Sygeplejerskeuddannelsen

Studerende øver sig på simulationsdukker

Avancerede simulationsdukker, der kan hoste, bløde og svede er bare en del af den teknologi, studerende på UCL’s sygeplejerskeuddannelse får lov at øve sig på.

På UCL’s sygeplejerskeuddannelse bruger man avancerede simulationsdukker i undervisningen.

Simulatoren giver mange muligheder for de studerende til at øve sygeplejesituationer, der er umulige at øve på hinanden.

Blandt andet kan de højteknologiske simulationsdukker bløde, svede og simulere andre sygdomstegn. Det giver et realistisk indblik i, hvordan det er at arbejde som sygeplejerske.

De studerende øver også sygepleje på hinanden, men med simulationsdukkerne er det muligt at simulere de ting, som den menneskelige krop ikke kan på kommando.

På sygeplejerskeuddannelsen kan de studerende øve sygeplejefærdigheder på flere forskellige, avancerede simulationsdukker.

På sygeplejerskeuddannelsen kan de studerende øve sygeplejefærdigheder på flere forskellige, avancerede simulationsdukker.

Brugen af simulationsdukker styrker undervisningen

– Simulationsdukkerne kan for eksempel ændre blodtryk, puls, vejrtrækning, bløde og simulere andre sygdomstegn, siger underviser Anne Mette Felsted Rasmussen.

– Det giver mange muligheder for at øve akutte facetter af sygeplejen, som de studerende ikke umiddelbart kan øve på hinanden, siger hun.

Sygeplejerskestuderende kan træne i et trygt miljø

Underviseren kan også lægge stemme til simulationsdukkerne, og det øger underviserens mulighed for at lære de studerende, hvordan man taler med patienten.

– De studerende kan hermed både træne observations- og handlefærdigheder. I undervisningen bliver det meget synligt for de studerende, hvor vigtig anvendelsen af teori om kommunikation og omsorg er for patientens helbredelse og overlevelse, siger Dorte Truelsen Gram.

– Undervisningen handler også om, at de studerende får mulighed for at øve sig i et trygt og sikkert miljø, hvor fejl og mangler i handlinger ikke rammer en ”rigtig” patient, hvilket kan medvirke til at øge patientsikkerheden, siger hun.



Studerende: Simulationsundervisning ruster os til praktikken

Det ruster de studerende til praktikken, at de har simulationsøvelser, hvor de f.eks. lægger venflon i en kunstig arm.



Sygeplejerskeuddannelsen ruster hurtigt studerende til at tage ansvar

Undervisningssituationerne på sygeplejerskeuddannelsen er tæt på den virkelighed, de studerende møder, når de møder patienter.

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.