2. august 2018 af Carsten Pico

Smag for livet har fremmet forskning og læring

Forsknings- og formidlingscentret Smag for Livet, som UCL er projektejer af, har udgivet en egenvurdering over de seneste 4 års arbejde. Heri fremgår det, at centret har opfyldt de konkrete mål.

Centret er blevet stærkt forankret og indlejret i uddannelserne.

– Smag for Livet er lykkedes med at blive et unikt tværdisciplinært center for smag, et centrum og en katalysator for smagsprojekter og et ”go-to-place” for alle, der vil vide noget om smag, uanset praksis og faglighed.

Sådan lyder det bl.a. i rapporten ”Smag for Livets resultater 2014-2018”, som netop er udgivet af forsknings- og formidlingscentret Smag for Livet, som UCL er projektejer af.

– Centret er blevet stærkt forankret og indlejret i uddannelserne (særligt kokke-, lærer- og ernærings- og sundhedsuddannelserne samt folkeskoler, gymnasier og universiteter) og har opnået meget stor medinddragelse af studerende på tværs af uddannelser.

– De elever, studerende, lærere og lægfolk, der har oplevet at lege og lære med smag i regi af Smag for Livet har i meget høj grad ytret stor begejstring undervejs og har grebet mulighederne for at videreformidle deres viden om smag, lyder det videre i Smag for Livets egenvurdering.

I de seneste 4 år har Smag for Livet bl.a. haft succes med at bruge smagen som indgang til læring i folkeskolen, gymnasiet og på professionshøjskolerne.

Smag for Livet fremmer tværfaglig forskning

Centret blev etableret med støtte fra Nordea-fonden for at ”gøre madens smag til central drivkraft for livsglæde, sundhedsfremme, læring, dannelse og madhåndværk med det formål at skabe muligheder for et bedre og rigere liv for den danske befolkning”, som det udtrykkes i centrets formålsbeskrivelse.

I den nye rapport fremhæves det, at Smag for Livet især er lykkedes med at bruge smag som læringsværktøj, som katalysator for tværfaglig forskning og som motivation til at inddrage børn og unge i bred faglig formidling.

Smag for Livet gør skoleelever mere aktive

Når undervisningen tager udgangspunkt i smag, bliver eleverne aktive, sansende og arbejder eksperimenterende.

Det fremhæves bl.a., at Smag for Livets undervisere og læringsforskere har haft succes med at bruge smag og smagsoplevelser i undervisning af børn.

– Når undervisningen tager udgangspunkt i smag, bliver eleverne aktive, sansende og arbejder eksperimenterende. Det åbner elevernes øjne for fagene på en helt ny måde, når man bruger smag i undervisningen og bygger på de æstetiske erfaringer, som eleverne får gennem smagen og sanserne, siger Liselotte Hedegaard, lektor hos UCL.

Flere tusinde skolebørn har haft glæde af Smag for Livets projekter. Og det samme har en masse UCL-studerende, der har deltaget i adskillige projekter og været med til at udvikle bl.a. undervisnings- og formidlingsmateriale om mad og smag.

På baggrund af centrets hidtidige resultater har Nordea-fonden besluttet at fortsætte med at støtte centrets arbejde. Over de næste 3 år støtter Nordea-fonden med 24 mill. kr.

Fakta om ny rapport

Forsknings- og formidlingscentret Smag for Livets aktiviteter har været inddelt i 3 hovedområder Læring, Gastrofysik og Håndværk samt en bred folkelig formidlingsindsats.

I egenvurderingen er disse områder enkeltvis gennemgået og evalueret.

Læs hele rapporten ”Smag for Livets resultater 2014-2018”.

Læs mere om Smag for livet.

×
Vi er fusioneret med Erhvervsakademiet Lillebælt
Hvorfor fusionerer vi?
Der opstår konstant nye muligheder og dilemmaer i en verden i forandring. Muligheder vi gerne vil være en del af, og dilemmaer vi på tværs af fagligheder skal være med til at løse.
Målet med fusionen til UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole er at styrke uddannelsen af medarbejdere til fremtidens arbejdsmarked.
Ny hjemmeside
på vej
Vi er fusioneret med Erhvervsakademiet Lillebælt
×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.