Pædagoguddannelsen

Studerende: Det er fedt at prøve teorien af i praksis

Selvom man er voksen, er det lærerigt at komme ned i børnehøjde. 4 pædagogstuderende har lært en masse fagligt af at udtænke og lave en ny kolonihave til 6 børnehuse.

Pædagoguddannelsen har stort fokus på, at de studerende skal lære at omsætte teori til praksis. Det oplevede 4 studerende, da de var med til at forvandle en næsten ubrugelig kolonihave til en oase, som børn og pædagoger fra 6 børnehuse i Odense nu kan få stor glæde af.

– Før vi startede på at idéudvikle var vi ude at besøge kolonihaven. Der var bart. Ingen græs. Ingen aktiviteter for børnene. Den var ikke børnevenlig. Vores mål blev at gøre kolonihaven til et børnevenligt sted, hvor børnene kunne få udfordret deres motorik og sanser, siger en af de 4 studerende, Heidi Olsen.

De 4 pædagogstuderendes arbejde med at udvikle en ny kolonihave var en del af et forløb om social innovation på pædagoguddannelsen. Målet her er at skabe noget for andre, mens de studerende undervejs lære at omsætte teori til innovative løsninger, der fx kan bruges af institutioner.

Samarbejdet med børnehaven har været lærerigt

Fagligt har de studerende udviklet sig meget ved at arbejde med en udfordring stillet af nogle børneinstitutioner, der havde brug for en brugbar løsning.

– Vi har hele tiden koblet faglige argumenter på i forhold til vores valg. Vi har drøftet vores valg i gruppen ud fra teori, vi har læst, og diskussioner med en pædagog fra børnehaven. Det har udviklet os og samtidig forberedt os på en fremtid, hvor man skal kunne arbejde sammen med mange, forskellige mennesker, siger Maja Sofie Eliasen.

– Vi har brugt meget tid på at få forståelse for børnenes behov, tilføjer Stine Hillerup.

– Samtidig har vi skullet levere en løsning, der lever op til børnehavens læreplaner, der handler om, at børn skal lære at lege og kunne indgå i fællesskaber. Med den nye løsning kan pædagogerne virkelig arbejde med relationsdannelse og give børnene mulighed for at fordybe sig, siger Stine Hillerup.

Studerende har fået bedre indsigt i børns udvikling

Forståelsen for hvordan pædagoger kan styrke børns udvikling er også blevet forbedret via de studerendes projektforløb.

– Vi førte selv forbedringerne af kolonihaven ud i livet. Der er sået græs, hvor børnene kan træne motorik. Vi har lavet en hængekøje, en kridttavle og et vindspil, hvor de kan udfordre balance-, føle- og høresansen, siger Maibritt Mørkøre.

– Det var ikke en del af aftalen, at vi skulle udføre forbedringerne, men det har givet os en unik mulighed for at kunne reflektere over, hvilke resultater, der er kommet ud af de tanker, vi har haft med hele projektet, siger Maibritt Mørkøre.

– Før oplevede vi, at der blev sagt nej mange gange til børnene, når de var i kolonihaven. Nu kan de færdes frit og bare få lov til at lade fantasien blomstre, samtidig med at pædagogerne har fået bedre betingelser for at arbejde med børnene. Det er fedt at opleve, hvilken betydning vores arbejde har haft, siger Maibritt Mørkøre.

×

Send til en ven

Modtageradresse, dit navn og din emailadresse skal som minimum være udfyldt.
Beskeden er sendt.