– En anden væsentlig del af mit projekt har været at undersøge, hvilke organisatoriske forudsætninger, som skal være til stede i en kommune for at opnå effekt af en lederuddannelse. Her viser det sig, at kommuner generelt er godt kørende, siger Peter Sørensen.

Læs mere om den nye UCL-forskning i effekten af diplomuddannelse i ledelse

Kontakt
×
Vi er fusioneret med Erhvervsakademiet Lillebælt
Hvorfor fusionerer vi?
Der opstår konstant nye muligheder og dilemmaer i en verden i forandring. Muligheder vi gerne vil være en del af, og dilemmaer vi på tværs af fagligheder skal være med til at løse.
Målet med fusionen til UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole er at styrke uddannelsen af medarbejdere til fremtidens arbejdsmarked.
Ny hjemmeside
på vej
Vi er fusioneret med Erhvervsakademiet Lillebælt
×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.