7. februar 2018 af Maria Slej-Hasselstrøm

Fem gode råd til at øge drenges engagement i skolen

Den faglige kløft mellem pigerne og drengene i grundskolen bliver dybere. Her får du gode råd til, hvordan du kan øge drengenes engagement i undervisningen.

Uligheden mellem drenge og pigers karakterer stiger

Karakterforskellen mellem piger og drenge stiger markant viser analyse fra 2017. I 2008 var pigerne i gennemsnit 0,5 karakterpoint bedre end drengene, og i 2016 var forskellen steget til 0,85 karakterpoint.

Fem gode råd

Lars Clausen, pædagogisk konsulent på Center for Undervisningsmidler, giver fem gode råd til, hvad skolerne kan gøre for at øge drengenes engagement i undervisningen.

  • Skift over til problembaseret læring. Her er et konkret problem, det skal vi have løst, hvordan gør vi det? Det er bedre for drenge, hvis de har et problem for øje, som skal fikses.
  • Særligt drengene er udfordret på deres sanseintegration. Når vi har en skole, hvor man skal sidde meget stille, være koncentreret, og der arbejdes med symbolsk og abstrakt tænkning, så får du en gruppe børn, som er meget udfordret.Sørg  for, at eleverne har noget følbart i hånden. I matematik kan du sige: Nu skal vi lære at gå 12 meter, lave en streg på 12 meter, få dem til at gå det et par gange, fjerne stregen og bede dem gøre det igen. Men det er bedre, at sige, de skal gå 12 meter, hvor der ikke er en målestok på forhånd, og de først bagefter får at vide, hvor langt de er gået.De skal ikke bare reproducere, de skal erfare og udvikle deres egen forståelse. De skal fornemme, at de er til stede i deres kroppe.
  • Det skal tænkes ind i alle timer. Det er fint med en løbetur om morgenen, men det er bare en løbetur. Det fikser ikke noget. Bagefter fortsætter man med at sætte drenge i situationer, som ikke er særlig produktive på lang sigt og har ubehagelige konsekvenser. Hvis man sætter et barn ind i et rum, som larmer rigtigt meget, kan det godt løbe og få god mad, men rummet er stadig en belastning. Skolen er anstrengende og krævende, og det skal den også være. Men har vi brug for, at rummet larmer så meget, og er designet på en sådan måde, at drenge har det svært? Der skal en kulturændring og en anderledes didaktik til.
  • I Danmark er væggene hvide i mange skolelokaler, og når der skiftes fag sker det ved, at eleven pakker nogle bøger ned, tager nogle andre op, og at faglæreren kommer ind til dem. I Canada og England gør de det anderledes. De har klasseværelser i spraglede farver og forskelligt udstyr. De har engelsklokaler, geografilokaler, musiklokaler osv. Faglokalerne er spækket med artefakter og genstande, som minder dem om, hvad de har gang i. Det er en anden måde at koble sanseligheden på. Eleverne besøger fagene i stedet for, at de kommer til dem i det samme lokale.
  • Det vil være godt for drengene med en større materialitet i undervisningen. Hvis eleverne arbejder med digte i dansk, kan man lave et setup, hvor der er en læsestol, en talerstol, hvor de læser digte op, eller at man hænger plancher op med de digte, der laves, som kan hænge i klassen. På den måde får arbejdet med digte koblet en aura på sig.

Kontakt

Lars Clausen, Pædagogisk konsulent, CFU, lacl@ucl.dk, 24 94 05 77.

Kontakt
×
Vi er fusioneret med Erhvervsakademiet Lillebælt
Hvorfor fusionerer vi?
Der opstår konstant nye muligheder og dilemmaer i en verden i forandring. Muligheder vi gerne vil være en del af, og dilemmaer vi på tværs af fagligheder skal være med til at løse.
Målet med fusionen til UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole er at styrke uddannelsen af medarbejdere til fremtidens arbejdsmarked.
Ny hjemmeside
på vej
Vi er fusioneret med Erhvervsakademiet Lillebælt
×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.