10. januar 2018 af Trine Riis-Hansen

Nyt forskningsprojekt sætter fokus på udfordringerne i hverdagens skoleliv

University College Lillebælt er med til at undersøge konflikterne i hverdagen ude på skolerne.

Projekt har afsæt i skolernes hverdagsliv

Hvordan spiller samarbejde og konflikter mellem børn, forældre, lærere, skoleledere samt kommuner og lovgivning ind på børns inklusionsmuligheder i skolen?

Dét har otte forskere fra Roskilde Universitet, Aarhus Universitet og University College Lillebælt undersøgt i forskningsprojektet ”Konflikter om børns skoleliv.”

– Det interessante ved forskningsprojektet er, at det tager afsæt i skolernes hverdagsliv, siger Tilde Mardahl-Hansen, ph.d. studerende ved UCL og RUC.

UCL er med i et forskningsprojekt, hvor forskere har kigget nærmere på hvordan, samarbejde, konflikter og lovgivning påvirker børns inklusionsmuligheder i skolen. Resultaterne af projektet bliver afsløret på en konference i april.

Tæt på dilemmaerne

Selv om de endelige resultater endnu ikke er fuldt offentliggjort, så tør Tilde Mardahl-Hansen godt pege på udbyttet af forskningsprojektet.

– Skoleforskning er ofte optaget af at bestemme problemårsager og udpege løsninger på vanskeligheder i skolen. I dette forskningsprojekt har vi i stedet fokus på at skabe forståelser af indholdet i de faglige opgaver, som de professionelle står med hver dag i skolen, siger hun og fortsætter:

– På den måde ser vi, hvordan disse faglige opgaver ofte stiller sig som dilemmaer og konflikter og kalder på ressourcemæssige prioriteringer, samarbejder og tid til rådighed.

Konference til april afslører resultaterne

Det interessante ved forskningsprojektet er, at det tager afsæt i skolernes hverdagslivDen 25. april fremlægger de otte forskere resultaterne for fra forskningsprojektet på konferencen ”Hverdagens skoleliv” på Roskilde Universitet.

 

Konferencen henvender sig til forskere, professionelle, og studerende på universiteter og professionshøjskoler, og de får indblik i hvordan

  • inklusionsmuligheder knytter sig til børn og voksnes konflikter i hverdagen.
  • politiske konflikter om folkeskolen har betydning for, hvordan børn og voksne kan samarbejde og håndtere konflikter.
  • hvordan indsigter i hverdagens skoleliv inviterer til nye måder at tænke faglighed, samarbejde og ledelse.

Læs mere om forskningsprojektet

Læs mere om konferencen “Hverdagens skoleliv”

Kontakt
×
Vi er fusioneret med Erhvervsakademiet Lillebælt
Hvorfor fusionerer vi?
Der opstår konstant nye muligheder og dilemmaer i en verden i forandring. Muligheder vi gerne vil være en del af, og dilemmaer vi på tværs af fagligheder skal være med til at løse.
Målet med fusionen til UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole er at styrke uddannelsen af medarbejdere til fremtidens arbejdsmarked.
Ny hjemmeside
på vej
Vi er fusioneret med Erhvervsakademiet Lillebælt
×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.